ترامپ بدون مجوز کنگره به عربستان سلاح می‌فروشد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مشرق،  «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت» آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در صدد است به بهانه تنش‌های اخیر با ایران در منطقه بدون مجوز کنگره به عربستان سعودی بمب و سلاح بفروشد.

بنا به گزارش رویترز، مورفی تصریح کرد، ترامپ در حالی قصد چنین اقدامی را دارد که ماهها است، کنگره آمریکا فروش سلاح به عربستان را در پی افزایش نگرانی از تلفات انسانی جنگ ریاض در یمن ممنوع اعلام کرده است.این سناتور دموکرات در یک پیام توییتری هشدار داد: «شنیده‌ام که ترامپ احتمالاً از ابهامات قانون کنترل تسلیحات بهره می‌گیرد و فروش بزرگ و جدیدی از بمب‌ها به عربستان سعودی را به شیوه‌ای انجام خواهد داد که کنگره نتواند با آن مخالفت کند. (بمب‌هایی که آنها در یمن پرتاب می‌کنند). این اقدام احتمالاً این هفته به وقوع پیوندد».

مشاوران کنگره می‌گویند مفادی در قانون کنترل تسلیحات وجود دارد که قوانینی را برای معاملات بین‌المللی تسلیحات تعیین می‌کند و طبق آن رئیس‌جمهور می‌تواند در صورت اضطرار ملی، بدون مجوز کنگره، سلاح به فروش برساند.

در همین راستا، مشاوران کنگره معتقدند که ترامپ احتمالاً از افزایش تنش‌های اخیر با ایران در منطقه غرب آسیا برای عرضه تسلیحات و تجهیزات نظامی بیشتر به عربستان سعودی که یکی از شرکای مهم آمریکا محسوب می‌شود، بهره گیرد.طبق گزارش رویترز، هنوز مشخص نیست که ترامپ قصد دارد چه تجهیزات نظامی در اختیار سعودی‌ها قرار دهد و حتی زمان فروش این تسلیحات نیز مشخص نیست.

رویترز در ادامه افزود، با اینحال، چنین طرحی، با مخالفت‌های هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات‌هایی چون کریس مورفی روبرو خواهد شد.گروهی از جمهوری‌خواهان اخیراً به همراه دموکرات‌ها در یک اقدام ناموفق، برای غلبه بر اقدام ترامپ در وتو قطعنامه کنگره که به حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی ریاض در جنگ یمن پایان می‌داد، رأی‌گیری کردند.

بسیاری از قانونگذاران کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات همچنین در ارتباط با قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

عربستان سعودی در قالب ائتلاف عربی از ابتدای سال 94 برای سرکوب انقلاب در یمن و جلوگیری از قدرت گیری انصار الله این کشور به یمن حمله کرد. این ائتلاف طی این مدت بارها مرتکب جنایات جنگی شده است.بر اثر این جنگ که همچنان ادامه دارد، ده‌ها هزار نفر که عمده آن‌ها غیر نظامی هستند، کشته و زخمی شده‌اند. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست سوم آگوست (12 مرداد 97) نوشت که تلفات جنگ در یمن بیشتر از آن چیزی است که در آمارهای رسمی اعلام می‌شود. این روزنامه شمار کشته‌ها را نزدیک به 50 هزار نفر اعلام کرد.

از طرف دیگر، خاشقچی که از دو سال پیش و بعد از انتقاد از سیاست‌های بن‌سلمان در واشنگتن به تبعید خودخواسته رفته بود، اکتبر سال گذشته میلادی، زمانی که برای انجام امور اداری مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه رفته بود، توسط یک تیم ترور اعزام‌شده از ریاض به قتل رسیده و تکه‌تکه شد. هرچند پس از مدتی تمامی جهان به دست داشتن دولت سعودی در این ترور اطمینان یافتند و دادستانی سعودی نیز آن را مرتبط با «عوامل خودسر» دانست اما تا کنون دولت آمریکا هیچ اقدامی علیه دولت سعودی اتخاذ نکرده است.

سناتور «لیندسی گراهام» یکی از همپیمانان نزدیک ترامپ در کنگره در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان ان» با توجه به قتل خاشقچی تصریح کرد که اگر دولت ترامپ تصمیم به نادیده گرفتن کنگره بگیرد، با آن به مخالفت خواهد پرداخت.

بنا به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا حاضر به اظهارنظر درباره این خبر نشد و کاخ سفید نیز به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخی ارائه نداد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان