دودستگی میان اعراب حاشیه خلیج فارس درباره فضای جنگ

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در حالیکه سلمان بن عبدالعزیز، شنبه‌شب (18 می) از سران کشورهای عربی و حاشیه خلیج‌فارس برای شرکت در نشست فوق‌العاده در مکه با هدف اتخاذ موضع واحد در خصوص تحولات منطقه دعوت کرد اما یک منبع آگاه از اختلافات بین این کشورها خبر داد.

روزنامه کویتی «القبس» به نقل از این منبع نوشت: «سه کشور عضو شورای همکاری خلیج (فارس) با جنگ علیه ایران مخالف هستند و در مقابل سه کشور دیگر موافق این جنگ هستند که اختلاف دیدگاه بین اعضای شورا را نشان می‌دهد».

این منبع افزود :«ما اطمینان داریم که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به گفت‌وگو تمایل دارد و به دنبال جنگ نیست بلکه هدف او حصول توافق جدید هسته‌ای، جلوگیری از افزایش توان موشکی ایران و مهار بازوهای تهران در منطقه است».

وزارت خارجه عربستان بامداد یکشنبه (به وقت تهران) اعلام کرد، شاه این کشور از سران دولت‌های عربی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواسته روز 30 می (9 خرداد) با هدف بررسی مسئله عملیات علیه تأسیسات نفتی این کشور و حادثه بندر «فجیره» امارات عربی متحده، در شهر مکه مکرمه گرد هم آیند.

این روزنامه به نقل از برخی منابع آگاه محلی نیز نوشت که حل بحران در این مرحله که شاهد تنش بی‌سابقه است، بیش از هر زمان دیگری ضروری است و «هیچ فرد عاقلی خواهان جنگ نیست».

برخی منابع عربی نیز آمادگی برای اعلام طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» را بی‌ارتباط با تنش کنونی بین آمریکا و ایران ندانستند و گفتند که «تشدید نزاع آمریکا با ایران با این امر نیز مربوط است چرا که ایران و متحدان آن در منطقه بشدت با این معامله مخالف هستند».

القبس نوشت، همچنین برخی منابع دیپلماتیک نیز پیش‌بینی کردند که ترامپ بزودی به ژاپن سفر کند؛ جایی که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران جمعه از آنجا بازگشت و به پکن رفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان