زمزمه در راهروهای پارلمان

علی مطهری: دولت در موضوع برجام عقب‌نشینی نکرده است/گلایه‌های آقای نماینده از وزیر اقتصاد /کوپنی شدن کالاها به کجا رسید؟

خبرگزاری ایسنا: حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در جلسه علنی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه مجلس در تذکری با اشاره به موضوع برجام گفت: ثابت شده ما هر جا جلو رفتیم دشمن عقب نشینی کرده است. جنگ را مستکبر جانی شروع کرده و زیر برجام زده اما چرا مسئولان و دولت از این فرصت استفاده درست و منطقی نمی‌کنند.

وی افزود: این حق طبیعی ملت است و ما باید عکس العمل منطقی نشان دهیم چرا در این باره عقب نشینی و تأخیر می‌شود این سوال برانگیز است و ما هم پاسخی برای مردم نداریم.

دهمرده اظهار کرد: ما نباید مردم را ناامید کنیم. ما 15 کشور همسایه داریم که می‌توانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

علی مطهری که اداره جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: دولت در موضوع برجام حالت تهاجمی دارد و عقب نشینی نکرده است.

دهمرده در بخش دیگری از تذکر خود گفت: معیشت مردم به شدت دچار اشکال شده است قرار بود جلسه غیرعلنی با مسؤولان در این باره داشتیم چند بار هم رؤسا این قول را دادند ولی غفلت می‌شود، 14 میلیارد دلار برای ارزاق و معیشت مردم در نظر گرفته شده است سرانجامش چه شد؟ ما مورد اعتراض مردم هستیم و مردم هم حق دارند.

 

مطهری: باید هر چه سریع‌تر نحوه تخصیص 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی مشخص شود
مطهری نایب

علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که نحوه تخصیص 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی بسیار مهم است گفت: کمیسیون برنامه و بودجه هر چه سریع‌تر گزارش مربوط به جلسه نحوه تخصیص 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی را پس از برگزاری جلسه به صحن مجلس ارائه کند.

حسنیعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز در تذکری شفاهی با اشاره به ضرورت حفظ شأن و جایگاه مجلس بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در 16 اردیبهشت جلسه‌ای را با حضور برخی از اعضای دولت برگزار کرد. در آن جلسه مطالبی در خصوص نحوه تخصیص 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی مطرح شد.

وی در ادامه اظهار کرد: در آن جلسه مقرر شد تا مجلس جلسه‌ای غیر علنی دیگری را برای بررسی نحوه تخصیص این 14 میلیارد دلار پیش بینی شده در بودجه سال جاری را برگزار کند اما آقای تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهاد داد تا این جلسه در کمیسیون برگزار شود و نتیجه آن به صحن بیاید.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس تصریح کرد: در 22 اردیبهشت در کمیسیون برنامه و بودجه جلسه‌ای برای نحوه تخصیص این 14 میلیارد دلار برگزار شد اما وزیر اقتصاد در این جلسه حضور نیافتند و لذا جلسه به نتیجه نرسید. چه موضوعی مهمتر از معیشت مردم مطرح است که وزیر اقتصاد در جلسه حضور نیافتند؟

وی در ادامه تاکید کرد: چرا یک وزیر که مسئول مستقیم اقتصاد در کشور است در جلسه به این مهمی حضور پیدا نکرده است؟ وزیر اقتصاد باید در خط مقدم جنگ اقتصادی باشد. این گونه صحنه را خالی کردن درست نیست.

وی افزود: این که مجلس ایشان را دعوت کرده و وزیر در جلسه حضور نیافتند شأن مجلس را زیر سوال می‌برد.

به گزارش ایسنا، علی مطهری که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: اگر این گونه بوده و آقای وزیر در جلسه حضور نیافتند ایشان قصور کرده‌اند. به هر حال ما منتظر هستیم هر چه سریع‌تر کمیسیون برنامه و بودجه گزارش مربوط به جلسه نحوه تخصیص 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی ارائه کند چرا که نحوه هزینه کرد این مبلغ بسیار مهم است. باید هر چه سریع‌تر تکلیف آن مشخص شود.

وجود انحرافات اخلاقی در مدارس / دولت نظارت بیشتری کند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در مهدکودک و مدارس کشور، انحرافاتی وجود دارد که دولت باید دقت و نظارت بیشتری کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا سلیمی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی اظهار داشت: متأسفانه کلیپ‌هایی از برخی از مهدکودک‌ها پخش شده است که در آنجا شنا به صورت مختلط انجام می‌شود که این مسئله زیبنده جمهوری اسلامی نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه دولت در برابر این مسائل مُهر سکوت بر لب گرفته است و چندین ماه است که سخنگو هم ندارد. حداقل مجلس در این زمینه غیرت داشته باشد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لازم است که تذکرات لازم به دولت داده شود تا به مسائل فرهنگی هم توجه کند اما همانطور که مسائل اقتصادی کشور رها شده است، دولت مسائل فرهنگی را هم رها کرده است.

علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: مثالی که شما گفتید، خیلی مهم نبود چرا که در مدارس، مهدکودک‌ها، تئاترها و فیلم‌های خانگی، انحرافات مهمتری وجود دارد که یک‌مقدار رها شده است و دولت باید دقت و نظارت بیشتری داشته باشد.

سوال ملی از ظریف اعلام وصول شد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سوال ملی نماینده مردم آستارا از وزیر امور خارجه اعلام وصول شد.

علیرضا رحیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را قرائت کرد که به شرح زیر است:

سوال ملی ولی داداشی نماینده آستارا از وزیر خارجه درباره غفلت از ظرفیت سیاسی و اقتصادی کشورهای همسایه.

سوال ملی احمد مرادی نماینده بندر عباس از وزیر ارتباطات درباره فقدان پوشش ارتباطی تلفن همراه در بسیاری از روستاها و جاده‌های مواصلاتی.

سوال ملی حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین شهر از وزیر ارتباطات درباره علت عدم تکمیل شبکه ملی اطلاعات.

سوال ملی حسینعلی حاجیدلیگانی نماینده شاهین شهر از وزیر صنعت درباره علت عدم پیش بینی تأمین لاستیک خودروی سنگین در سال 97.

کواکبیان در تذکر شفاهی:
سخنگوی دولت هر چه سریعتر تعیین شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: علی‌رغم آنکه رئیس‌جمهور خطیب توانمندی است اما لازم است هر چه سریعتر سخنگوی دولت تعیین شود.

مصطفی کواکبیان در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی اظهار داشت: درست است که رئیس‌جمهور خودش خطیب توانمندی است اما زمانی که نمایندگان به وی دسترسی ندارند، چگونه خبرنگاران می‌توانند به رئیس‌جمهور دسترسی داشته باشند؟ لازم است هر چه سریعتر سخنگوی دولت مشخص شود.

وی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر دفاع انگلیس گفت: وزیر دفاع انگلیس اظهارات بی‌ربطی را مطرح کرده و به اتباع ایرانی در انگلیس هشدار داده است که بنده به عنوان رئیس گروه دوستی ایران انگلیس می‌گویم که «قطعاً در این شرایط سخت، نحوه برخوردها و تبعیت برخی از کشورها چون انگلیس از ترامپ را فراموش نخواهیم کرد».

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: دو ماه از سال گذشته است اما زمینه‌های خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس فراهم نشده که لازم است در این زمینه اقدام شود.

لزوم بررسی فوری گزارش نقض حقوق بشر آمریکا در جهان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار بررسی فوری گزارش کمیسیون امنیت ملی از نقض حقوق بشر توسط آمریکا در منطقه و جهان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین در تذکری طبق ماده 100 آئین نامه داخلی مجلس گفت: مقام معظم رهبری در ارتباط با مواضع مجلس نسبت به اقدامات خصمانه آمریکا گله مند بودند به همین جهت کمیسیون امنیت ملی جلساتی برگزار کرد و طرح هایی تهیه شد که به عنوان طرح ضد آمریکایی به صحن مجلس ارائه شود.

وی تهیه گزارشی از موارد نقض حقوق بشر آمریکا در جهان، منطقه جمع آوری شده است. باید قرائت این گزارش در دستور کار مجلس قرار گیرد چند هفته از تحویل این گزارش به هیئت رئیسه مجلس می گذرد.

نماینده ورامین گفت: پس از قرائت این گزارش طرح الزام دولت مبنی بر پیگیری موارد نقض حقوق بشر آمریکا در دستور کار مجلس قرارخواهد گرفت تا مانع عربده کشی های آمریکا در مورد نقض حقوق بشر شویم.

خجسته در تذکر شفاهی:
دولت مصوبه افزایش حقوق کارمندان را اجرا نمی کند

نماینده مردم همدان در مجلس گفت: با گذشت 2 ماه از سال متاسفانه دولت مصوبه مجلس در زمینه افزایش حقوق کارکنان دولت را عملیاتی نکرده است که هیئت رئیسه مجلس باید در این زمینه ورود کند.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر خجسته در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با انتقاد ازعدم اجرای مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت اظهار داشت: متاسفانه این مصوبه با گذشت دو ماه از سال عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که بسیاری از کالاها افزایش قیمت داشته اند و قیمت کاغذ 300 تا 400 درصد افزایش یافته است، چرا حقوق کارکنان دولت متناسب با تورم افزایش نیافته است؟

نماینده مردم همدان در مجلس تصریح کرد: لازم است هیئت رئیسه مجلس بحث حقوق کارکنان دولت را هر چه سریعتر تعیین تکلیف کند تا دولت ملزم به اجرای آن شود.

خجسته بیان کرد: همچنین 14 میلیارد دلار دولت برای توزیع کالاهای اساسی اختصاص داده است که باید به نحوی مدیریت شود که به دست مردم برسد نه آنکه مثل سال گذشته به خارج از کشور برود.

علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این سئوال گفت: هیئت رئیسه مجلس منتظر گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره میزان اجرای مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت است.

زمزمه در راهروهای پارلمان/رقابت برای یک کرسی؛ از پزشکیان و حاجی بابایی تا لاریجانی و عارف

تاکنون اسامی متعددی برای انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح شده که از این تعداد به نظر می آید 3 نفر در رقابت برای کرسی ریاست خواهند ماند.
برخی شنیده های خبرنگار ما در راهروهای پارلمان حکایت از این دارد که علی لاریجانی، محمدرضا عارف و حمیدرضا حاجی بابایی، روسای فراکسیون مهم سیاسی مجلس قصد کاندیداتوری در انتخابات هیات رئیسه مجلس را دارند و هر فراکسیون لیست مجزایی را برای انتخابات هیات رئیسه ارائه خواهد کرد.

البته نمایندگانی که ترجیح داده اند گعده های خود را از داخل صحن به بیرون صحن یعنی راهروهای پارلمان منتقل کنند، وقتی با این سوال مواجه می شوند که «قرار است چه کسانی برای ریاست مجلس کاندید شوند»، با لبخند می گویند که فعلا قرار است همه کاندید ریاست شوند.

نمایندگان می گویند، غیر از 3 رئیس فراکسیون سیاسی مجلس، احمد مازنی، سیدجواد ابطحی، مسعود پزشکیان، مصطفی کواکبیان، هدیت الله خادمی و علی مطهری هم اظهارنظرهایی کرده اند که نشان می دهد تمایلاتی برای کاندیداتوری دارند.

برخی دیگر از نمایندگان که گویا تمایلی به مصاحبه و ذکر نامشان ندارند وقتی با سوال وضعیت پارلمان برای انتخاب رئیس اجلاسیه چهارم مواجه می شوند، تاکید دارند که وکلای ملت به تغییر در هیات رئیسه به خصوص در کرسی ریاست فکر می کنند و درحال بررسی راه‌های این تغییرات هستند.

 

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

یک عضو هیأت رییسه مجلس مشروح تذکرات کتبی نمایندگان به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر یوسف‌نژاد در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس مشروح تذکرات کتبی نمایندگان به مسؤولان اجرایی کشور را به این شرح قرائت کرد.

علی محمد مرادی به وزیر راه و شهرسازی: علت بی‌توجهی و عدم نظارت کافی به راه‌ها و زیرساخت‌های بین شهری و روستایی کشور و شهرستان‌های قروه چیست؟ چرا وزیر و مجموعه وزارتخانه به پروژه‌های نیمه تمام و نقاط حادثه خیز کشور توجه نمی‌کند؟

سید ناصر موسی لارگانی به وزیر صمت: چرا فکری برای گرانی مایحتاج عموم مردم که به صورت سرسام‌آور در حال افزایش است، نمی‌شود؟ به وزیر ورزش و جوانان: چرا مدال‌های المپیک و پاراالمپیک این قهرمانان را که 4 سال زحمت کشیدند پرداخت نمی‌کنید؟

ولی الله نانواکناری به رئیس جمهور چند وقتی است که داروخانه‌ها و پزشکان به علت عدم پرداخت حق بیمه پاسخگوی خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس نیستند.

سید فاطمه ذوالقدر به وزیر آموزش و پرورش: حذف عنوان مطلقه از احکام کارگزینی و کارکنان زن شاغل در وزارت آموزش و پرورش.

حسن سلیمانی به وزیر بهداشت و درمان: تسریع در تأمین دستگاه‌های سیتی اسکن و تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی در حوزه انتخابیه کنگاور. به وزیر کشور: تسریع در تأمین قیر و امکانات مالی و ادوات مورد نیاز شهرداری‌های حوزه انتخابیه. به وزیر جهاد کشاورزی: اعمال نظارت لازم بر قیمت و توزیع نهادهای دامی و ادوات کشاورزی. به وزیر راه و شهرسازی: تسریع در تأمین قیر مورد نیاز فعالیت‌های راه سازی حوزه انتخابیه. تسریع در پرداخت اعتبارات مورد نیاز بازسازی زیرساخت‌های راه و پل‌های تخریب شده در سیل اخیر. به وزیر نیرو: تسریع در تأمین اعتبار نوسازی و پاکسازی شبکه‌های انتقال برق در روستاهای حوزه انتخابیه. به رئیس جمهور: تسریع در پرداخت مطالبات مردمی و اعتبارات لازم برای بازسازی زیرساخت‌های آب، برق و کشاورزی ناشی از سیل در حوزه انتخابیه.

جواد کاظم نسب به وزیر نیرو: چرا در بحران‌های سیل و پاس سیل فاضلاب اهواز فاقد مدیریت است؟

نبی هزارجریبی به رئیس جمهور: کشاورزان و گندم‌کاران را دریابید. با افزایش ارز هر کیلوگرم گندم باید بالای 2,500 تومان خریداری شود. به وزیر صمت: چرا ماشین‌های ثبت‌نام شده توسط مردم ثبت‌نام نمی‌شود؟ آیا شما نمی‌توانید در ایران خودرو نظارت داشته باشید؟

علی کرد به وزیر کشور: چرا پس از دو ماه از حادثه سیل در منطقه خاش، تاکنون اعتبارات حوادث سیل به استان سیستان و بلوچستان تخصیص نیافته است؟ به وزیر آموزش و پرورش: چرا پروژه نیمه تمام فضای آموزشی در حوزه انتخابیه اینجانب بدون اندک فعالیتی رها شده است؟ علی رغم تذکرات متعدد هنوز برای استان پهناور سیاستان و بلوچستان مدیر لایق و شایسته و توانمندی و ماندگار انتخاب نشده است. به وزیر راه و شهرسازی: چرا پروژه راه مواصلاتی استان سیستان و کرمان به نام پروژه ملی راه رها شده و فعالیت ندارد؟

نصرالله پژمانفر به رئیس جمهور: در هر جنگی فرصت شناسی و اقدام به موقع از عوامل پیروزی است. انتظار می‌رود دولت هر چه سریع‌تر آرایش جنگی بگیرد. به وزیر امور خارجه: نظام سلطه از تضعیف جمهوری اسلامی دست بر نخواهد داشت، پیش‌بینی می‌شود روند افزایش حمایت سیاسی غرب از مسیرهای ترانزیت به جز مسیر ایران ادامه داشته باشد. چرا وزارت امور خارجه نسبت به توسعه زیرساخت‌های ترانزیت علی خصوص ترانزیت ریلی به کشورهای آسیای میانه اقدام جدی و رایزنی نکرده است؟

حسینعلی شهریاری به وزیر نیرو: تسریع در اتمام عملیات اجرایی و بهره‌برداری از نیروگاه‌های 42 مگاواتی زاهدان.

محمد قمی به وزیر ورزش و جوانان: جلوگیری از واگذاری سالن‌های ورزشی به بخش خصوصی. به رئیس جمهور: رسیدگی به وضعیت گردشگری و اماکن تاریخی اداره پاکدشت.

منصور مرادی به وزیر جهاد کشاورزی: دلیل عدم اجرای فاز دوم ماهی سرد آبی در شهرستان سروآباد چیست؟ به وزیر راه و شهرسازی: علی رغم تذکرات و سوالات مکرر به جنابعالی هر روز شاهد سقوز ماشین در دره‌های حوزه انتخابیه هستیم.

ناهید تاج‌الدین به وزیر صمت: چرایی افزایش غیرموجه قیمت برخی از کالاهای اساسی و اقلام مصرفی خصوصاً در بازار محصولات کشاورزی و غذایی. به وزیر جهاد کشاورزی: چرایی افزایش غیرموجه بعضی از کالاهای اساسی و اقلام مصرفی در بازار محصولات کشاورزی چیست؟

سید حمیده زرآبادی به وزیر آموزش و پرورش: عدم رعایت جایگاه و عزت فرهنگیان توسط اداره آموزش و پرورش استان قزوین.

جلیل مختار به وزیر کشور: چرا دریابانی در مناطق مرزی و زمینی خارج از چارچوب قانون با مردم برخورد می‌کند؟

حبیب الله دهمرده به وزیر اقتصاد: در خصوص سود و دیرکرد بانک‌ها طبق قانون عمل نمی‌شود. چرا به وظیفه ذاتی عمل نمی‌کنید؟ به وزیر کشور: مدتی که استاندار سیستان و بلوچستان خسارت وارده به مرغداران سیستان را به وزارت کشور فرستاده اما شما اقدامی نمی‌کنید. آیا معنای رونق تولید این است؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان