مراسم نامتعارف و عجیب احیا در کتابخانه ملی

روزنامه جوان: برگزاری مراسم شب‌های احیا در کتابخانه ملی با نوای نی و آواز و سخنرانی افراد غیرمتخصص در امور دینی باعث تعجب شده است. پوستر تبلیغ این مراسم قبل از آغاز مراسم‌های شب‌های قدر در فضای مجازی پخش شد.

همین ابتدای ماجرا تعجب‌آور بود: «مراسم احیا در کتابخانه ملی». کتابخانه کاربری مشخص دارد و طبیعتاً کاربری آن برگزاری مراسم‌های مذهبی نیست. صد‌ها مسجد و حسینیه و حرم‌های امامزادگان و در نهایت منازل در اختیار برگزاری مراسم شب‌های قدر هستند و کتابخانه جای چنین مراسمی نیست. توضیح یک خطی نحوه مراسم، اما عجیب‌تر بود: «نیایش خوانی با نوای نی و آواز و همخوانی دعای جوشن کبیر»! قرآن سر گرفتن و خواندن جوشن کبیر با نوای نی و آواز به ویژه در جایی که مستقیماً زیر نظر ریاست جمهوری اداره می‌شود، اتفاق نیکی نیست.

احیا و قرآن سر گرفتن و دعاخوانی آدابی دارد، نمی‌شود آن را به هر شیوه به‌جا آورد. از سویی ازقضا، شب‌های قدر مصادف با ایام عزای امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است و شب عزای ایشان جای نوای ساز و نی است؟! نهادی که از کمی بودجه پروژه‌های پژوهشی را تعطیل می‌کند، چگونه می‌تواند میزبان مراسم شب قدر باشد، آن‌هم در حالی که وظایف محوله به این نهاد ربطی به برگزاری مراسم‌های اینچنینی ندارد.

از سویی سخنرانان مراسم هم طوری انتخاب شده‌اند که به خوبی تز «اسلام منهای روحانیت» را به ذهن بیاورند. از شش سخنران مراسم، صرفاً یک نفر حوزوی است. باقی حوزوی نیستند و موضوعات سخنرانی هم صرفاً ژست‌هایی روشنفکرانه برای بزرگداشت شب‌هایی است که تقدیر آدمی در آن رقم می‌خورد؛ موضوعاتی از قبیل: گشتی در نیایش‌های منظوم فارسی یا الهیات رضایت یا زنان متدین و خیر اجتماعی و ... که بعید است به توبه و استغاثه به درگاه الهی یا شناخت امام علی علیه‌السلام کمکی کند. بدعت‌ها در دین همین‌گونه بی سر و صدا به وجود می‌آید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان