ماهان شبکه ایرانیان

در پاسخ به حملات ائتلاف سعودی؛

بهبود ۳۵ درصدی سرعت ترافیک با خودروهای خودران

بهبود 35 درصدی سرعت ترافیک با خودروهای خودران
محققان دانشگاه کمبریج با برنامه‌ریزی و اتصال ناوگان کوچکی از خودروهای رباتیک در مسیری مشخص نشان دادند که مجموعه‌ای از خودروهای خودران که توانایی تعامل با یکدیگر را دارند، تا چه حد می‌توانند در بهبود حرکت ترافیک مؤثر باشند.
در حال حاضر زمانی که خودرویی در طول مسیر ترافیکی به‌خوبی و با رعایت حق تقدم و مقررات رانندگی نمی‌کند یا به هر دلیلی وسط مسیر متوقف می‌شود، خودروهای پشتی نیز مجبور به توقف یا کاهش سرعت خود می‌شوند. موضوعی که به‌خودی‌خود به ترافیک دامن زده و به کند شدن بیشتر حرکت آن می‌انجامد.
در این میان، اگر خودروها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و در هنگام رانندگی تعامل کنند به‌محض آنکه خودرویی در طول مسیر متوقف شود، خودروهای دیگر باخبر شده و با حفظ فاصله ایمنی مسیر خود را اصلاح می‌کنند. به‌این‌ترتیب ترافیک خودبه‌خود به‌سرعت چالش به وجود آمده را مدیریت می‌کند.
به‌علاوه زمانی که خودرویی با راننده انسانی عجول، بی‌دقت و یا بی‌توجه به مقررات همزمان با خودروهای خودران در یک مسیر قرار گیرد، احتمال بروز رفتار غیرقابل‌ پیش‌بینی یا غیرمتعارف او هنگام رانندگی همیشه ممکن است برای خودروهای دیگر که طبق چارچوب مشخصی رانندگی می‌کنند خطرساز شود. در اینجا نیز تعامل میان خودروها می‌تواند از وقوع چنین حوادث بالقوه‌ای جلوگیری کند.
«مایکل هی» که طراحی الگوریتم مورداستفاده در این پژوهش را بر عهده داشته، در مصاحبه با وب‌سایت تک اکسپلور می‌گوید: ' خودروهای خودران به‌صورت بالقوه می‌توانند مشکلات بزرگی را در رابطه با رانندگی در حریم شهرها برطرف کنند. با این‌ حال برای عملکرد بهتر آن‌ها نیاز دارند که بتوانند باهم و هماهنگ باهم کار کنند. در حال حاضر هر شرکت خودروسازی در حال ساخت خودروهای خودران خود با نرم‌افزارهای طراحی‌شده توسط خودشان است. این خودروها همگی نیاز داند که بتوانند به‌صورت کارآمدی باهم ارتباط برقرار کنند.'
موضوعی که مایکل هی اشاره می‌کند، علاوه بر نیاز به برقراری روشی برای مرتبط کردن اطلاعات خودروها با یکدیگر در حقیقت به لزوم پدید آمدن الگویی استاندارد و استانداردسازی الگوی فعالیت خودروهای خودران در آینده اشاره دارد.
تاکنون شبیه‌سازی‌های کامپیوتری زیادی روی چارچوب کار و بهره‌وری خودروهای خود ران انجام‌شده اما تفاوت پژوهش اخیر دانشجویان دانشگاه کمبریج، گستردگی بیشتر و واقع‌گرایی بیشتر آن نسبت به شرایط واقعی است. آن‌ها در طراحی الگوریتم مدل خود تلاش کردند تا واقعیت‌های متعددی که در خیابان‌های امروزی ما در طول ترافیک با آن‌ها مواجه می‌شویم را لحاظ کنند. نتیجه نهایی این پژوهش نشان داد که خودروهای خودرانی که باهم در ارتباط هستند در حالت عادی تا 35 درصد موجب افزایش سرعت ترافیک می‌شوند. این بهبود در شرایط مواجهه با رانندگی نامناسب رانندگان انسانی تا 45 درصد نسبت به شرایط مشابه نیز قابل‌افزایش برآورد شده است.
نتایج این پژوهش روز گذشته در نخستین روز «کنفرانس بین‌المللی رباتیک و اتوماسیون» که این روزها (20 تا 24 می) در مونترال کانادا در حال برگزاری است، ارائه شد.
علمی**9224**1485
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان