استفان لندمن: وقوع جنگ علیه ایران بعید است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «استفان لندمن»، فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد آمریکا است و از این دانشگاه درجه لیسانس اخذ کرده است. او همچنین در رشته MBA در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرده و درجه MBA را اخذ کرده است. او از سال 2005، به نوشتن در مسائل بین‌المللی پرداخت.

«باتلاق عراق»، «چگونه وال استریت آمریکا را سرکیسه کرد» و «تسخیر بانکداران» از جمله کتابهای او به شمار می‌‌روند. وی مجری رادیو «پروگرسیو» شیکاگو است.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی اختصاصی با استفان لندمن است:

به اعتقاد برخی کارشناسان جنگ با ایران اولویت اصلی ترامپ نیست. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

من چندین بار درباره اینکه آیا دولت ترامپ با ایران جنگ خواهد کرد یا نه نوشته‌ام. برنامه‌های جنگ با ایران دست کم از زمان «بوش» و «چنی» طراحی و به روز رسانی شد ولی ظاهرا هیچگاه پیش از آنها چنین نقشه هایی اجرا نشد.

رژیم ترامپ افراطی‌ترین دولت تاریخ آمریکا است. من با توجه به حضور امثال پامپئو و بولتون در مسئولیت‌های ژئوپلتیک دولت ترامپ، هیچ احتمالی را رد نمی‌کنم. در عین حال باید بگویم چیزی را که آنها در پی آنند را من جنگ از راه‌های دیگر می‌دانم، مانند هدف قرار دادن اقتصاد ایران با تحریم  و دیگر اقدامات خصمانه به غیر از مداخله نظامی. هرچند ترامپ به طور غیرمنطقی با جمهوری اسلامی ایران دشمنی دارد ولی تمایلی به جنگ با ایران ندارد. فرماندهان پنتاگون نیز با جنگ با ایران و ونزوئلا مخالف هستند.

23

هر دو این کشورها ممکن است اگر مورد حمله قرار گیرند، پاسخ سختی بدهند. در خصوص ونزوئلا، میلیون‌ها نفر از مردم این کشور برای دفاع از کشورشان در صورت حمله یک قدرت خارجی بسیج شده‌اند. در کنار ارتش ونزوئلا، آنها آماده برپا کردن یک جنگ چریکی طولانی‌مدت برای دفاع و حفظ جمهوری بولیواری هستند.

در مورد ایران این مساله وجود دارد که اگر ایران توسط آمریکا یا اسرائیل مورد حمله قرار گیرد می‌تواند شهرهای اسرائیل یا تاسیسات نظامی و مراکز هسته‌ای آن را مورد هدف قرار دهد. این کشور ممکن است به نیروهای پنتاگون در منطقه نیز آسیب قابل توجهی وارد کند. جنگ با ایران بی‌ثباتی‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت. اگر روسیه اقدامی مانند آنچه در سوریه برای مبارزه با تروریست‌های مورد حمایت آمریکا انجام داد را انجام دهد و به ایران کمک کند تا از منافعش حمایت کند به احتمال زیاد یک جنگ جهانی به وجود خواهد آمد که نه مسکو و نه واشنگتن به دنبال آن نیستند.

در نتیجه هرچند جنگ با ایران ممکن است ولی من شک دارم دولت ترامپ تا به این اندازه پیش رود، به ویژه که می‌دانند که بستن تنگه هرمز در واکنش به جنگ یا مانع شدن از صادرات نفت تا چه حد می‌تواند بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی بگذارد.

برخی بر این باورند که جنگ تجاری اولویت اصلی ترامپ است. نمونه‌هایی از آن جنگ تجاری با اتحادیه اروپا و چین هستند. نظر شما چیست؟

ترامپ موجودی است که نیروهای پنهان آمریکا آن را در دست گرفته‌اند. او انتخاب مشترک وال‌استریت، شرکت‌های بزرگ نفتی و صنایع نظامی، امنیتی و صنعتی آمریکاست.

چنین چیزی در مورد همه روسای جمهور آمریکا صدق می‌کند؛ درسی که از مورد «جان کندی» آموخته شد نباید فراموش شود. او به علت این که می‌خواست همه نیروهای آمریکا را از جنوب شرقی آسیا خارج کند، با اتحاد شوروی به صلح برسد، به دنبال خلع سلاح اتمی بود، حقوق فلسطینیان را در نظر داشت مخالف دیگر سیاست‌هایی بود که مدت‌ها توسط دولت‌های آمریکا دنبال شده بود، توسط سیا کشته شد.

ترامپ آنچه را این نیروهای پنهان از او می‌خواهند انجام می‌دهد. من معتقدم آنها خواستار جنگ با ایران و ونزوئلا نیستند. جامعه جهانی به شدت با تهاجم علیه هر کدام از آنها مخالفت خواهد کرد.

اگر آمریکا به این کشورها حمله نظامی صورت دهد، احتمالا در قالب ائتلافی از یک کشور (آمریکا) با حمایت حداقلی از جانب متحدین یعنی اسرائیل، عربستان سعودی و امارات عربی متحده علیه ایران خواهد بود. همچنین من هیچ کشوری را در آمریکای لاتین نمی‌شناسم که بخواهد به جنگ آمریکا علیه ونزوئلا بپیوندد.

مسائل اقتصادی و تجاری آمریکا با چین بر سر موضوع کوچکی چون کسری تراز تجاری نیست. هدف این است که قصد چین برای تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی، صنعتی و تکنولوژیک تضعیف شده و منافع اقتصادی شرکت‌های آمریکایی بالاتر از چینی‌ها و دیگر رقبا قرار گیرد.

از آنجا که جنگ تجاری اولویت اصلی ترامپ است بر این اساس استدلال می شود که سیاست خارجی ترامپ به آن چیزی که جان بولتون دنبال آن است نزدیک نمی شود. نظر شما چیست؟

بنا بر برخی منابع که نام آنها مشخص نیست، ترامپ ممکن است بولتون را از کار برکنار کند. او بیش از هرکسی در دولت آمریکا با ایران دشمنی دارد و به دنبال جنگ با ایران است، اما با اختلاف اندکی پامپئو در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. او می خواهد دولت ایران را سرنگون کند.

24

تمایل به جنگ با ایران مطمئنا ضعیف است و من شک دارم چنین اتفاقی روی دهد.

به اعتقاد برخی کارشناسان اگر ترامپ نتواند آنچه را که در قبال ایران مد نظر خود دارد تا شروع کمپینهای انتخاباتی دور بعدی ریاست جمهوری آمریکا محقق کند ممکن است برخی افراد از جمله «جان بولتون» را از کابینه خود اخراج کند. آیا با این نظر موافق هستید؟

ترامپ به نتانیاهو و لابی اسرائیل مدیون است. نتانیاهو و دیگر تندروهای اسرائیلی به دنبال جنگ با ایران هستند و می‌خواهند آمریکا این کار را انجام دهد. آنها باید در مورد چیزی که به دنبال آنند دقت کنند. چرا که اگر آمریکا به ایران حمله کند اهدف اسرائیلی نیز به شدت مورد حمله قرار می‌گیرند.

حزب‌الله هم با دانستن این که بعد از ایران آن‌ها مورد هدف قرار خواهند گرفت ممکن است اگر جنگی روی دهد در آن شرکت کند. هزاران موشکی که حزب الله در اختیار دارد می‌تواند تمام اسرائیل و برخی اهداف منطقه‌ای آمریکا را هدف قرار دهد.

جنگ تجاری با چین؛ مذاکرات با کره شمالی؛ موضوع ایران و ونزوئلا از جمله مسائل اصلی سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ هستند. تا چه اندازه نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا از این عوامل تأثیر خواهد گرفت؟

تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 نیز چند ماه فاصله است و ممکن است در این فاصله اتفاقات زیادی بیفتد. اقتصاد آمریکا و جهان بی‌ثبات است. اگر مسائل داخلی آمریکا و مسائل اروپا  رو به وخامت نهند و بر متحدان آمریکا تاثیر منفی داشته باشد و نگرانی ترامپ از این که فرصت دوباره انتخاب شدن را از دست بدهد افزایش یابد، ممکن است برای منحرف کردن توجه دیگران از مشکلات اقتصادی داخلی وارد جنگ شود.

این کار قبلا هم انجام گرفته و ممکن است دوباره هم انجام شود. هرچند بعید می‌دانم آمریکا علیه ایران و ونزوئلا وارد جنگ شود ولی اگر چنین اتفاقی بیفتد با نظر من از طریق عملیات فریب (پرچم اشتباه) خواهد بود.

این از اوایل قرن نوزده سنت همیشگی آمریکا بوده است و یازده سپتامبر مادر این نوع حملات بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان