رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مدیران اجرایی عملیات حج تمتع 98 باید برای جلوگیری از هر گونه خلل در ارائه خدمات به زائران از هم اکنون پیش بینیهای لازم را برای ایام تشریق و انجام مناسک داشته باشند.
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رضا رشیدیان در نخستین جلسه کمیته مشاعر حج تمتع 98 در خصوص اهمیت ایام تشریق گفت: نقطه اوج عملیات حج؛ ایام "تشریق"است ودر این ایام همه حجاج از هر کشور، ملیت و نژادی در یک زمان کوتاه و در یک مکان مشخص اجتماع میکنند تا مناسک حج خود را بجا آوردند.
وی افزود: در این میان عمده زائران تنها یکبار این فرصت را تجربه میکنند و باید فضا و شرایط برای آنان به گونهای مهیا شود که به بهترین و کاملترین شکل این مناسک انجام شود.
وی با بیان اینکه ایام تشریق روزهای 9 تا 12 ذی الحجه است، ادامه داد: در طی آن حج گزاران بخش مهمی از مناسک حج مثل وقوف در عرفات و مشعر الحرام ومنا، رمی جمرات، قربانی، حلق و تقصیر را به انجام میرسانند از این رو این ایام جایگاه ویژهای در اعمال حج دارد.
وی عنوان کرد: اگر سهل انگاری یا تسامحی در ارائه خدمات به زائران در این ایام ایجاد شود، فرصت جبرانی برای آن وجود نخواهد داشت واز این رو باید مدیران اجرایی نهایت دقت و توجه را برای برنامه ریزی در ارائه خدمات به حجاج و هماهنگی بخشهای مختلف، چون مطوفین، مدیران کاروانها، تغذیه، حمل و نقل (نقل ترددی)، خدمات بهداشتی و درمانی حجاج داشته باشند.
وی با بیان اینکه عمده جمعیت حجاج امسال را بانوان زائر تشکیل میدهند، گفت: باید برنامه ریزی مناسب برای وقوف اضطراری این گروه از زائران و استقرار آنان در مشاعر مقدس به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
رشیدیان در ادامه این جلسه با اشاره به نقش روابط عمومی سازمان حج و زیارت در اطلاع رسانی مناسب و آگاهی بخشی به حجاج گفت: اکثریت قریب به اتفاق حاجیان برای نخستین بار به این سفر اعزام میشوند و شناخت و ذهنیت چندانی نسبت به این مناسک و اعمال آن ندارند از این رو باید روابط عمومی در خصوص برنامههای ایام تشریق و نیز خدماتی که به زائران ارائه میشود و محدودیتهای این ایام، اطلاع رسانی سریع، مناسب و صحیحی به زائران داشته باشند و بدین منظور از هم اکنون برنامه ریزی و اقدامات لازم را پیش بینی نمایند.
وی، در حوزه اطلاع رسانی حج؛ استفاده از محتوای جذاب و کارآمد و توجه به ویژگیها و شرایط مختلف زائران برای تاثیرگذاری بیشتر در فرآیند اطلاع رسانی را ضروری خواند.
رئیس سازمان حج و زیارت دراین جلسه همچنین بر برنامه ریزی برای موضوع قربانی، انجام حلق (تراشیدن موی سر) بر مبنای شئونات زائران و رعایت نظافت محیطی، مسائل بهداشتی و درمانی حجاج در این ایام خاص، تقسیم کار مناسب میان واحدهای ستادی برای مدیریت عملیات در ایام تشریق تاکید کرد.
رشیدیان در ادامه با اشاره به حوزه پشتیبانی و تذکر نکات و توصیههایی برای تهیه اقلام تدارکاتی مورد نیاز حجاج گفت: توجه به رفع آسیبهای حج گذشته از جمله مباحث مهم برای ارائه بهتر خدمات است.
برنامه ریزی حج امسال بر مبنای آسیب شناسی حج گذشته
اکبر رضایی، معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت هم در این جلسه با اشاره به تشکیل کمیتههای 22 گانه برای آسیب شناسی حج 97 گفت: در جلسات کمیتهها مقرر شد که برنامه ریزیهای حج امسال بر مبنای رفع آسیبهای حج قبل انجام شود و آموزش و اطلاع رسانی در زمینه مواردی که بدلیل شرایط حاکم در عربستان قابل رفع نیست، صورت گیرد.
در نخستین جلسه کمیته مشاعر موضوع پشتیبانی ایام تشریق شامل وسایل همراه زائران، برچسبهای لوازم زائران، تهیه لباسهای متحدالشکل نیروهای ستادی و کارگزاران، زیرانداز زائران برای استفاده در مشعرالحرام، مچ بند کاغذی مخصوص ایام تشریق، تجهیزات مورد نیاز کاروانها و مجموعهها در حج و ... مورد بررسی قرارگرفت.
بررسی موضوع اطلاع رسانی پیش از موسم حج و حین موسم و در ایام تشریق، پیام رسان مورد استفاده برای اطلاع رسانی به حجاج و محتوای اطلاع رسانی متناسب با شاخصهای جمعیت شناختی زائران و همچنین بنرها و استندهای اطلاع رسانی مورد استفاده در هتلهای مکه و مدینه برخی دیگر از مباحث این جلسه بود.