ویژه‌های مشرق؛

موسوی بجنوردی: تهدید به بستن تنگه هرمز از عقلانیت به دور است!/ روزنامه اصلاح‌طلب: اینقدر نگویید که رضوی داماد وزیر دولت روحانی است!

علیرغم سپری شدن بیش از یکسال از خروج آمریکا از برجام و همچنین علیرغم سپری شدن حدود ۴ سال از امضای برجام، رسانه‌های دولتی تازه به حرف منتقدان رسیده و تاکید دارند که اروپا با آمریکا همصداست.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** موسوی بجنوردی: تهدید به بستن تنگه هرمز از عقلانیت به دور است!

«سید محمد موسوی بجنوردی» عضو مجمع روحانیون مبارز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «آمریکا اعلام کرده که قصد دارد شرایطی را به وجود بیاورد که صادرات نفت ایران به صفر برسد. از طرف دیگر برخی مسئولان نیز عنوان می‌کنند اگر ایران نتواند از تنگه هرمز نفت صادر کند اجازه نخواهد داد که دیگر کشورها نیز از این تنگه نفت به جهان صادر کنند. من به‌طور کلی بر این باورم که ما باید با عقلانیت در مقابل جنگ‌افروزی‌های آمریکا برخورد کنیم. در شرایط کنونی ترامپ مانند حیوان درنده‌ای است که اگر وی را تحریک کنید به انسان حمله می‌کند. به همین دلیل نیز باید با عقلانیت و تدبیر این بحران را مدیریت کرد. تنها درصورتی که به‌صورت عقلانی با این حیوان درنده برخورد شود می‌توان از شر آن در امان بود. اسلام دین عقلانیت است و عقلانیت یکی از مبانی اصلی تشیع به‌شمار می‌رود. در شرایط کنونی ایران نباید تحت‌تأثیر احساسات و هیجانات بیرونی قرار بگیرد و نباید از مدار عقلانیت خارج شود».

در روزهای گذشته «اکبر ترکان» مشاور سابق روحانی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «بستن تنگه هرمز، تئوری اسرائیلی است»!

این اظهارات منفعلانه از سوی فعالین اصلاح طلب در حالی است که دولت آمریکا فقط زبان زور را می‌فهمد. هرگاه مقامات ایران از موضع اقتدار با آمریکا مواجه شدند، مقامات واشنگتن در مقابل عقب نشینی کرده‌اند. یک نمونه از این رفتار، اظهارات مقتدرانه مقامات نظامی و سیاسی کشورمان در هفته‌های اخیر است. ترامپ که در هفته‌های گذشته با لاف زنی و گنده گویی از گزینه جنگ علیه ایران حرف می‌زد، پس از واکنش قاطع ایران و در ادامه اولتیماتوم 60 روزه در برجام و سپس تهدید به بستن تنگه هرمز از سوی مقامات کشورمان، از موضع خود عقب نشینی کرد و ملتماسه به ایران شماره داد تا با او تماس بگیرند.

روحانی - تیر 97- در دیدار ایرانیان مقیم سوئیس گفته بود: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلو صادرات نفت ایران را بگیرند. آن‌ها معنی این حرف را نمی‌فهمند، زیرا این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما می‌توانید این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید».

پس از آن، سردار قاسم سلیمانی از این اظهارنظر رئیس جمهور حمایت کرد.

همچنین رهبر معظم انقلاب - 30 تیر 97- در دیدار وزیر خارجه، مدیران ارشد این وزارتخانه و سفرا و روسای هیات های نمایندگی ایران در خارج از کشور، سخنان رئیس جمهور را در سفر به اروپا مبنی بر اینکه «اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد» سخنانی مهم و حاکی از سیاست و رویکرد نظام برشمردند و افزودند: «وظیفه وزارت امور خارجه پیگیری جدی اینگونه مواضع رئیس جمهور است».

چندی پایگاه رادیو ملی آمریکا در گزارشی نوشت: «بستن تنگه هرمز فقط یکی از اهرم‌های ایران است و علاوه‌بر این، ایران با توجه به قدرت سایبری خود می‌تواند زیر ساخت‌های نفتی کشورهای خلیج‌فارس را مورد هدف قرار دهد».

** روزنامه اصلاح طلب: اینقدر نگویید که رضوی داماد وزیر دولت روحانی است!

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «نگاهی به دادگاه هادی رضوی» به قلم «نعمت احمدی» نوشت: «با شروع رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی که به محاکمه مفسدان اقتصادی معروف شده است، با توجه به عطش جامعه نسبت به دانستن پشت پرده مفاسد اقتصادی نگارنده بر این باورم که در مواردی انتشار جریان رسیدگی در محاکم از بی طرفی خارج شده است و چون نهاد تعقیب کننده قضایی، جامعه را همسو با خود می‌داند به مواردی می‌پردازد که در حالت عادی امکان انتشار آن مسائل امکان پذیر نبود، برای نمونه به جریان رسیدگی به اتهامات آقای رضوی، جوانی می‌پردازم که از منابع بانک سرمایه به ادعای دادستان سوءاستفاده کرده است. این فرد داماد محمد شریعتمداری وزیر فعلی کار و رفاه اجتماعی است».

احمدی در ادامه نوشت: «نمی‌دانم چه لزومی دارد اصرار شود او داماد وزیر کار است. مگر اینکه از امکانات یا موقعیت پدر همسر خود سوءاستفاده کرده باشد که در آن صورت باید از پدر همسر ایشان هم تحقیق شود…پخش جریان دادگاه این متهم به باور نگارنده از تعادل خارج شده است و به تقابل نماینده مدعی العموم با متهم با تکیه بر نسبت خانوادگی متهم یا ارتباط و رابطه ایشان با منشی‌اش تقلیل پیدا کرده است که بازخورد مناسبی در جامعه ندارد».

اصلاح طلبان به برخورد قبیله‌ای با موضوع مفاسد اقتصادی مشهور هستند. طیف اصلاحات پیش از این «شهرام جزایری» مفسد اقتصادی نام آشنای دوره اصلاحات را «برند اقتصاد ایران» و «صاحب نظر بخش‌های مختلف اقتصادی» نامیده بود.

اصلاح طلبان در جریان برگزاری دادگاه «غلامحسین کرباسچی» -شهردار وقت تهران- در سال 77 تمام قد از فساد کلان وی در شهرداری دفاع کردند. عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات که متولی رسمی امنیت کشور بود، با سوءاستفاده از موقعیت خود برای نجات رفیق خویش، اقدام به بحران آفرینی کرد و رسماً قوه قضائیه را تهدید نمود و با قلدری در برابر قانون، اقدام به اردوکشی خیابانی کرد.

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب پیش از این در دفاع از «مه‌آفرید خسروی» متهم اول فساد 3 هزار میلیارد تومانی که با چمدان‌های رشوه پر از پول مشغول آلوده‌سازی اقتصادی بود، گفت: «او نه تنها جرمی مرتکب نشده بلکه باید به وی نشان لیاقت داد. اما در عمل وی به اعدام محکوم شده است… او دارای توان بالای مدیریتی در حد بیل گیتس و استیو جابز است».

نوکیسه‌هایی مانند «بابک زنجانی» نیز با روش کشورداری اصلاح طلبان برکشیده و ترویج شدند.

چندی پیش تصویری جنجالی از جلسه «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت روحانی با مدیران بانکی منتشر شد. نکته تأمل برانگیز اینجاست که «هادی رضوی» داماد وزیر نیز در این جلسه حضور داشت! سؤال افکار عمومی این بود که رضوی به چه عنوان و بر اساس کدام دستورکار و صلاحیت در این جلسه حضور داشته است؟!

** ارگان دولت تازه متوجه شد که اروپا با آمریکا همصداست!

روزنامه ایران در مطلبی نوشت: «اروپا حتی اگر بخواهد نمی‌تواند از سلطه امریکا خارج شود. ضمن آنکه حتی اگر جدایی رقم بخورد، این جدایی بیشتر شکل فرهنگی و هویتی خواهد داشت و پای اروپا همچنان در گل اقتصادی امریکا و گاهی سیاسی آن بند خواهد ماند».

تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) در توافق سعدآباد - در دولت اصلاحات- به هچ یک از تعهدات خود عمل نکرد. طرف اروپایی پس از امضا و اجرای برجام - از سال 94 تا 97- نیز به هیچ عنوان تعهدات خود را اجرا نکرد.

با اینحال پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 97، رسانه‌های دولتی و فعالین اصلاح طلب مدعی شدند که «اروپا گفته است: هر چه تهران بگوید»! و «اروپا پشت ماست»! و «میان اروپا و آمریکا شکاف عمیقی ایجاد شده است»! و...

حالا علیرغم سپری شدن بیش از یکسال از خروج آمریکا از برجام و همچنین علیرغم سپری شدن حدود 4 سال از امضای برجام، رسانه‌های دولتی تازه به حرف منتقدان رسیده و تاکید دارند که اروپا با آمریکا همصداست.

این اعتراف دیرهنگام از سوی جماعتی عنوان می‌شود که ادعایشان در تسلط به زبان دیپلماسی و تعامل با جهان، گوش فلک را کر کرده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان