شبکههای اجتماعی داوطلب حذف نفرت پراکنی از پلتفرمها
در همین راستا در سال 2015 میلادی وزارت فدرال دادگستری آلمان و سازمان حمایت از مصرف کنندگان یک کارگروه تشکیل دادند تا محتوای مجرمانه در شبکههای اجتماعی را کنترل کنند. در آن زمان برخی از این شبکهها به طور داوطلبانه به حذف محتوای مجرمانه اقدام کردند اما وزارت دادگستری معتقد بود این اقدامات کافی نیست. «هیکو ماس» وزیر وقت دادگستری وقت آلمان در اوایل 2017 میلادی اعلام کرد حذف اظهار نظرهای خشونت آمیز ناکافی است و در نتیجه خواهان افزایش فشار بر شبکههای اجتماعی شد. در همین راستا برای اجبار شرکتها به قبول مسئولیت، باید قوانینی وضع میشد.
حذف محتوای غیر قانونی در 24 ساعت
در می 2017 میلادی لایحه این قانون به دولت ارائه شد. طبق این قانون شبکههای اجتماعی مجبور بودند به طور مداوم محتوای خشونت آمیز را حذف کنند. البته این قانون شامل حال شبکههای اجتماعی بود که بیش از 2 میلیون کاربر داشتند و سرویس های ژورنالیستی را در بر نمیگرفت. همچنین شبکههای اجتماعی مجبور شدند تا فرایندی شفاف برای مقابله با شکایتهای مربوط به محتوای غیرقانونی را در پیش بگیرند. همچنین باید این روند را ثبت و گزارش کنند.
طبق این قانون شبکههای اجتماعی باید شکایات را بلافاصله بررسی و هرگونه محتوای به طور واضح غیرقانونی را طی 24 ساعت حذف کنند. همچنین هرگونه محتوای غیرقانونی را طی 7 روز پس از کنترل و مسدود کردن دسترسی به آن حذف کنند. علاوه بر آن، باید تمام این تصمیمات به شاکیان و کاربران اطلاع داده شود و محتوای حذف شده باید به عنوان مدرک حداقل به مدت 10 هفته ذخیره شود.طبق این قانون شرکتهای فناوری باید هر 6 ماه گزارشی از شکایات دریافتی و نحوه بررسی آن را تهیه کنند.
تخلف از این قوانین جریمه ای تا سقف 0 5 میلیون یورو دارد.
قانون فیس بوک از 2018 اجرایی شد
این قانون پس از تصویب NetzDG نام گرفته که البته به قانون فیس بوک نیز مشهور است. این قانون با هدف مبارزه با محتوای خشونت آمیز آنلاین و اخبار جعلی در شبکههای اجتماعی وضع و از اول 2018 میلادی اجرایی شده است.
به نوشته گاردین پس از اجرایی شدن این قانون شبکههای اجتماعی عملیاتهای خود در آلمان را ارتقا دادند. این قانون در حقیقت بستری آزمایشی را فراهم میکرد تا نشان دهد آیا شبکههای اجتماعی میتوانند بین آزادی بیان و نفرت پراکنی تمایز قائل شوند یا خیر.
در همین راستا فیس بوک و توئیتر در وب سایتهای آلمانی خود قابلیتهایی را برای مشخص کردن محتوای جنجالی افزودند و ماهها صرف استخدام و آموزش نیروهای انسانی کردند تا بتوانند خود را با قانون جدید هماهنگ کنند.
این در حالی است که پس از جنگ جهانی دوم آلمان یکی از سختترین قوانین جهان درباره نفرت پراکنی را وضع کرد که به خشونت علیه اقلیتها منجر میشد. اما در سالهای اخیر سیاستمداران به طور روزافزون نگرانیهای خود را درباره فقدان مسئولیت چنین اقداماتی در فضای آنلاین اعلام کردند.
فیس بوک کارمندان آلمانی زبان را قبل از تصویب این قانون به خدمت گرفت. همچنین در برلین و اسن 1200 نفر مشغول بررسی محتواهای مشخص شده شدند. این جمعیت شامل یک ششم کل نیروهای فیس بوک بود که در سراسر جهان پستهای این شرکت را بررسی میکردند. از سوی دیگر توئیتر نیز کارمندان آلمانی زبان بیشتری به کار گرفت اما سرویسهای خود در اروپا را همچنان از مقر دوبلین ارائه میکرد.
البته این قانون فقظ شامل فیس بوک و توئیتر نمیشود و وب سایتهایی مانند اینستاگرام و اسنپ چت را نیز در بر می گیرد.
ایالتهای آلمان خواهان قوانین سختتر برای شبکههای اجتماعی
اما این پایان ماجرا نبود در 13 نوامبر 2018 میلادی رویترز خبر داد ایالتهای آلمان فهرستی از درخواستهای خود برای سختتر کردن این قانون را ارائه کرده اند. وزرای دادگستری ایالات مختلف اصلاحات پیشنهادی خود درباره قانونNetzDG را در جلسهای با وزیر دادگستری مطرح کردند.
یکی از درخواستهای وزرا مجازات شرکتها در برابر عدم همکاری آنان با نیروهای پلیس بود. به طور دقیقتر وزرای دادگستری ایالتها خواهان آن بودند که در صورتیکه شرکتها هنگام تحقیقات نیروهای پلیس، پاسخهایی بی معنی به آنها بدهند با جریمه ای 500 هزار یورویی مواجه شوند.
این در حالی است که «تیل اشتفن» یکی از مقامات رده بالای دادگستری در هامبورگ به خبرنگاران گفت این قانون در برخی موارد فقط یک کاغذ است.
در همین راستا او به رویترز گفت: اگر میخواهیم به طور مؤثر اعمال خشونت آمیز و نفرت پراکنی را در اینترنت متوقف کنیم باید حفرههای این قانون را ترمیم کنیم. به عنوان مثال برخی شبکههای اجتماعی فرمهای تنظیم شکایت را در قسمتی از پلتفرمهای خود مخفی میکنند که هیچکس نتواند آن را پیدا کند.
علاوه بر آن قانونگذاران سعی دارند شبکههای اجتماعی را مجبور کنند یک سازمان مستقل برای بررسی و پاسخگویی به کاربران تشکیل دهند.
جالب آنکه در آلمان مشابه این سیستم برای بررسی بازیهای ویدئویی به کار گرفته شده است.
حذف 362 پست فیس بوک پس از وضع قانون در آلمان
نتایج گزارشهای شبکههای اجتماعی در 6 ماهه نخست اجرای این قانون نشان از تأثیرگذاری آن دارد. به نوشته سی نت در جولای 2018 میلادی فیس بوک اعلام کرد 362 پست را در راستای اجرای قوانین جدید حذف کرده است. این شبکه اجتماعی اعلام کرد در 6 ماهه اولیه اجرای این قانون 1704 محتوای آنلاین گزارش شدند که از این تعداد محتوا 21 درصد حذف شدند. به گفته ریچارد آلن یکی از مدیران فیس بوک این شرکت در 2018 میلادی در سراسر جهان 2.5 میلیون محتوا را حذف کرده که برخلاف قوانین این شرکت بوده اند.
آمار حذف پستهای خلاف قانون آلمان در شبکههای اجتماعی دیگر در 6 ماه اولیه پس از اجرای این قانون به شرح زیر است:
به هرحال این قانون با کم و کاستیهای خود همچنان اجرا میشود. اما سیاستمداران معتقدند باید تغییراتی به موقع در آن ایجاد کرد تا همچنان تأثیرگذار باشد. آنان معتقدند به یک سیستم قابل درک با دسترسی آسان نیاز است تا کاربران راحت تر بتوانند پستهای خلاف قوانین را گزارش کنند.