صادرات گندم همچنان ممنوع است

شروط جدید صادرات مواد غذایی/اظهار کالا صرفا از سوی واحدهای تولیدی پذیرفته شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،‌ وزیر صنعت در مکاتبه‌ای با رئیس کل گمرک ایران در خصوص شروط، ممنوعیت و لغو ممنوعیت صادرات برخی اقلام،‌ تاکید کرد، محموله‌های صادراتی میوه و تره بار و محصولات غذایی صرفا در گمرکات استانی پس از صدور گواهی قرنطینه و تایید ارزیابی ضوابط و شاخصهای بسته بندی توسط همکاران وزارت جهاد کشاورزی و گمرکات کشور می‌بایست اظهار شود.

بر این اساس این محصولات در گمرکات مرزی ارزیابی و پلمب نمی‌شوند و گمرکات مرزی صرفا معبر خروج کالاهای مذکور هستند.

در ادامه بند 1 این مکاتبه آمده است، صادرات محصولات غذایی صرفا توسط واحدهای تولیدی و یا نمایندگان قانونی آنها انجام خواهد شد.

این مکاتبه در حالی با رییس گمرک انجام شده که برخی فعالان حوزه محصولات کشاورزی و مواد غذایی نکات متفاوتی را نسبت به این بخشنامه مطرح کرده‌اند. عمده صادرات تره بار  از گلخانه‌ها مستقیم بارگیری و به گمرکات خروجی مانند خسروی، پرویز خان و .... ارسال می‌شود. مدیران  گمرکات نیز تمهیداتی دیده اند که این نوع کالا بعنوان فاسد شدنی خارج از نوبت و بدون وقفه و کمتر از یک ساعت در همان ساعات اول صبح تشریفات صادرات انجام و خارج شوند. همچنین در بندر عباس هندوانه مستقیم از زمینهای کشاورزی به بندر باهنر ارسال و در آنجا نیز بدون فوت وقت امور انجام می‌گیرد.

عمده صادرات کنندگان مواد غذایی تولید کننده  نیستند بلکه بازرگانانی هستند که در کشورهای  مقصد، مواد مورد نیاز هایپر مارکتها را تامین می‌کنند، ضمن اینکه در برخی موارد تولیدکننده حاضر به اظهار کالا به نام خود نیست، چرا که عملا در حوزه صادرات وارد نشده  و برای این موضوع باید تدبیری اندیشیده شود.

وزارت صنعت

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان