چرا طلا از چشم هندی‌ها افتاد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جشنواره هندوی آکشایا تریتیا که امسال در هفتم ماه مه برگزار شد، فرصتی برای خرید طلا است. صف‌هایی که بیرون جواهرفروشی‌های هندی تشکیل می‌شود به قدری طولانی است که چادرهای موقتی زده می‌شود تا از ازدحام خریداران کاسته شود. صندوقداران دسته‌های اسکناس را در محیط پرسروصدایی شبیه رستوران‌های فست فودی دریافت می‌کنند و فروشندگان پاسخگوی سیل درخواست‌های مشتریان هستند.

هندی‌ها بیش از هر کس دیگری در جهان بجز چینی‌ها طلا خریداری می‌کنند (چین در سال 2014 عنوان بزرگترین مصرف کننده طلای جهان را از هند ربود). برآورد می‌شود هندی‌ها در خانه طلایی به ارزش 800 میلیارد دلار نگهداری می‌کنند. با این حال بازار طلای هند رونق سابق را ندارد. خرید این فلز از اوج خود در سال 2010 حدود یک پنجم کاهش پیدا کرده است اما چرا طلا دیگر درخشش سابق خود را ندارد؟

بر اساس گزارش اکونومیست، تغییر ذائقه و سلیقه مصرف کنندگان هندی، کاهش اقبال آنها به طلا را کلید زده است. حدود یک سوم از جمعیت هند بین 18 تا 35 سال سن دارند و اغلب ترجیح می‌دهند پول خود را روی دستگاه‌های الکترونیکی هزینه کنند و به جای جواهرات، قسط‌های ماهانه این دستگاه‌ها با نرخ‌های بهره صفر را پرداخت کنند. دستگاه‌های الکترونیکی از نظر هزینه واردات در سال 2017 از طلا به عنوان بزرگترین کالاهای وارداتی سبقت گرفت و پس از نفت خام قرار گرفت. بعلاوه به نظر می‌رسد سلیقه کسانی که طلا خریداری می‌کنند تغییر کرده است و جواهرات سنگین وزن جای خود را به جواهراتی با طراحی سبک داده‌اند. یک مشتری هندی در فروشگاهی در بمبئی می‌گوید طلا دیگر نشانه ثروت نیست بلکه مد است. در فوریه قیمت طلا در هند به بالاترین حد در پنج سال اخیر صعود کرد و به جذابیت طلا به عنوان پناهگاهی برای حفظ دارایی ضربه زد. این اتفاق کسانی که طلا با بالاترین عیار را که برای جواهرات مناسب است خریداری می‌کردند تا آن را آب کرده و با قیمت بالاتری بفروشند را دلسرد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان