بهترین روش نگهداری از چای در آشپزخانه

اطلاع از نحوه نگهداری صحیح از چای در آشپزخانه علاوه بر آنکه عمر آن را افزایش می‌دهد، برای حفظ کیفیت و طعم آنچه نوشیده می‌شود امری ضروری به شمار می‌رود.

برترین ها: اطلاع از نحوه نگهداری صحیح از چای در آشپزخانه علاوه بر آنکه عمر آن را افزایش می‌دهد، برای حفظ کیفیت و طعم آنچه نوشیده می‌شود امری ضروری به شمار می‌رود. از آنجایی که چای در فرهنگ ایرانی نیز جایگاه به خصوصی دارد و در محافل مختلف سرو می‌گردد، نحوه صحیح نگهداری از آن باعث حفظ تازگی و طعم خوش آن می‌شود. برای این منظور تنها کافی است نکات ساده‌ای را مد نظر قرار دهید.

از این شرایط نگهداری پرهیز کنید

بهترین روش نگهداری از چای در آشپزخانه

اگر فقط از 5 عامل مهم در نگهداری دوری کنید، می‌توانید تغییر بزرگی در عمر چای خود مشاهده کنید. این عوامل عبارتند از: نور، گرما، رطوبت، بو و هوا.

نور و اشعه ماورای بنفش چای را به سرعت خراب می‌کند. چای را از فروشندگانی که آن را در کیسه‌های پلاستیک شفاف نگهداری می‌کنند، نخرید. البته خودتان هم نباید چای را در محفظه شفاف نگهداری کنید مگر آنکه بخواهید ظرف را درون کابینت تاریک قرار دهید.

گرما و حرارت هم باعث خراب شدن چای می‌شود. چای را زیر نور خورشید و نزدیک منابع گرمایی مانند گاز و فر نگهداری نکنید.

فاکتور بعدی رطوبت است. رطوبت رسیدن به چای نیز باعث به وجود آمدن مشکل می‌شود. از آنجایی که چای در حالت معمولی خشک است می‌تواند به راحتی آب و رطوبت موجود در هوا را جذب کند. به یاد داشته باشید که چای را تا زمان دم کردن باید از آب جوش دور نگه دارید. البته بهتر است چای را از دیگر مناطق مرطوب آشپزخانه مانند کابینت بالای آبچکان ظرفشویی و حتی یخچال نیز دور کنید. به یاد داشته باشید که چای را تا زمانی که قرار است درون قوری ریخته و دم شود، نباید در معرض رطوبت قرار داد.

بو نیز یکی دیگر از عواملی است که سریعا توسط چای جذب می‌شود. این خصوصیت چای اجازه می‌دهد که انواع عطری آن نیز مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل اگر درون قوری چای خود از مواد طبیعی مانند هل، دارچین، گل یاس و گل محمدی استفاده کنید، عطر فوق العاده‌ای به نوشیدنی گرمتان می‌دهد. این ویژگی همچنین باعث می‌شود اگر چای را درون کابینت ادویه ها، سطل زباله و دیگر منابع بو دار نگهداری کنید، بوی آن‌ها از بین برود؛ حال ممکن است این رایحه خوشایند باشد یا نامطبوع!

زمانی که چای در معرض هوا قرار گیرد، احتمال جذب رطوبت و بو از فضای اطراف افزایش می‌یابد. پس چای را در هوای آزاد قرار ندهید، آن را درون ظرف در بسته‌ای نگهداری کنید که هوا وارد آن نمی‌شود. این نکته را هم به یاد داشته باشید که نباید چای را درون محفظه‌های نفوذ پذیر مانند کیسه‌های کاغذی که امکان انتقال هوا وجود دارند، بگذارید.

چگونه چای را به درستی نگه دارید؟

اگر بخواهید از 5 عامل از بین برنده چای که پیش از این ذکر شد، دوری کنید به این معنی است که باید به محل نگهداری، جنس محفظه نگهداری و مکانیسم این توجه بیشتری داشته باشید. برای فهم بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.

محل نگهداری چای

  • چای را در فضایی از آشپزخانه قرار دهید که فاصله زیادی با مواد و وسایل دارای رایحه قوی باشد.
  • چای را درون کابینت یا در محفظه و ظرف کاملا غیر شفاف نگهداری کنید.
  • انواع چای ساده را از چای عطری جدا نگهدارید.
  • چای را از محل‌های مرطوب آشپزخانه و منزل دور کنید.

بهترین روش نگهداری از چای در آشپزخانه

جنس محفظه نگهداری

  • برای نگهداری چای در صورت ممکن از بسته بندی غیر شفاف استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که ظرف مورد نظر مناسب نگهداری از مواد خوراکی است و از ظروفی که برای آشپزخانه نیستند به این منظور استفاده نکنید (برای مثال جامدادی را برای نگهداری چای انتخاب نکنید!).
  • سرامیک لعابدار، فلز‌های غیر واکنشی و پلاستیک‌های غیر شفاف و انواعی که مواد شیمیایی ساخته شده خود را خارج نمی‌کنند، می‌توانند به عنوان جنس‌های امن برای نگهداری چای در نظر گرفته شوند.
  • ظروف و محفظه‌های چوبی هم می‌توانند برای نگهداری چای به کار برده شوند، ولی توجه داشته باشید که بسیاری از ظروف چوبی رایحه مخصوصی دارند که ممکن است عطر و طعم چای را تحت تاثیر قرار دهند.
  • جعبه و بسته‌هایی که تولید کنندگان چای عرضه می‌کنند از نظر کیفیت بسیار متنوع هستند. برای نگهداری‌های بلند مدت مطمئن شوید که بسته بندی مخصوص خود چای چند لایه بوده و لایه داخلی آن‌ها از فویل یا گلاسین (ماده شبیه به کاغذ مومی) پوشش دهی شده باشد. در واقع این لایه از تبادل و آلوده شدن به آب، هوا و روغن جلوگیری می‌کند.

مکانیسم محفظه نگهداری

  • محکم بودن محفظه نگهداری چای و نبود جریان هوا در آن بسیار اهمیت دارد. اگر محفظه مورد نظرتان بتواند برای آب و مایعات استفاده شود، از چای نیز محافظت می‌کند. بهترین گزینه‌ها عبارتند از:
  • ظروف دارای درب و کلاهک دوگانه (این ظرف‌ها معمولا دارای قوطی فلزی مخصوص چای هستند)
  • پوشش‌های سیلیکونی بدون بو (این مدل نیز معمولا با قوطی فلزی همراه است)
  • بسته‌های چندلایه با زیپ‌های پلاستیکی قابل تنظیم

در ادامه موارد ذکر شده، این نکات را هم در نظر بگیرید:

  • اگر در زمان خرید چای، فروشنده از بسته بندی مناسب و کافی برای چای استفاده نمی‌کند، حتما به او اطلاع دهید که نوع بسته بندی اش مورد تایید شما نیست. کیفیت بسته بندی در ماندگاری و طعم چای موثر خواهد بود.
  • بهتر است چای را به صورت تازه تر، ولی در حجم کمتر تهیه کنید. اگر در محل زندگی تان پیدا کردن چای مرغوب کار ساده‌ای نیست، از فروشنده اشنایی که همیشه چایتان را از او تهیه می‌کنید بخواهید تا در صورت امکان نوعی از چای دلخواه را برایتان سفارش دهد.
  • چای را به اندازه‌ای تهیه و بسته بندی آن را باز کنید که بتوانید تمام محتوی آن را در چند ماه آینده مورد مصرف قرار دهید. حتی برخی از مدل‌های چای مانند چای پوئر pu-erh یا چای اولونگ oolong که برای مدت بیشتری ماندگار هستند را هم نباید برای چند سال نگهداری کرد. چای را در تازه‌ترین و بهترین حالت خود بنوشید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان