کوشکی: حتی یک سریال متوسط ضدآمریکایی هم ساخته نشده

خبرگزاری فارس: نشست بررسی عملکرد صدا و سیما با عنوان «رسانه ملی، ندای مستضعفین یا صدای مستکبرین؟»  به همت مجمع دانشجویان عدالت‌خواه دانشگاه تهران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.

* حتی یک سریال متوسط ضد آمریکایی هم در این چندسال در رسانه ملی ساخته نشده است

محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این مراسم با اشاره به مخاطبان رسانه ملی گفت: نسلی که از مادران انقلابی و متدین هستند، همه پای صدا و سیما بزرگ شده‌اند اما در پوشش، سبک زندگی و جهت‌گیری سیاسی با والدین خود اختلاف نظر دارند که باید ببینیم چه کسی مقصر انحراف این افراد است؟ 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌ها و عملکرد صدا و سیما در انعکاس اخبار دفاع مقدس افزود: در دهه 70 دولت وقت دنبال ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی و اشرافی‌گری بود و صدا و سیما هم بازوی اجرایی دولت شده بود آن هم در صورتی که نظر رهبری مخالف با مصرف‌‌گرایی و اشرافی‌گری بود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: تلویزیون در دولت هاشمی به مدت چهار سال روابط عمومی دولت شد اما به صورت اتفاقی در سال 72 مطلبی علیه هاشمی منتشر شد که بسیاری غافلگیر شدند. در آن سال‌ها در مشهد، اسلام‌شهر و شیراز علیه اقدامات اقتصادی دولت هاشمی تحصن‌ها برگزار شد که صدا و سیما هیچ انعکاسی از این اخبار نداد.

کوشکی تصریح کرد: در سال‌های بعد صدا و سیما بیشترین رأی را دوم خردادی‌ها را داد. البته معاونت سیاسی این سازمان گرایش دیگری داشت اما رفتار انقلابی هم نداشت و شخصیتی انفعالی بود.

وی اضافه کرد: در دولت احمدی‌نژاد هم صدا و سیما، روابط عمومی دولت شد و بسیاری از انحرافات این دوره را با انفعالی‌گری نشان نداد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تذکر جدی رهبر انقلاب به احمدی‌نژاد در شهریور 86 گفت: حتی هشدار رهبری هم در اخبار محو شد.

کوشکی با بیان اینکه صدا و سیما تا سال‌ها نقد برجام را برنمی‌تابید، افزود: کار به جایی رسید که در دوران دولت روحانی صدا و سیما با افتخار اعلام کرد که ما سه پنجم آنتن را به موافقان برجام و دو پنجم آن را به مخالفان معتدل برجام اختصاص دادیم. 

وی با بیان اینکه صدا و سیما، منفعل، بدون اقتدار عمل، مقابل و مغایر هنجارهای انقلاب بوده گفت: رسانه ملی در این سال‌ها این تفکر را داشت که به هر قیمتی و بدون رعایت اصول اولیه بیننده جذب کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مثلاً برنامه‌ها تقلیدی از برنامه‌های قدیمی شبکه‌های خارجی است و فقدان خلاقیت تا جایی است که برنامه «عصر جدید» عیناً با تقلید از برنامه 20 سال پیش شبکه MBC ساخته شده است.

کوشکی عملکرد صدا و سیما را از سال 69 تاکنون مخالف نظرات رهبری دانست و گفت: در صدا و سیما موسیقی انقلابی جز مناسبت‌های محدود مثل روز قدس و 22 بهمن مورد توجه قرار نمی‌گیرد، حتی یک بار در روز قدس سرودی پخش شد که در مورد انتخابات لبنان بود و ربطی به این روز نداشت.

وی افزود: عدم خلاقیت و انفعال باعث شد تا در طول سال‌های 90 و 96 که در سوریه جنگ شدید داشتیم، حتی یک آهنگ و سرود در مدح این کار تولید نشد و نیز یک تله‌فیلم هم ساخته نشد. دو سال از بحران سوریه می‌گذشت اما صدا و سیما حاضر نمی‌شد حتی تلویحاً بگوید در سوریه خبرهایی است. به همین خاطر می‌بینیم در هفته بسیج، فیلم‌های قدیمی همچون پرواز در شب رسول ملاقلی‌پور پخش می‌شود و هیچ تولید جدید محتوایی ندارد.

کوشکی با اشاره به پخش سریال گرگ و میش در تلویزیون گفت: جا داشت که شبکه من و تو این سریال را پخش کند. خانواده شهید در این فیلم حتی یک عکس امام(ره) هم در خانه نداشتند. تصویری که از نیروی امنیتی کشور در این سریال ارائه می‌شود، شخصیتی است که با لگد در خانه شهید را باز می‌کند و پتو از سر دختری که در خانه خوابیده می‌کشد.

وی گفت: در این چند سال حتی سریال متوسط ضد آمریکایی هم ساخته نشده است. شبکه المنار برای امام(ره) سریال می‌سازد اما با تأخیر در صدا و سیمای ما پخش می‌شود. صدا و سیما از مشروعیت رهبری علیه رهبری استفاده کرده است. لذا اگر به نام رهبری است باید در جهت اهداف امام(ره) و انقلاب باشد و اگر نیست، پس سوءاستفاده از نام رهبری ظالمانه است. لذا باید مجموعه‌ای در صدا و سیما تشکیل شود که اهداف نظام اسلامی را در تولیدات خود پیاده کند.

* صداوسیما باید سوژه‌ها را مطابق آرمان‌ها انقلاب جزم کرده و انعکاس دهد

وحید جلیلی فعال فرهنگی هم در این نشست با بیان اینکه ابتدا باید از اینکه رسانه یعنی چه و چقدر رویدادهای با قابلیت بازنمایی در آینه رسانه وجود دارد، تعریفی داشته باشیم، گفت: مجموعه عناوین و سوژه‌ها که می‌تواند در رسانه بازنمایی شود، بی‌شمار است. مدیریت رسانه فقط باید گزینش و انتخاب کند و فرقی نمی‌کند که مدیر کدام رسانه باشد. خود رسانه یعنی ضریب و برای خود حق انتخاب دارد.

جلیلی افزود: رسانه ملی جمهوری اسلامی به خاطر عدم آشنایی با تعریف حرفه‌ای رسانه راهبرد یا نظریه غربال رسیده است برای همین مدل جایگزین من برای رسانه ملی مدل آهن‌ربا یا مغناطیس است یعنی صداوسیما باید سوژه‌ها را مطابق آرمان‌ها انقلاب جزم کرده و انعکاس دهد. 

وی ادامه داد: بعد از 20 سال راضی شدند یک زندگی حزب‌اللهی را بازنمایی کنند که در آن موفق نبودند. برای مثال فیلم گرگ و میش را به کسی سپردند که آشنایی و سنخیتی با این قشر نداشت و البته خودش هم هیچ ادعایی در این زمینه نداشت.

جلیلی تاکید کرد: کاراکتر مادر ایرانی در رسانه ملی چه جایگاهی دارد؟ چقدر این موضوع ظرفیت رسانه‌ای دارد و چقدر بازنمایی می‌شود؟ از این موارد می‌توانم ده‌ها مثال بزنم.

وی افزود: خیلی از ما کلیسا نرفته‌ایم اما دقیقاً کلیسا را می‌شناسیم چون سینمای غرب به خوبی کلیسا را نمایش داده است.

این کارشناس مسائل فرهنگیز با طرح این سوال که آیا افرادی که یک‌شنبه‌ها به کلیسا می‌روند بیشتر هستند یا افرادی که به نماز جمعه می‌روند؟ گفت: پس چرا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال اخیر در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های خود این پدیده اجتماعی و فرهنگی را جلوه نداده است. چنین صحنه‌ای واجد ارزش‌های هنری، خبری و دراماتیک است.

وی ادامه داد:  در صدا و سیما آخرین اطلاعات ورزشی برخی کشورها گفته می‌شود اما آخرین اطلاعات علمی کشور خودمان گفته نمی‌شود.

جلیلی افزود: حتی صدا و سیما در جذب مخاطب هم صادق نیست. برنامه ماه عسل که برنامه‌ای پرمخاطب بود و با ارزش‌های ما سازگاری کامل داشت، چرا به یک‌باره تعطیل شد؟

لازم به ذکر است در این مراسم از برخی از مسئولان رسانه ملی هم دعوت شده که بنابر اعلام مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران این افراد پاسخی به دعوت نداده‌اند و این تشکل به نشانه اعتراض یک صندلی خالی برای رئیس رسانه ملی گذاشته بود.

 

کوشکی: حتی یک سریال متوسط ضدآمریکایی هم در رسانه ملی ساخته نشده

عبدی: اساسا مسئولان به تذکرات مردم گوش نمی‌دهند/ مرندی: تمام شهروندان حق دارند اشکالات مسئولین را تذکر دهند

عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی با بیان اینکه باید امر به معروف و نهی از منکر را از دولتی بودن خارج کنیم، گفت: عملی کردن امر به معروف فقط به عهده دولت است اما امر به معروف کردن مردمی است و باید با ساختار درست اجرا شود.

خبرگزاری فارس: ششمین پنل از سلسله نشست ‌های مناظره و آزاداندیشی و نشست «بستر ها و موانع اجتماعی امر به معروف مسئولان توسط مردم»، با حضور  محمد رضا مرندی عضو هیئت گروه فقه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و عباس عبدی فعال سیاسی در غرفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. 

* اساسا مسئولین به تذکرات مردم گوش نمی‌دهند/ ساختارهای نهاد امر به معروف و نهی از منکر باید اصلاح شود

عباس عبدی در این نشست با اشاره به ارزش اخلاقی کمک به مستمندان و ایتام، گفت: صد سال پیش هم در زمان پایان ماه مبارک رمضان، زکات فطر را وظیفه داریم به مستمندان و ایتام بدهیم و این یک ارزش است که در طول تاریخ ثابت مانده است.

وی ادامه داد: در صد سال پیش این ارزش چهره به چهره بود و با شناخت کافی صورت می گرفت اما امروز در کشور و شهر خود نمی توانیم این ارزش را به صورت موثر انجام دهیم چون شناخت فقیران و مستمندان و نحوه کمک به آنها امکان پذیر نیست. پس این ارزش در طول سالیان نحوه ارائه را تغییر داده و به وسیله یک نهاد صورت می گیرد تا بتواند به طور دقیقتر و کاربردی تر این ارزش حفظ شود و در عصر حال این نهاد کمیته امداد است.

عبدی در ادامه افزود: در عین حال که عمل خیر یک امر و ارزش ثابت است، اما در دنیای جدید ساختار این عمل خیر متحول شده است و نمی توانیم با نظام گذشته این کار را انجام دهیم. امر به معروف و نهی از منکر یکی از این ارزشهاست که در طول سالها ساختار آن تغییر کرده و باید نحوه اجرای آن بازنگری شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر در امر به معروف مسئولان، گفت: قبل از امر به معروف به مسئولین باید در نظر داشته باشیم که هر فردی که به قدرت می رسد در یک ساختار قرار می گیرد و آن ساختار به فرد شکل می دهد، پس باید قبل از عملکرد یک مسئول به ساختار نقد وارد کرد و آن را مورد اصلاح قرار داد. 

وی با تاکید بر اینکه ذهنیت امر به معروف کردن یک فرد حقیقی نسبت به فرد حقیقی دیگر در عصر کنونی آنچنان چاره ساز نیست، گفت: امر به معروف چهره به چهره و فرد به فرد همیشه وجود داشته است و باید هم همه این امر را در مقابل عمل خطای یک فرد بکار ببندند، اما مسئله اساسی این است که آمران به معروف باید در چارچوب یک نهاد قرار گیرند.

عبدی گفت: نقد در عصر کنونی در چارچوب یک نهاد با روش های مختلفی مانند تظاهرات، اعتصاب و استیضاح و فشار برای استعفا توسط احزاب مختلف و سندیکاها در کشورهای دیگر اجرا می شود و در امر به معروف و نهی از منکر امروز باید موازنه قدرت را در نظر داشت و باید نهادی که به صورت تخصصی نقد یا امر به معروف می کند قدرت این کار را داشته باشد تا بتواند اصلاح یا تغییر را اجرا کند.

عبدی درباره توجه نکردن مسئولین به انتقادات مردم، گفت: اساسا مسئولین به تذکرات مردم گوش نمی‌دهند چون سیاست به ظاهر یک اراده شخصی است اما در عصر کنونی اراده ی شخصی در یک نهاد و حزب متمرکز می شود و می تواند یک فرد را برگزیده کند و به قدرت برساند.

وی ادامه داد: زمانی که یک حزب قدرتمند یک فرد را به قدرت می رساند، قدرت انتقاد و مطالبه منتخب خود را نیز دارد پس دیگر نیاز نیست مثلا یک کارگر از رئیس کارخانه شخصا انتقاد کند و عملکرد او را زیر سوال ببرد بلکه کارگر عضو یک نهاد بزرگتر است که قدرت این را دارد که با عملکرد خطای رئیس کارخانه مقابله کند و حق کارگر زیر مجموعه خود را بگیرد یا رفتار خطای مدیر را اصلاح کند و به تعبیری او را مجبور به اصلاح رفتار یا حذف از قدرت بکند.

این فعال سیاسی با اشاره به نبود علاقه شنیدن نقد مردم از سوی مسئولین، اظهار کرد: چون افراد جزء جامعه قدرت ندارند و مسئولین با رسیدن به قدرت می توانند با بهانه و گوش ندادن به تذکر مردم، به خطا و اشتباهات خود ادامه دهند، نیازمند تغییر ساختار هستیم و باید تمام تمرکز امر به معروف زیر چتر یک سری نهاد قدرتمند و متخصص در هر حوزه قرار گیرد تا مردم نقد خود را به گوش آن نهاد برساند و آن نهاد به طور تخصصی و در چارچوب های درست با قدرت بتواند حق مردم را از مسئولین بستاند و انها را مجبور به اصلاح کند.

وی با اشاره به اینکه باید سه ضلع اصلی ساختار امر به معروف را بسازیم، گفت: باید ابتدا زیر سایه یک نهاد مدنی متخصص و قدرتمند امر به معروف کنیم و سپس رسانه آزادی داشته باشیم که اطلاع رسانی کند و حتی امر به معروف نهاد را به گوش همه و به گوش مسئول برساند و در بعد سوم باید یک سیستم قضایی بی طرف و آزادی خواه وجود داشته باشد که از نهاد ها و افراد حمایت کند تا ترس نهادینه شده در نقد مسئولین در مردم جامعه بریزد. نهاد مدنی، رسانه آزاد و سیستم قضایی بی طرف سه ضلع اصلی و پایه گذار امر به معروف و نهی از منکر مسئولان است.

عبدی در ادامه گفت: ساختارهای نهاد امر به معروف و نهی از منکر باید اصلاح شود تا بتواند کاربرد خود را در جامعه و نسبت به مسئولان داشته باشد. باید نگاه به امر به معروف و نهی از منکر اصلاح ساختار باشد و به سمت نهاد مدنی شدن برود.

عبدی با تاکید بر اینکه باید مردم در نهادها ورود پیدا کنند، گفت: اگر مردم وارد نهادها نمی شوند شاید کارایی آن را کامل نمی دانند و باید کمک کرد این نهادها جایگاه خود را بدست آورند و مردم هم در آن نهادها وارد شوند و اطمینان داشته باشند یک نهاد از حق انها به طور کامل دفاع خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه رسانه نمی تواند فرهنگ سازی در جامعه را داشته باشد، گفت: برای مثال بستن کمربند اکنون به یک فرهنگ و الزام تبدیل شده است و گفتن مسئولان و ساخت کلیپ های رسانه ای به تنهایی در شکل گیری این جریان موثر نبود، بلکه نقش جریمه پلیس هم در شکل گیری آن موثر بود.

عبدی در ادامه گفت: در فرهنگ سازی و ساخت یک جریان هم باید تنبیه وجود داشته باشد هم تشویق و گاهی تنها یکی از اینها موثر است و مکمل هم هستند. باید موقعیت شناسی و علم به اینکه کدام جریان نیازمند کدام نوع از رفتار را دارد و اثر گذار است، را در جامعه تبیین داد.

*  تمام شهروندان حق دارند اشکالات مسئولین را تذکر دهند

محمدرضا مرندی هم در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر هم یک حق است و هم یک تکلیف ، گفت: تمام شهروندان حق این را دارند که اشکالاتی که از مسئولین می بینند تذکر دهند و اساسا مطالبه گری کنند و در عین حال این تذکر یک وظیفه است که طبق شرع و قانون باید تحت شرایط و چارچوب های مشخص توسط تمامی افراد اجرا شود.

وی یکی از اهداف امر به معروف و نهی از منکر را اصلاح افراد دانست و افزود: هدف اصلی و پنهان در امر به معروف افراد، اصلاح جامعه است مانند زمانی که به یک روزه خوار تذکر داده می شود حرمت روزه دارای هدف اصلی است و بعد از آن اصلاح فرد روزه خوار.

مرندی در ادامه با اشاره به ماده 8 قانون اساسی در امر به معروف مردم به هم، مردم به مسئولین و مسئولین به مردم ، گفت: قرار گیری طرفین امر به معروف نشان می دهد که قانون به عمومی بودن این مسئله تاکید داشته است و در نهایت جامعه سالم و به دور از خطا مدنظر است که می تواند مردم و مسئولین صالحی را پرورش دهد و هدف اصلی تمام امر به معروف ها فرد نیست بلکه اصلاح و ترویج یک فرهنگ کلی است که فرد جزی از آن است.

وی در ادامه گفت: طبق اسناد تاریخی مردم ایران ظرفیت بالایی در نقد مسئولان و مطالبه گری دارند اما نسبت به خطاها و اشتباهات خود کمی با صفت دخالت برخورد می کنند و به دفاع یکجانبه می پردازند. مردم در جمع های خصوصی خود حتی بیش از اندازه معمولی انتقاد دارند و این انتقاد ها با اسناد و مدارک و بدور از اتهام و افترا به شکل رسانه ای شود تا دقیقا به گوش مسئولین برسد و از حالت جمع های خصوصی به یک درخواست و تذکر عمومی تبدیل شود.

مرندی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه هم اصلاح افراد هم اصلاح ساختار مهم است، گفت: زمانی که ساختار را اصلاح کنیم اگر افرادی که در آن وارد می شوند را کنترل نکنیم و طبق قواعد ساختار عمل نکنند، سیستم دچار مشکل می شود بنابراین در امر به معروف و نهی از منکر هم ساختار جامعه مهم است و هم افرادی که یک جامعه را ساختند و هر دو عنصر باید اصلاح و تغییر کنند.

عضو هیئت گروه فقه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ستاد امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک نهاد مدنی، گفت: تمام تشکل هایی که وظیفه امر به معروف را دارند و تحت حمایت ستاد امر به معروف هستند، به عنوان یک نهاد مدنی می توانند قدرت مطالبه گری از مسئولان را داشته باشند.

وی افزود: از سوی دیگر تشکل‌های دانشجویی مطالبه گر داریم که در جای خود و با تخصص خود به نقد مسئولان می پردازند و در صدد اصلاح عملکرد آنها بر می آیند. 

وی با اشاره به راهکار دیگر کشورها با عنوان «سوت زدن» برای امر به معروف مردم نسبت به مردم و مردم نسبت مسئولان، گفت: این راهکار به گونه ای عمل می کند که به مردم دارای انگیزه مضاعف برای امر به معروف کردن می دهد بدینگونه که اگر فردی اختلاسی را برملا کند درصد معینی از آن مبلغ که به خزانه دولت واریز می شود، به آن شخص اطلاع دهنده تعلق می گیرد. یا اینکه در بعضی از کشور ها از مردم می خواهند که نقش پلیس را ایفا کنند و تخلف ها را در خیابان به گوش پلیس برسانند و از محل پرداخت جریمه درصدی به عنوان انگیزه امر به معروف به آنها پرداخت می شود.

مرندی در ادامه گفت: امر به معروف و نهی از منکر را از دولتی بودن باید خارج کنیم که عملی کردن امر به معروف فقط به عهده دولت است اما امر به معروف کردن مردمی است و باید با ساختار درست اجرا شود.

مرندی با اشاره ضعف داشتن در تمام نهادها و ساختارها گفت: قبول داریم ضعف هایی در قوه قضاییه، قوانین اجرایی مجلس و حتی نهاد امر به معروف وجود دارد. ما نظام حزبی در ایران نداریم یعنی کرسی خاصی احزاب در مجلس ندارند ولی احزاب مختلف وجود دارند و ممکن است بعد از انتخابات قدرت و مطالبه گری از فرد انتخاب شونده از حزب را نداشته باشند اما احزاب مهمی داریم که در جای خود می توانند نقد مسئولان را به عهده بگیرند و ساختار مسئولیت ها را اصلاح کنند.

مرندی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک سیاست مردمی است، گفت: بنده هم معتقد هستم در مسائل فرهنگی وجه مردمی بودن را باید توجه داشته باشیم اما این بدان معنی نیست که نهاد ایجاد نکنیم از جمله نهاد امر به معروف و نهی از منکر چون یک نظام دینی داریم و نظام باید ساختار دینی داشته باشیم. بنده هم معتقدم ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید یک نهاد مردمی باشد و ورود دولت و مسئولانی که خود باید نقد شوند بدان وارد نشوند.

وی در پایان گفت: یک از مهمترین وظایف دولت هدایت مردم است. اگر ستاد به هدایت و حمایت مردم بپردازد و هیچ حد و مرزی برای انتقاد از تمام مسئولان حتی مسئولان ستاد قائل نشود می تواند ساختار مناسبی در جامعه ایجاد کند.

لازم به ذکر است غرفه ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با برگزاری روزانه ی نشست های مناظره و آزاداندیشی با موضوع «بسترها و موانع امر به معروف مسئولان از سوی مردم» و نیز برگزاری برنامه های متعدد آموزشی و ترویجی با محوریت موضوع «مسئولیت پذیری اجتماعی»، همه روزه از ساعت 17 الی 24 در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای مردم شریف می باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان