فشار خون بالا اصلی‌ترین عامل مرگ و ناتوانی

فشارخون یکی از مهم‌ترین عوامل خطر تهدیدکننده سلامت مردم و اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر درجهان و ایران محسوب می‌شود؛ به‌طوری که طبق گفته کارشناسان با نگاهی به آمار مرگ‌ومیر ناشی از آن می‌توان این بیماری را قاتل خاموش نامید.

مطالعه روند بار بیماری‌ها در کشور در بازه زمانی سال‌های 1369 تا 1394 نشان داده که فشارخون بالا از جمله مهم‌ترین عوامل خطر تهدیدکننده سلامت مردم و اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر در جهان و ایران محسوب می‌شود. همچنین مرگ زودرس ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی، به دلیل بیماری پرفشاری خون بوده و بالغ بر نیمی از کل موارد مرگ در کشور را به خود اختصاص داده است.

سید راشد جزایری سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از شناسایی 49 هزار و 727 بیمار مبتلا به فشار خون بالا در جمعیت بالای 30 سال این استان خبر داد.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده متأسفانه 27.5 درصد افراد بالای 30 سال استان مبتلا به فشار خون هستند، افزود: کاهش مصرف نمک و اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی از جمله عوامل تأثیرگذار در کاهش آمار ابتلاء به فشار خون در استان و کشور است.

وی همچنین فعالیت بدنی ناکافی، رژیم غذایی ناسالم، مصرف دخانیات و مصرف الکل را به عنوان چهار عامل خطر و موجب افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر برشمرد.

جزایری با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی اندازه‌گیری فشار خون همزمان با سراسر کشور، افزود: این کمپین 27 اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز به کار کرده و تا 15 تیر ماه ادامه خواهد داشت و جمعیتی بالغ بر 482 هزار نفر جمعیت بالای 30 سال در استان را مورد غربالگری قرار خواهد داد.
وی ادامه داد: هدف از ایجاد این کمپین اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مردم، نهادینه کردن خود مراقبتی در افراد و به دست آوردن آمار شیوع فشارخون در استان است.

مجید شیرانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری نیز اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون را گامی مؤثر در راستای تحقق اهداف حوزه سلامت و حرکت به سوی جامعه‌ای سالم، با نشاط و مولد دانست.

وی افزود: در مجموع 175 خانه بهداشت، پایگاه و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و تعدادی پایگاه ثابت و سیار در طول اجرای طرح فعالیت می‌کنند.

شیرانی تعداد نیروهای درگیر اجرای طرح در حوزه بهداشت شامل پزشک، مراقب سلامت، بهورز و ماما را حدود یک‌‎هزار و 572 نفر اعلام کرد و افزود: نیروهایی نیز از سایر معاونت‌ها و سازمان‌های مرتبط همچون بسیج جامعه پزشکی دانشگاه را در اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون یاری خواهند کرد.

فشار خون بالا اغلب هیچ علائم واضحی ندارد اما می‌تواند به آرامی موجب آسیب‌زایی شده و سلامت فرد را به خطر بیندازد. همچنین موجب از کار افتادگی قلب و صدمه دیدن دیواره‌های رگ‌ها می‌شود. در صورتی که فشار خون درمان نشود می‌تواند حتی منجر به پارگی، از هم گسیختگی یا افزایش تجمع پلاک‌های خونی در قلب شود که این امر خود باعث افزایش خط ابتلاء به نارسایی قلبی و سکته قلبی و مغزی می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان