در مراسم افتتاح نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی

مدیرعامل مپنا: آمادگی ساخت جایگاه شارژ خودروهای برقی را در سراسر کشور داریم

مدیرعامل مپنا جزئیات نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی را تشریح کرد.

مدیرعامل مپنا: آمادگی ساخت جایگاه شارژ خودروهای برقی را در سراسر کشور داریم

عباس علی‌آبادی در مراسم افتتاح نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی در برج میلاد که با حضور شهردار تهران برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت افتتاح این جایگاه این است که برقی‌سازی در حمل‌ونقل از جمله راهکارهای مقابله با مشکلات زیست‌محیطی شهرهای بزرگ مانند تهران محسوب می‌شود. این مساله نیازمند زیرساخت است و زمانی که زیرساخت نباشد امکان استفاده از خودروهای برقی وجود ندارد.

وی با اشاره به افتتاح این جایگاه اظهار کرد: امروز اولین ایستگاه شارژ را که امکان شارژ برای انواع خودروها با استانداردهای مختلف را دارند، افتتاح کردیم و امیدواریم به زودی با هماهنگی شهرداری تهران در نقاط دیگر شهر تهران و همچنین در شهرهای دیگر کشور که اعلام آمادگی می‌کنند، این فرایند تکرار شود.

مدیرعامل مپنا با تاکید بر اینکه مهمترین ویژگی این جایگاه صددرصد ایرانی بودن آن است، در مورد تعرفه برق اظهار کرد: در مورد تعرفه قیمت برق با مقامات مختلف در حال مذاکره هستیم اما به صورت آزمایشی تعرفه‌ای تهیه شده است که افراد را تشویق کنند که به جای استفاده از بنزین، از برق استفاده کنند اما در نهایت این موضوع قطعاً مشمول مقررات کشور خواهد بود.

علی‌آبادی تاکید کرد: افتتاح این جایگاه حاکی از آن است که این فرآیند برای ایجاد زیرساخت آغاز شده و از نظر تکنیکی امکان‌پذیر است.

مدیرعامل مپنا در ادامه با اشاره به ذخایر عظیم گازی در کشور اظهار کرد: می‌توانیم گاز طبیعی را در نیروگاه‌ها با سیکل ترکیبی با راندمان بالا به برق تبدیل کنیم و برق در خودرو برای حمل‌ونقل مورد استفاده قرار گیرد و از این طریق مصرف سوخت 50 درصد کاهش خواهد یافت.

به گفته علی‌آبادی، زمانی که یک خودرو با برق شارژ شود هزینه آن برای یکصد کیلومتر کمتر از 1,000 تومان است در حالی که اگر از سوخت بنزین استفاده شود برای هر یکصد کیلومتر 10 لیتر بنزین لازم است که هزینه آن 10 هزار تومان می‌شود.

وی با اشاره به امکانات نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی گفت: در این جایگاه انواع شارژر ارائه شده است اما نمی‌توان این شارژ را در منزل انجام داد. شارژرها در جایگاه به شبکه پرقدرت وصل هستند و خودروها به سرعت شارژ می‌شوند.

آمادگی مپنا برای برقی کردن سیستم حمل‌ونقل

مدیرعامل مپنا در ادامه با بیان اینکه ایران مبتکر ساخت خودروهای برقی نیست، گفت: اما باید گفت زمانی این کار را آغاز کردیم که سایر کشورها در ابتدای راه بودند. مپنا آمادگی دارد تا با خودروسازها و شرکت تاکسیرانی برای ارتقا سیستم حمل‌ونقل کشور همکاری کند.

زیرساخت‌های برقی ایران برای برقی کردن خودروها فراهم است

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های برق در کشور حتی بالاتر از استانداردهای جهانی فراهم شده است، اظهار کرد: از آنجایی که قیمت برق در کشور بسیار ارزان است، در مصرف آن اسراف می‌شود. اما باید گفت 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده و حدود 20 هزار مگاوات نیروگاه در حال نصب در هر حال کفایت لازم را برای اینکه برقی‌سازی خودروها صورت بگیرد، فراهم می‌کند.

وی در مورد شارژرهای موجود در این جایگاه توضیح داد: به طور کلی ساعات پیک در کل سال در کشور کمتر از 200 ساعت است و مشترکان می‌توانند در ساعات آف پیک از این شارژرها استفاده کنند. به عبارت دیگر متقاضیان می‌توانند به صورت 24 ساعته در شبانه‌روز در کل ایام سال خودروهای خود را شارژ کنند البته ممکن است در تابستان با محدودیت‌هایی مواجه باشند.

امیدواری در مورد همکاری دولت و مجلس برای برقی کردن خودروها

مدیرعامل مپنا در مورد اینکه آیا مذاکره‌ای برای اختصاص یارانه به برقی کردن خودروها صورت گرفته است یا خیر، گفت: در مورد این موضوع در سطح کمیسیون مجلس مطالعات خوبی صورت گرفته است و دولت در نهایت برای توسعه این موضوع امتیازات خوبی قائل می‌شود. بدون تردید 10 سال دیگر به خودروهای بنزینی اجازه تردد در شهر داده نمی‌شود و راهی جز برقی کردن خودروها وجود ندارد.

علی‌آبادی تاکید کرد: مپنا تاکنون روی پای خودش ایستاده است و امیدواریم مجلس، دولت و سایر نهادهای مسئول ما را یاری کنند.

میزان شارژ بستگی به میزان باطری و مسافت دارد

وی در ادامه در مورد میزان و زمان لازم برای شارژ باطری‌های خودرو توضیح داد: این موضوعات بستگی به میزان باطری دارد. هر 15 کیلووات ساعت باطری امکان پیمایش حدود یکصد کیلومتر را می‌دهد. مدت‌زمان و میزان شارژ نیز بستگی به میزان باطری و مصافتی که قرار است طی شود، دارد اما به طور کلی برای یکصد کیلومتر مسافت 10 الی 11 دقیقه زمان برق‌گیری لازم است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان