در واکنش به اظهارات یک کارشناس؛

وزیر نفت عراق: خروج اکسون موبیل آمریکا فقط انگیزه سیاسی دارد

وزیر نفت عراق: خروج اکسون موبیل آمریکا فقط انگیزه سیاسی دارد
«ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق در بیانیه ای امروز یکشنبه اضافه کرده است که خارج کردن کارکنان اکسون موبیل از میدان نفتی قرنه در استان بصره غیرقابل قبول و ناموجه است.
وی تاکید کرد: این اقدام آمریکا ناشی از انگیزه های سیاسی است که به تنش های جاری در منطقه مرتبط است و هیچ ارتباطی به مسائل امنیتی ندارد.
وی اضافه کرده است که وزارت نفت عراق نامه ای رسمی به شرکت اکسون موبیل ارسال کرده و از این شرکت خواسته است که براساس قرارداد بلند مدتی که با دولت عراق دارد هرچه سریعتر باید فعالیت خود را در میدان نفتی قرنه غربی از سرگیرد.
به گفته وی، خارج کردن تعدادی از کارکنان این شرکت از عراق گرچه به صورت موقت و پیشگیرانه بوده و هرچند تعداد کارکنان خارج شده از میدان نفتی قرنه غربی بسیار ناچیز است اما این امر با مسائل امنیتی یا تهدید احتمالی در این میدان نفتی ارتباطی ندارد و دارای انگیزه های سیاسی است.
وزیر نفت عراق تاکید کرده است که از دیدگاه عراق این اقدام شرکت نفتی آمریکا کاملا ناموجه غیر قابل قبول است زیرا دیگر شرکت بزرگ نفتی بین المللی در کمال آزادی و امنیت و ثبات به فعالیت خود در میدان های نفتی عراق ادامه می دهند و تاکنون با هیچ گونه مشکلات یا ایراداتی مواجه نبود اند.
الغضبان افزوده است که این عقب نشینی، پیام های نادرستی درباره عراق می دهد که به هیچ وجه عراق چنین چیزی را نمی پذیرد.
وی با اشاره به اینکه میدان نفتی قرنه غربی یکی از میدان نفتی مهم عراق به شمار می رود افزوده است که در نامه ای که برای مسوولان شرکت اکسون موبیل ارسال کرده خواستار توضیحات آنها در خصوص این عقب نشینی شده است.
به گفته وی، به درخواست مسوولان این شرکت نفتی آمریکایی در جمعه آینده جلسه با آنها پیرامون عقب نشینی این شرکت از عراق و همچنین اجرای یک طرح دیگر که به طور اولیه با این شرکت بر سر اجرای آن توافق شده است، برگزار می کند.
در همین حال شرکت نفت بصره عراق نیز روز شنبه در واکنش به جنگ روانی آمریکا برای القای ناامنی در عراق و خارج کردن 20 کارمند خارجی شرکت نفتی اکسون موبیل اطلاعیه ای صادر کرده بود.
این شرکت در این اطلاعیه تاکید کرده بود که اقدام اخیر شرکت آمریکایی، هیچ تاثیری بر میزان تولید نفت خام و گاز طبیعی عراق نداشته و نخواهد داشت.
شرکت نفت بصره همچنین خاطرنشان کرد که خروج این کارمندان نفتی آمریکا از عراق بر اجرای طرح های توسعه و یا عملیات سرویس و نگهداری تاسیسات نفت و گاز بصره نیز اثر گذار نخواهد بود.
به دنبال جنگ روانی آمریکا برای ناامن جلوه دادن اوضاع عراق، شرکت نفتی «اکسون موبیل» آمریکا متعلق به «رکس تیلرسون» وزیر سابق امور خارجه آمریکا، اعلام کرد از روز شنبه خارج کردن کارکنان خارجی خود در میدان نفتی «قرنه غربی» در استان بصره را از خاک این کشور آغاز کرده است.
متعاقب انتشار این خبر، رسانه های عراقی گزارش کردند که بخشی از کارکنان خارجی این شرکت نفتی آمریکایی به «دبی» در امارات برگشته و برخی نیز در دفتر شرکت در شهر بصره مستقر شده اند.
از طرفی منابعی در فرودگاه بین المللی بصره به رسانه های عراق گفته اند که 20 تبعه آمریکایی از کارکنان شرکت اکسون موبیل عراق را به مقصد امارات ترک کرده اند.
تصمیم آمریکا برای خارج کردن کارکنان غیر عراقی این شرکت آمریکایی از عراق به دنبال هشدارهای اخیر وزارت امور خارجه آمریکا و سفارت آمریکا در بغداد پیرامون محدودیت شدید تردد اتباع آمریکایی به عراق و عدم سفر به این کشور صورت گرفته است.
اقدامات به اصطلاح احتیاطی آمریکا در حالی است که مقامات عراقی بارها رسما اعلام کرده اند که وضعیت امنیتی در عراق مطلوب است و خطر و تهدیدی متوجه اتباع خارجی از جمله آمریکایی ها نیست.
ناظران مسائل عراق و منطقه پیشتر تاکید کرده اند که اقدام جدید آمریکا در عراق نیز ماهیت تبلیغاتی و جنگ روانی دارد و در راستای افزایش اقدامات تحریک آمیز و تهدیدات آمریکا علیه کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و همچنین جوسازی واشنگتن و برخی کشورهای عربی منطقه در خصوص افزایش تهدیدات و ناامنی در عراق صورت می گیرد.
در پی افزایش تهدیدات و اقدامات تحریک آمیز مقامات آمریکایی در هفته های اخیر در سطح منطقه و از جمله در عراق، بسیاری از رهبران سیاسی این کشور با صدور بیانیه و سخنرانی یا گفت و گو با رسانه ها نسبت به تبعات آن هشدار داده اند.
خاورم *4*353*380*
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان