گوایدو خواستار مذاکره با مادورو شد

دیپلماسی در نروژ

دنیای اقتصاد : این یک قمار جسورانه بود. خوآن گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا، در یک پایگاه نظامی در کنار ده‌ها افسر یونیفورم‌پوش و متحدان سیاسی ایستاد و از ارتش خواست دست به طغیان علیه مادورو بزند. سه هفته بعد، گوایدو از این خانه به آن خانه می‌گریزد و به‌خانه‌های امن می‌رود تا از دستگیری در امان بماند.

بیشتر کسانی که در آن روز در کنار او در پایگاه هوایی حضور داشتند یا در زندانند یا به سفارتخانه‌های خارجی پناهنده شده‌اند. سربازان هم مدام مانور نظامی داده و رژه می‌روند تا به مجمع ملی نشان دهند که مادورو رهبرشان است. معترضانی که درحمایت از گوایدو خیابان‌ها را «قُرق» کرده بودند تعدادشان آب رفته و همگی به‌خاطر تورم وحشتناک اقتصادی، کمبود غذا و دارو و سوخت درگیر تامین نیازهای اولیه زندگی خود شده‌اند و دیگر ریسک اعتراض را به جان نمی‌خرند. «آناتولی کورمانائف» در گزارش 21 مه ‌برای نیویورک‌تایمز می‌نویسد پس از هفته‌ها ناتوانی برای به سرانجام رساندن بحران‌های سیاسی، گوایدو سرانجام خواستار مذاکره با مادورو شده است. هر دو نمایندگانی را برای مذاکره به نروژ فرستاده‌اند؛ امتیازی که گوایدو پیش از این منکر آن شده بود.این تغییر یک نقطه عطف برای اپوزیسیون است آن هم در لحظه‌ای که هر دو طرف درحال یارکشی خیابانی و یارکشی در جامعه بین‌المللی برای جذب هوادار بیشتر هستند.

اگرچه اقتصاد کشور سقوط کرده اما مادورو همچنان قدرت را در دست گرفته است. در انظار عمومی گوایدو شادمان اما مردد است. در تظاهرات همواره حامیان را تشویق می‌کند که تظاهرات و حضور در خیابان‌ها را ادامه دهند اما طی یک مصاحبه پذیرفت که ظرفیت اپوزیسیون برای عملیات روزبه‌روز درحال افول است. او در یکی از مصاحبه‌هایش در یکی از خانه‌های امن گفت: «مخالفان مادورو و خودم آزاردیده و تحت پیگرد شدید بوده ایم.» اگرچه 50 کشور مشروعیت او را پذیرفته‌اند و گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور به رسمیت شناخته‌اند اما مادورو همچنان با قدرت تمام بر قدرت چنبره انداخته است. چند کشور که مدافع گوایدو بودند اکنون به صرافت افتاده‌اند تا راهی برای برون‌رفت از بحران بیابند و بیشتر این کشورها رویکردی انعطاف‌پذیر در پیش گرفته‌اند.  الیوت آبرامز، نماینده ویژه ترامپ در امور ونزوئلا در مصاحبه‌ای در ماه آوریل گفت برای اینکه گذار دموکراتیک در این کشور محقق شود تمام ونزوئلایی‌ها باید بخشی از آن باشند از جمله کسانی که به مادورو وفادارند. او افزود: «آنها بخشی از صحنه سیاسی در این کشور هستند.

می‌خواهیم روشن کنیم که خواهان یک ونزوئلای دموکرات هستیم. ما درحال انتخاب برنده نیستیم.» ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اکنون توجه خود را به سوی ایران معطوف داشته تا امیدی برای برون‌رفت در تحولات ونزوئلا پیدا شود. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید: متحدان اروپایی گوایدو هم تلاش‌های خود را دو برابر کرده‌اند تا مذاکراتی میان اپوزیسیون و دولت شکل گیرد و تلاش دارند تا جبهه اصلی در نبرد سیاسی ونزوئلا را به حوزه‌های دیپلماتیک وارد کنند. برخی مقام‌های دولتی و اپوزیسیون می‌گویند نمایندگانی از سوی مادورو و گوایدو به نروژ رفته‌اند تا مذاکرات مقدماتی را از سر بگیرند. ظاهرا هیاتی دیگر هم عازم آمریکا شده است. یکی از نمایندگان اپوزیسیون ونزوئلا در سفر به آمریکا گفته که با مقام‌هایی از پنتاگون و وزارت‌خارجه آمریکا دیدار کرده و درباره بحران در این کشور آمریکای لاتین نیز گفت‌وگو داشته است. کارلوس وچیو، فرستاده اپوزیسیون ونزوئلا در آمریکا، در پیامی در توییتر نوشت که این گفت‌وگوها در وزارت‌خارجه آمریکا بسیار مثبت بود اما جزئیات آن را اعلام نکرد. وزارت‌خارجه آمریکا هم اعلام کرده بود: «هدف از برگزاری دیدار روز دوشنبه میان فرستاده اپوزیسیون بررسی نقش گذشته و آتی وزارت‌خارجه در ارسال کمک‌های بشردوستانه و حمایت‌های منطقه‌ای است.»

با این حال، هفته گذشته هم گوایدو با دیپلمات‌های اروپایی دیدار کرد. همگی در پی برگزاری انتخاباتی جدید در این کشور هستند. همگی می‌کوشند زمینه‌هایی مشترک میان حامیان مادورو بیابند. چنین بود که وزیرخارجه کانادا به کوبا رفت و وزیرخارجه آمریکا به روسیه. به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، مادورو به‌خاطر تظاهرات خیابانی گوایدو تضعیف شده است. رئیس سیستم اطلاعاتی او فراری شده و آمریکا مدعی است که مقام‌های عالی‌رتبه از جمله وزیر دفاع و دادگستری در این توطئه نقش دارند. رهبران مخالفان از درون خانه‌های امن و سفارتخانه‌های خارجی می‌گویند خواسته‌شان کنار رفتن مادورو و برقراری یک دولت انتقالی است. مخالفان می‌گویند اکنون هدف‌شان این نیست «که به شهید سیاسی تبدیل شوند». «خوآن آندره مجیا»، قانون‌گذار حامی گوایدو، می‌گوید: «هدف ما یک دولت انتقالی است. می‌خواهیم تضمین کنیم که کارمان متوقف نخواهد شد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان