در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد؛

احیای نهاد مطالعات طرح‌های شهری پس‌از ۱۲سال از انحلال در دوره احمدی‌نژاد

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص جزئیات تفاهم‌نامه سه‌جانبه مدیریت شهری، در مورد ایجاد نهاد مطالعات و طرح‌های توسعه شهری توضیحاتی را ارائه کرد.

احیای نهاد مطالعات طرح‌های شهری پس‌از 12سال از انحلال در دوره احمدی‌نژاد

علی اعطا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تفاهم‌نامه سه جانبه وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران و شورای شهر تهران در خصوص ایجاد نهاد مطالعات و طرح‌های توسعه شهری، اظهار کرد: یکی از مفاد طرح جامع، ایجاد نهاد مطالعات و طرح‌های توسعه شهری است که این نهاد از سوی سه رکن شهرداری تهران، شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی ایجاد می‌شود که به عنوان مجموعه‌ای برای تدوین، راهبری، بازنگری و نظارت برای طرح‌های توسعه شهری می‌بایست تشکیل شود.

وی با بیان این‌که در دوران ریاست احمدی‌نژاد در شهرداری تهران این نهاد به صورت یک جانبه منحل شد و بند مربوط به شکل‌گیری این نهاد نیز از طرح جامع حذف شد، گفت: در تمام این سال‌ها بنا به دلایلی این موضوع مطرح بود که لازم و ضروری است که این نهاد مجدداً احیا شود تا در مورد طرح‌های توسعه شهری این سه دستگاه یعنی شورا، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی از طریق شورای عالی بتوانند به هم‌افزایی برسند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این‌که این نهاد باید راه‌اندازی می‌شد تا راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری را انجام می‌داد، اظهار کرد: کار این نهاد این است که در سطح کلان‌تری مسائل حوزه توسعه شهری را دنبال کند و نگاه فرابخشی و فرادستگاهی داشته باشند.

اعطا با بیان این‌که در دوره شورای شهر پنجم پیگیر راه‌اندازی این نهاد بودیم که البته موانعی وجود داشت، اما نهایتاً پیش‌نویس آن را تهیه و با برگزاری چندین جلسه بر روی متن نهایی به توافق رسیدیم، گفت: موافقت‌نامه سه‌جانبه با حضور شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران و وزیر راه و شهرسازی امضا شد و نهاد مطالعات و طرح‌های توسعه شهری پس از گذشت بیش از 12 سال از انحلال مجدداً ایجاد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این‌که این نهاد سه وظیفه اصلی هدایت و راهبری فضاهای کالبدی، پایش دائمی و نظارت بر تحقق طرح‌ها و همچنین بازنگری و ارائه‌ی پیشنهادات اصلاحی را در دستور کار قرار داد، ادامه داد: یکی از مشکلات نبود این نهاد این بود که بعضاً در بحث ارائه‌ی پیشنهادات برای بازنگری و اصلاح، نقطه‌نظرات مورد قبول همه ذینفعان نبود اما حالا با راه‌اندازی این نهاد پیشنهادات از دل یک مجموعه‌ای که متشکل از سه دستگاه تأثیرگذار است خارج می‌شود.

به گفته اعطا، این نهاد دارای شورای عالی است که متشکل از سه نفر یعنی شهردار تهران، رئیس شورای شهر و وزیر راه و شهرسازی است و شورای تخصصی آن متشکل از 9 نفر خواهد بود،

اعطا با بیان این‌که با انحلال این نهاد می‌بینید که بخش قابل توجهی از موضوعات طرح‌های توسعه شهری در طرح تفصیلی در اختیار افراد و شرکت‌های مشخص است، اظهار کرد: هم به لحاظ مالی این انحصار ایجاد شده و هم از نظر اطلاعاتی این انحصار ایجاد شده است. مثلاً اگر مجموعه‌ای از دیتاها را لازم داشته باشیم تنها در اختیار یک مجموعه خصوصی است که خود این مجموعه خصوصی در سطوح مختلف فعالیت می‌کند، یعنی چه در تهیه طرح تفصیلی، چه در بازنگری و چه در تدوین طرح‌های موضعی و موضوعی این شرکت فعال است که این انحصار اطلاعاتی بزرگ‌ترین تعارض منافع و سرمنشأ اتفاقات ناخوشایند خواهد بود.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به عوارض انحلال این نهاد، تصریح کرد: عدم هماهنگی بین دولت، شهرداری و شورای شهر سبب بروز مشکلات عدیده‌ای در این سال‌ها شده است و می‌بینیم که از سیاست واحدی پیروی نمی‌شد و در عمل نیز این دستگاه‌ها هم‌جهت حرکت نمی‌کردند و به همین دلیل مسائل در کلانشهرها روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و حالا ایجاد این نهاد و اتحاد این سه دستگاه باعث خواهد شد که علاوه بر هماهنگی و هم‌جهتی بیشتر کشمکش‌ها کاهش یافته و در نهایت اتفاقات خوبی در شهر تهران بیفتد.

اعطا با بیان این‌که اگر این نهاد منحل نشده بود شاید برخی از مسائل در حوزه شهری همچون اتفاقاتی که در منطقه 22 افتاده یا برج‌سازی‌های انجام شده در مناطق شمالی تهران آن هم در کوچه‌های کم عرض رخ نمی‌داد، اظهار کرد: البته باید از گذشته درس بگیریم، چرا که در گذشته از آنجایی که این نهاد پشتوانه حقوقی قوی نداشت به راحتی منحل شد و حالا هم پشتوانه حقوقی قوی ندارد و هر لحظه امکان انحلال آن وجود دارد که باید پیگیری‌های لازم برای اخذ مصوبه هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی انجام شود تا جلوی هرگونه زمینه بروز تعرض منافع گرفته شود.

وی با بیان این‌که ایجاد این نهاد می‌تواند هماهنگی‌های بین دولت و مجموعه مدیریت شهری را افزایش دهد، ادامه داد: تمامی تصمیماتی که در مدیریت شهری گرفته خواهد شد در این نهاد بررسی می‌شود تا مبادا با سند فرادست مغایرت داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان