به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «کاوش در سینما و تئاتر بهرام بیضایی» نوشته فرشید قلیپور به تازگی توسط انتشارات مهرگان دانش و با همکاری انتشارات سایه گستر منتشر و راهی بازار نشر شده است.
این کتاب پس از پیشگفتار، بخش «کودکی، نوجوانی، آغاز جوانی» بیضایی را شامل میشود و پس از آن در فصل اول، «سینما و فیلمنامهها»ی او را مورد تحقیق و تفسیر قرار میدهد. در فصل دوم کتاب هم، «تئاتر و نمایشنامهها»ی بیضایی مورد بررسی قرار گرفتهاند.
عموسیبیلو، سفر، رگبار، کلاغ، غریبه و مه، چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، مسافران، شاید وقتی دیگر، سگ کشی، روز واقعه، اشغال، آهو سلندر طلحک و دیگران، قصه های میرکفن پوش، عیارنامه، آوازهای ننه آرسو، ایستگاه سلجوق، عیار تنها، طومار شیخ شرزین، سیاوش خوانی، زمین، حقایق درباره لیلا دختر اردیس، دیباچه نوین شاهنامه عناوین بخشهای فصل اول کتاب هستند.
مطالب فصل دوم کتاب هم به این ترتیب هستند:
سه نمایشنامه عروسکی، هشتمین سفر سندباد، آرش، ندبه، اژدهاک، مجلس قربانی سنمار، افرا یا روز میگذرد، آینههای روبه رو، پرده خانه، پهلوان اکبر میمیرد، کارنامه بندار بیدخش، تاراج نامه، فتح نامه کلات، جانا و بلادور، گزارش ارداویراف، طربنامه، شب هزار و یکم، خاطرات هنرپیشه نقش دوم، شب سمور، سهراب کشی، سلطان مار.
در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
در اینجا چون تکه تکه و لابه لا گفتن یا باز کردن پرده خانه یا نقل نقالی، قطعاتی از ماجرا به صورت موازی از کلیت این رویداد یعنی به دنبال کار رفتن لیلا، به طور همزمان طرح می شود و این نوعی نقل صداهای مختلف یا نوعی بازی در بازی راوی در نقش افراد دیگر می تواند باشد که توسط بیضایی صورتی تصویری پیدا کرده است.
فیلمنامه «حقایقی درباره لیلا دختر ادریس» را میتوان از یک نظر درباره شکست حرکت فردی دانست. لیلا خیال میکند که توانایی تغییر همه چیز را دارد کمکم است که میفهمد مشکلات دور و برش چقدر گسترده و ریشه دارند حرکت نومیدانه پایانی او کنایه از این درک تلخ و عمیق است. لیلا از محله بیرون میآید یعنی پا را از دایره سرنوشت تعیین شده بیرون میگذارد و میکوشد دنیای دلخواهش را از نو بسازد. لیلایی که می خواهد مستقل بشود باید از جایی که در آن قرار دارد بیرون بیاید این یعنی اصل استقلال.
این کتاب با 244 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 170 هزار ریال منتشر شده است.