گزارش باکس آفیس این هفته که مصادف با روز تعطیلی دوشنبه به مناسبتِ «روز یادبود» است را با «علاالدین» (Aladdin)، جدیدترین بازسازی لایو اکشنِ دیزنی شروع میکنیم که اکرانش را با کسب 86 میلیون دلار بهعنوان افتتاحیهی جمعه تا یکشنبه آغاز کرد و تا پایان روز دوشنبه به 105 میلیون دلار خواهد رسید. اگرچه این رقم در حد و اندازهی رکوردشکنی نیست، ولی بهتر از افتتاحیهی 90 میلیون دلاری پیشبینیشدهی تحلیلگران است. همچنین این رقم بهتر از افتتاحیهی «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» (Solo: A Star Wars Story) که سال گذشته همین موقوع اکران شد است. آن فیلم کارش را با 84 میلیون دلار افتتاحیهی جمعه تا یکشنبه و افتاحیهی جمعه تا دوشنبهی 103 میلیون دلار آغاز کرد. مشکلِ اصلی آن فیلم این بود که فیلمبرداریهای دوباره و تغییر کارگردان باعث شده بود تا بودجهاش به چیزی حدود 275 میلیون دلار افزایش پیدا کند. اگرچه بودجهی 183 میلیون دلاری «علاالدین» کم نیست، اما بالاخره کمتر از بودجهی 275 میلیون دلاری «سولو» است و بدونشک «علاالدین» در حالی وضعیتِ بسیار بهتری در کشورهای خارجی دارد که «سولو» کاملا در خارج از آمریکای شمالی نادیده گرفته شده بود. «علاالدین» نقدهای نه چندانِ دلگرمکنندهای دریافت کرده، ولی با میانگینِ امتیازِ خوبی از سوی تماشاگران روبهرو شده است. اگرچه فیلم از لحاظ سناریو مشکلاتِ فراوانی دارد، اما کارش را بهعنوان بازسازی لایو اکشنِ بیگ پروداکشن انیمیشن «علاالدین» با صحنههای موزیکالِ رنگارنگ و پُرزرق و برق به خوبی انجام میدهد. با این وجود نباید فراموش کنیم که «علاالدین» تنها فیلم از نوع خودش در بازار نخواهد بود. سرگرمیهای خانوادهپسندِ زیادی مثل «زندگی مخفی حیوانات خانگی 2»، «داستان اسباببازی 4»، «مردان سیاهپوش بینالمللی» و احتمالا یک موزیکالِ بزرگ در قالب «راکتمن» در جریان چند هفتهی آینده اکران خواهند شد. اما اگر تصور کنیم که «علاالدین» عملکردی شبیه به بلاکباسترهای نُرمال آخرهفتهی «روز یادبود» خواهد داشت، آن وقت چه نتیجهای را میتوان برای آن پیشبینی کرد؟ اگر «علاالدین» عملکردی شبیه به «افراد ایکس: روزهای گذشتهی آینده» (233 میلیون دلار از 110 میلیون دلار افتتاحیه) داشته باشد و 2/11 برابرِ درآمدِ افتتاحیهاش بفروشد، درآمد نهایی 222 میلیون دلاریاش پیشبینی میشود. اما اگر فیلم بهتر ظاهر شود و عملکردی شبیه به امثالِ «دزدان دریایی کاراییب 5» و «آلیس درون آینه» داشته باشد و 2/29 برابرِ افتتاحیهاش بفروشد، فروشِ نهایی 241 میلیون دلاریاش پیشبینی میشود این احتمال هم وجود دارد که فیلم خیلی ضعیفتر از اینها ظاهر شود و با عملکردی شبیه به «دزدان دریایی کاراییب: در آخرِ دنیا» و «افراد ایکس: آپوکالیپس»، 1/97 برابر درآمد افتتاحیهاش بفروشد و به 207 میلیون دلار فروشِ نهایی برسد.
«علاالدین» با 121 میلیون دلاری که این آخرهفته در کشورهای خارجی به دست آورده، در حال حاضر به 207 میلیون دلار افتتاحیهی جهانی دست یافته است که شاملِ افتتاحیهی نه چندانِ قوی 18/7 میلیون دلاریاش در بازار چین میشود. اما از آنجایی که این فیلم تقریبا در دیگر نقاط دنیا خوب ظاهر شده است، حتما به بازار چین برای نجات دادنش نیاز ندارد. درنهایت به نظر میرسد که دیزنی با «علاالدین» به یک بلاکباسترِ لایو اکشن غیرابرقهرمانی دست یافته که بالاخره نفرینِ اکرانهای ضعیفِ آخرهفتهی «روز یادبود»شان را بعد از قطارِ شکستهای «شاهزادهی پارسی»، «تومارولند»، «آلیس درون آینه» و «سولو» خواهد شکست. «علاالدین» شاید در پایانِ دورهِ اکرانش به درآمد بهتری نسبت به «سولو» (213 و نیم میلیون دلار) در آمریکای شمالی دست پیدا نکند، اما احتمالا عملکردِ بهتری در کشورهای خارجی خواهد داشت. «آلیس درون آینه» 75 درصد از درآمدش را از کشورهای خارجی به دست آورد و 65 درصد از درآمد متوسط 347 میلیون دلاری «دامبو» هم متعلق به کشورهای خارجی بود. اگر «علاالدین» هم مثل «دیو و دلبر»، 40 درصد از درآمدش را از آمریکای شمالی و 60 درصد از آن را از کشورهای خارجی به دست بیاورد، با دوامی شبیه به «سولو»، به 220 میلیون درآمد خانگی و 580 میلیون دلار درآمد جهانی دست خواهد یافت. این رقم شگفتانگیزی نیست، اما هرچه نباشد، 3/21 برابرِ بودجهی فیلم حساب میشود. تازه این در حالی است که احتمالِ مواجه شدنِ فیلم با استقبالِ غیرمنتظرهی سینماروهای خارجی را نادیده بگیریم. شاید ویل اسمیت دیگر قدرتِ ستارهای گذشتهاش را در آمریکای شمالی نداشته باشد، اما هنوز توانایی کشیدنِ مردم به سینماها را در کشورهای خارجی دارد؛ او یکی از فاکتورهایی بود که «جوخهی انتحار» را بدون بهره بردن از بازار چین، به 745 میلیون دلار درآمدِ جهانی رساند و کمک کرد تا هر دوی «مردان سیاهپوش 3» و «هنکاک»، سروصدای رسانهی منفی دور و اطرافشان را پشت سر بگذارند و به 624 میلیون دلار در دنیا دست پیدا کنند. اگر بخواهیم بهطرز دیوانهواری خوشبین باشیم، «علاالدین» با کسب 259 میلیون دلار در گیشهی خانگی (35 درصد از درآمد کلیاش) و کسب 65 درصد از درآمدِ کلیاش از کشورهای خارجی، میتواند به 740 میلیون دلار درآمد جهانی نیز برسد. البته که این احتمال وجود دارد که «علاالدین» بعد از آخرهفتهی افتتاحیهاش با کله سقوط کند و نابود شود یا حتی با وجود ویل اسمیت در نقش غولِ چراغ جادو نتواند نظرِ سینماروهای خارجی را جلب کند. اما فعلا در حال حاضر چیزی که مهم است این است که فیلم افتتاحیهی بزرگی را با مشتریانِ اکثرا راضیاش تجربه کرده و بخشِ سختِ کار را پشت سر گذاشته است.
اما دومین تازهاکران این هفته فیلم ترسناک/کامیکبوکی «برایتبرن» (Brightburn)، محصول سونی و اسکرینجمز است که به نتیجهی نه چندان هیجانانگیزی دست یافت. این فیلم به کارگردانی دیوید یارووسکی و تهیهکنندگی جیمز گان که اورجینِ استوری سوپرمن را به یک فیلمِ اسلشرِ خونآلودِ بزرگسالانه تبدیل کرده، اگرچه نقدهای مثبت و ضد و نقیضی دریافت کرد، اما از سروصدای رسانهای زیادی قبل از شروعِ آخرهفتهی افتتاحیهاش بهره نمیبرد. در نتیجه فیلم به 7 میلیون و 535 هزار دلار افتتاحیهی جمعه تا یکشنبه و 9 میلیون دلار افتتاحیهی جمعه تا دوشنبه دست یافت که چندان غافلگیرکننده هم نیست. این فیلم که با 7 میلیون دلار بودجه تهیه شده، احتمالا با 18 میلیون دلار درآمد نهایی به کارش پایان خواهد داد. سومینِ تازهاکران آخرهفته اما «بوکاسمارت» (Booksmart) است که پس از اکران در دو هزار و 505 سینما، به درآمدِ قابلتوجهای دست نیافت. این کمدی دورانِ بلوغ که توسط اُلیویا وایلد کارگردانی شده، از زمانیکه در جشنوارهی «جنوب از جنوب غربی» اکران شد تاکنون سروصدای زیادی به راه انداخته بود و نقدهای فوقالعاده مثبتی دریافت کرده بود. اما مشکلِ اینجور فیلمها در گیشه این است که وقتی مردم میتوانند در خانه روی کاناپه لم بدهند و سریالهای مشابهی آن را تماشا کنند، به زور میتوان مردم را برای دیدنِ یک کمدی زنانهی بزرگسالانه به سینماها کشاند؛ حالا هرچقدر هم آن فیلم خصوصیاتِ لازم برای بدل شدن به کلاسیکِ آیندهی ژانرش را داشته باشد. بالاخره در چند سال اخیر فیلمهایی مثل «فهرست کارها» (The To Do List) در سال 2013 و «مرز هفده سالگی» (The Edge of Seventeen) در سال 2016 را داشتیم که با وجود تمام شگفتانگیز بودنشان، به موفقیتهای بزرگی در گیشه تبدیل نشدند. بااینحال، افتتاحیهی جمعه تا یکشنبهی 6 میلیون و 512 هزار دلاری (و افتتاحیهی جمعه تا دوشنبهی 8 میلیون دلاریاش) این فیلم اصلا خوب نیست. این فیلم در بهترین حالت به چیزی حدود 20 میلیون دلار دست خواهد یافت که یک تراژدی ناراحتکننده برای چنین فیلمِ تحسینشدهای حساب میشود.
در زمینهی فیلمهای قدیمی جدول، با «اونجرز: بازی پایانی» (Avengers: Endgame) شروع کنیم که 17 میلیون و 200 هزار دلار دیگر در جریان پنجمین آخرهفتهی جمعه تا یکشنبه و 22 میلیون و 400 هزار دلار در جریان آخرهفتهی جمعه تا دوشنبهاش کسب کرد. رقمی که مجموعِ درآمدِ 32 روزهی فیلم برادران روسو را به 803 میلیون و 730 هزار دلار در گیشهی خانگی میرساند. پس بله، «بازی پایانی» با عبور از مرز 800 میلیون دلار در جریان یک ماه، بعد از «جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد» به دومین فیلمی در تاریخ تبدیل شد که موفق به انجام آن شده است. مجموعِ درآمد 803 میلیون و 700 هزار دلاری «بازی پایانی»، این فیلم را با احتساب نرخ تورم بالاتر از مجموعِ «مهاجمان صندوقچهی گمشده» (797 میلیون دلار)، «نیش» (803 میلیون دلار) و «شیرشاه» (803 میلیون دلار) قرار میدهد. در نتیجه، «بازی پایانی» در بین پُرفروشترین فیلمهای سینما با احتساب نرخ تورم، در جایگاه نوزدهم قرار میگیرد. اگر تصور کنیم که این فیلم میتواند به حداقل 850 میلیون دلار دست پیدا کند، پس احتمالا تا پایان دورهی اکرانش جایی بین «بازگشت جدای» (847 میلیون دلار) و «آواتار» (877 میلیون دلار) در جایگاه شانزدهم این فهرست قرار خواهد گرفت. اما اگر فیلمهایی که فقط بهدلیل اکرانهای دوباره، بلیتهای بیشتری نسبت به «بازی پایانی» فروختهاند را رقابت با آن حذف کنیم («امپراتوری ضربه میزند»، «101 سگ خالدار» و «سفید برفی و هفت کوتوله»)، آن وقت «بازی پایانی» در فهرست پُرفروشترین فیلمهای تاریخ با احتساب نرخ تورم، به ردهی سیزدهم صعود میکند. چیزی که دربارهاش مطمئن هستیم این است که «بازی پایانی» قرار نیست تا به مجموعِ 937 میلیون دلاری «نیرو برمیخیزد» نزدیک شود، چه برسد که از آن عبور هم کند. «نیرو برمیخیزد» به خاطر غیبت طولانیمدت مجموعه «جنگ ستارگان»، تبلیغات دهان به دهانِ معرکهاش و دوامِ شکستناپذیر فصل کریسمس، از چنان طوفانِ سهمگینی بهره میبرد که «بازی پایانی» با وجود افتتاحیهی غولآسایش نمیتوانست آن را تکرار کند.
در حال حاضر اگر دیزنی دوست دارد تا یکی از فیلمهایش، رکوردِ فروش خانگی «نیرو برمیخیزد» را بشکند یا باید امیدوار باشد که «آواتار 2» بهتر از انتظارات ظاهر شود یا «اونجرز 5» را بهجای تابستان، در فصل کریسمس اکران کند. البته از آنجایی که دیزنی تمام دنبالههای «آواتار» و فیلمهای «جنگ ستارگان» را از سال 2021 تا سال 2027 برای اکران در فصل کریسمس برنامهریزی کرده است، پس دیدنِ «اونجرز 5» در هر زمان دیگری به جز تابستان غیرممکن است. بنابراین تنها گزینهی دیزنی برای شکستنِ رکورد «نیرو برمیخیزد»، «آواتار 2» خواهد بود. همچنین «آواتار 2» تنها فیلم دیزنی خواهد بود که شانسِ تهدید کردنِ رکورد درآمد 2 میلیارد و 788 میلیون دلاری «آواتار» را بهلطفِ گسترشِ بازارهای خارجی نسبت به سال 2009 خواهد داشت. به هر حال، «اونجرز: بازی پایانی» تاکنون 2 میلیارد و 685 میلیون دلار در دنیا فروخته است و بهزودی به دومین فیلم تاریخ بعد از «آواتار» تبدیل میشود که موفق به عبور از مرز 2 میلیارد و 700 میلیون دلار درآمد جهانی شده است. در حال حاضر پیشبینی اینکه آیا «بازی پایانی» قادر به شکستنِ رکورد 2 میلیارد و 788 میلیون دلاری «آواتار» خواهد بود یا نه خیلی سخت است. البته قابلذکر است که نهتنها کماکان «آواتار» و «تایتانیک» با احتساب نرخ تورم، بلیتهای بیشتری نسبت به «بازی پایانی» فروختهاند، بلکه «بازی پایانی» بهدلیل گسترشِ بازارهای خارجی نسبت به زمان اکران فیلمهای جیمز کامرون، فرصتِ بهتری برای فروش در کشورهای خارجی داشت. با وجود تمام اینها، حقیقت این است که درآمد 850 تا 870 میلیون دلاری «بازی پایانی» در خانه و کسب حدود 2 میلیارد و 790 میلیون دلار در دنیا آنقدر پیروزی بزرگی است که از اینجا به بعد دیگر مهم نیست چه رکوردهای خواهد شکست و چه رکوردهایی نشکسته باقی میمانند.
اما در جایگاه دوم جدول «جان ویک 3: پارابلوم» (John Wick 3: Parabellum) را داریم که 27 میلیون و 700 هزار دلار در دومین آخرهفتهی جمعه تا یکشنبهاش فروخت که بهمعنی 57 درصد افت فروش نسبت به افتتاحیهی 57 میلیون دلاریاش است. این افت فروش بهتری در مقایسه با «ددپول 2» (منفی 65 درصد) است، اما به خوبی «پیچ پرفکت 2» (منفی 55 درصد) و «مد مکس: جادهی خشم» (منفی 43 درصد) در همین آخرهفتهی نیست. با این وجود، جدیدترین اکشنِ کیانو ریوز که با 75 میلیون دلار بودجه تهیه شده، به مجموع 10 روزهی 100 میلیون دلار دست پیدا کرده است. این فیلم با 30 میلیون دلاری که در آخرهفتهی دومِ جمعه تا دوشنبهاش میفروشد، به مجموع یازدهی روزهی 107 میلیون دلار خواهد رسید که آن را بالاتر از درآمدِ 92 میلیون دلاری «جان ویک 2» قرار میدهد. همچنین درآمد جهانی 181 میلیون دلاری «جان ویک 3»، بیشتر از درآمد جهانی 171 میلیون دلاری «جان ویک 2» است. باید صبر کنیم و ببینیم که آیا «جان ویک 3» آنقدر دوام میآورد تا بتواند به یکی از فیلمهای غیر«گرگ و میش»/غیر«هانگر گیمز» استودیوی لاینزگیت که به فراتر از 300 میلیون دلار درآمد جهانی دست پیدا کرده تبدیل شود یا نه. اما شاید شگفتانگیزترین رکوردی که «جان ویک 3» میتواند بشکند این است که با رسیدن به 184 میلیون دلار درآمد خانگی (غیرمحتمل) و 342 میلیون دلار درآمد جهانی (کمی محتمل)، دو برابر درآمد خانگی و جهانی «جان ویک 2» بفروشد و از آنجایی که «جان ویک 2» هم درآمد خانگی و جهانی قسمت اول «جان ویک» را دو برابر کرده بود، آن وقت سهگانهای خواهیم داشت که دنبالههایش، درآمدهای قسمتهای قبلیشان را دو بار پشت سر هم، دو برابر کردهاند. اما حتی اگر این اتفاق هم نیافتد، «جان ویک 3» حتی با دوامی شبیه به «پیچ پرفکت 2» و «ددپول 2» به 155 میلیون دلار فروش خانگی دست خواهد یافت و اگر مثل گذشته، سهم درآمد خانگی و خارجیاش، 57 به 43 باشد، آن وقت درآمدِ جهانی 269 میلیون دلاریاش پیشبینی میشود؛ رقمی که بهمعنی 57 درصد رشد فروش نسبت به قسمت قبل است که تقریبا بیسابقه است. فراموش نکنیم که «جان ویک 3» در حالی در حال تجربه کردنِ رشد فروشهایی شبیه به فیلمهای «کاپیتان آمریکا» است که برخلافِ آن فیلمها، از هیچِ ابرقهرمان تازهای برای جلب نظر سینماروها بهره نمیبرد. هر اتفاقی که الان دارد میافتد همه از صدقهسری رشد طبیعی آیپی «جان ویک» و خوردنِ نان بازوی خودش است.
درآمد «کاراگاه پیکاچو» باتوجهبه بودجهی 150 میلیون دلاریاش بیشتر از اینکه یک موفقیتِ غیرمنتظره باشد، یک موفقیت کم و بیش قابلقبول حساب میشود
در ردهی چهارم جدول به «پوکمون: کاراگاه پیکاچو» (Pokemon: Detective Pikachu)، محصول برادران وارنر و لجندری میرسیم که 13 میلیون و 300 هزار دلار دیگر در سومین آخرهفتهاش به دست آورد و به مجموعِ 17 روزهی 116 میلیون دلار رسید. این فیلم تا فردا از مرزِ 120 میلیون دلار عبور میکند و مأموریت بعدیاش عبور از درآمدِ 131 میلیون دلاری «توم ریدر» (Tomb Raider) خواهد بود؛ رقمی که آن را به پُرفروشترین فیلم ویدیو گیمی گیشهی آمریکای شمالی تبدیل خواهد کرد. «کاراگاه پیکاچو» اما 24 میلیون دلار دیگر هم از کشورهای خارجی به دست آورد تا به مجموعِ خارجی 236 میلیون و 800 هزار دلار و مجموعِ جهانی 352 میلیون و 900 هزار دلار رسد؛ رقمی که آن را پشت سر «رمپیج» (428 میلیون دلار) و «وارکرفت» (433 میلیون دلار) در جایگاه سوم پُرفروشترین فیلمهای ویدیو گیمی دنیا قرار میدهد. «کاراگاه پیکاچو» در حالی تا پایان دورهی اکرانش برای گرفتنِ جای «وارکرفت» خیز برخواهد داشت که احتمالا قبل از عبور از آن، از نفس خواهد افتاد. مخصوصا باتوجهبه اینکه این فیلم از هفتهی بعد، رقیبِ بزرگی در قالب «گودزیلا: پادشاه هیولاها» (Godzilla: King of Monsters) خواهد داشت. درآمد «کاراگاه پیکاچو» باتوجهبه بودجهی 150 میلیون دلاریاش بیشتر از اینکه یک موفقیتِ غیرمنتظره باشد، یک موفقیت کم و بیش قابلقبول حساب میشود. در جایگاه هفتم جدول «سفر یک سگ» (A Dog’s Journey)، محصول یونیورسال جای گرفته که 4 میلیون دلار دیگر در دومین آخرهفتهاش فروخت و به مجموعِ 16 میلیون و 241 هزار دلار دست یافت که کماکان کمتر از افتتاحیهی 17 میلیون دلاری «هدف یک سگ» است. کمدی «کلاهبرداری» (The Hustle) با بازی آن هاتاوی و رِبل ویلسون 3 میلیون و 812 هزار دلار دیگر کسب کرد. این فیلم که با 21 میلیون دلار بودجه تهیه کرده، به مجموعِ 18 روزهی 31 میلیون دلار در خانه و 66 میلیون دلار در دنیا دست یافته است. «مزاحم» (The Intruder)، محصول سونی هم به دوامِ خوبش ادامه داد و با کسب 3 میلیون و 130 هزار دلار در چهارمین آخرهفتهاش، به مجموعِ 25 روزهی 32 میلیون و 800 هزار دلار دست پیدا کرد.
جدول 10 فیلم برتر هفته
ردیف | نام فیلم | درآمد آخرهفته | مجموع آمریکای شمالی |
---|
1 | Aladdin | 86/1 میلیون دلار | 86/1 میلیون دلار |
2 | John Wick: Chapter 3 - Parabellum | 24/3 میلیون دلار | 100/9 میلیون دلار |
3 | Avengers: Endgame | 16/8 میلیون دلار | 798/1 میلیون دلار |
4 | Pokemon Detective Pikachu | 13/3 میلیون دلار | 116/1 میلیون دلار |
5 | Brightburn | 7/5 میلیون دلار | 7/5 میلیون دلار |
6 | Booksmart | 6/5 میلیون دلار | 6/5 میلیون دلار |
7 | A Dog's Journey | 4 میلیون دلار | 14/9 میلیون دلار |
8 | The Hustle | 3/8 میلیون دلار | 29/8 میلیون دلار |
9 | The Intruder | 2/2 میلیون دلار | 31/9 میلیون دلار |
10 | Long Shot | 1/5 میلیون دلار | 28/6 میلیون دلار |