طرح های توسعه منابع آب و خاک استان های مرزی ادامه دارد؛

افتتاح هشت پروژه آب و خاک آذربایجان غربی به دست رئیس جمهوری

افتتاح هشت پروژه آب و خاک آذربایجان غربی به دست رئیس جمهوری
طرحهای توسعه منابع آب و خاک در 12 استان مرزی کشور (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، اردبیل، آذربایجانشرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان) با هدف تأمین آب مورد نیاز شرب، کشاورزی و صنعت، چشم اندازی مناسب را برای توسعه اقتصادی در این مناطق ایجاد کرده است.
گزارش روابط عمومی وزارت نیرو حاکی از این است که این طرح ها می تواند نقشی اساسی در توسعه پایدار استان های مرزی، ارتقای معیشت، بهبود استانداردهای زندگی مردم، کاهش فقر، توزیع مناسب درآمد و تقویت هویت ملی و تعلق سرزمینی را در استانهای مرزی داشته باشد. این طرحها گام مهمی در جهت دستیابی به توسعه پایدار با رعایت تاب آوری اکوسیستم‌های طبیعی است.
با عزم جدی دولت تدبیر و امید، از سال 1393 اجرای طرح های توسعه منابع آب و خاک در 12 استان مرزی کشور در قالب 61 طرح و 120 پروژه با هزینه کردی بیش از 270 هزار میلیارد ریال، سرعت یافت. تعداد زیادی از این طرح ها در استانهای مرزی کشور آماده بهره برداری هستند که در این مرحله، طرح های توسعه منابع آب و خاک استان آذربایجان غربی امروز (سه شنبه) توسط رییس جمهوری افتتاح می شود.
در این سفر، طرح توسعه بهره‌برداری از رودخانه ارس در محدوده آذربایجان غربی (کرم آباد)، طرح سد سیلوه و شبکه‌های آبیاری و زهکشی، طرح سد و نیروگاه سردشت و طرح غازان، از مواردی است که توسط رئیس جمهوری افتتاح می شود.
سد مخزنی کرم آباد، شامل یک سد خارج از بستر بوده که با حدود 21 کیلومتر خط انتقال و سه ایستگاه پمپاژ، به میزان 19 هزار و 250 هکتار از شبکه های آبیاری مدرن را آبیاری خواهد کرد. در این مرحله هشت هزار و 400 هکتار از این اراضی، آماده بهره‌برداری است.
ساختمان سد و نیروگاه سردشت شامل یک سد خاکی با هسته رسی بوده که علاوه بر استحصال انرژی پاک برق‌آبی سالانه به میزان 421 گیگاوات ساعت، آب شرب شهرهای سردشت و ربط را نیز تأمین خواهد کرد.
ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی سیلوه با هدف تأمین آب مورد نیاز برای 12 هزار و 960 هکتار از اراضی اطراف شهرستان پیرانشهر و مسیر کانال جَلدیان احداث شده است که هم اکنون چهار هزار هکتار شبکه آبیاری درجه 1 و 2 به بهره‌برداری خواهد رسید.
-ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی غازان شامل سد انحرافی بویلاپوش با قابلیت تنظیم 51 میلیون مترمکعب آب نابهنگام رودخانه قطورچای و تأمین و توسعه آب بهنگام برای 6500 هکتار اراضی کشاورزی احداث گردیده که در این مرحله سه هزار 300 هکتار از آب آن بهره‌مند خواهند شد.
در این مرحله 16 هزار هکتار از اراضی منطقه به زیر کشت می‌رود و در صورت تکمیل این طرح‌ها، 46 هزار و 500 هکتار شبکه آبیاری مدرن در این مناطق ایجاد و از محل تولید نیروی برق‌آبی، سرجمع 450 گیگاوات ساعت در سال انرژی برق تولید خواهد شد.
تا کنون در این پروژه‌ها سه هزار و600 میلیارد تومان هزینه شده و در این مرحله بخش‌هایی از این طرح‌ها با هزینه کرد دو هزار و 200 میلیارد تومان افتتاح یا آبگیری می‌شوند. با کمک این پروژه‌ها، آب شرب برای بیش از 400 هزار نفر تامین شده و 11 هزار و 700 نفر بصورت مستقیم و 40 هزار نفر بصورت غیرمستقیم مشغول بکار می‌شوند.
اقتصام**9189
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان