داریوش ارجمند:

ابتذالی که در ترانه و آهنگ‌های ما وجود دارد، شرم‌آور است/ شلوارهای تنگ مجریان تلویزیون را پدربزرگ من در رختخواب می‌پوشید!

بازیگر نقش «مالک‌اشتر» خیلی ساده این نقش را نپذیرفت حتی بسیار می‌ترسید «مالک‌اشتر» سریال «امام علی(ع)» بشود. خیلی از صحنه‌ها خصوصاً پلان‌های نبرد صفین و قرآن سَرِ نیزه‌کردن برای او و همکارانش دردآور بود.

به گزارش مشرق، شب‌های ماه مبارک رمضان یکی از اتفاقات خوب تلویزیونی، بازپخش دوباره سریال امام علی (ع) است که آن دیالوگ‌های ارزشمند و بازی‌های درخشان، درس دیگری برای سریال‌سازی و هنرنمایی کارگردان بزرگ آن داود میرباقری و بازیگران حرفه‌ای و تخصصی «امام علی (ع)» به رخ کشیده می‌شود. همیشه این سوال مطرح بوده که چرا سریال امام علی (ع) ماندگار شد؟

بازیگرانی که با «امام علی (ع)» احیاء و شناخته شدند

سریالی که در نیمه اول دهه 1370 شمسی ساخته شد و بارها روی آنتن رفت و از سازندگان آن قدردانی و تمجید شد. به تعبیر "داریوش ارجمند" یکی از بازیگران اصلی این سریال تلویزیونی که نقش «مالک‌اشتر» را ایفا کرد بیست و یکم آبان سال 70 فیلمبرداری «امام علی (ع) کلید خورد. او اعتقاد دارد این سریال به عنوان اولین تولید فاخر تاریخی- مذهبی بعد از انقلاب، نقطه درخشانی در کارنامه تلویزیون به شمار می‌رود. بسیاری از بازیگران همچون چنگیز وثوقی (وردان) و سیروس گرجستانی (اباقطام) احیاء شدند و بسیاری به مانند ویشکا آسایش (قطام) و فرهاد اصلانی (یزید) هم بیشتر شناخته شدند.

قرار بود خسرو شکیبایی ابن‌ملجم شود

البته گفته می‌شود قرار بود به جای کریم اکبری مبارکه (ابن ملجم)، خسرو شکیبایی این نقش را ایفا کند و حتی تست گریمش هم منتشر شد. اگر این اتفاق می‌افتاد، بمبی بود که آن فضای رمانتیک سریال «خانه سبز» را منفجر می‌کرد. 28 سال قبل وقتی فیلمبرداری این سریال آغاز شد شاید هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد کاری که جلوی دوربین رفته، تبدیل به سریالی ماندگار و اثرگذار شود؛ اما این اتفاق، پنج سال بعد افتاد؛ وقتی که اولین قسمت‌های آن روی آنتن شبکه اول رفت. خیلی‌ها تصور نمی‌کردند این سریال آن‌قدر دیدنی و جذاب باشد که بعد از 22 سال هنوز هم بیننده داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

ناگفته‌های داریوش ارجمند از انتخاب بازیگران در سینما

دیالوگ‌های امام علی (ع) جزئی از ادبیات مردم و اهل‌قلم شده است

به قول «داریوش ارجمند» که همزمان با شهادت حضرت علی (ع) و پخش دوباره این سریال تلویزیونی گفتگو کرد، این‌طور گفت: جالب است امروز دیالوگ‌های سریال «امام علی (ع)» جزئی از ادبیات مردم و اهل قلم شده است؛ دیالوگ‌هایی که داود میرباقری و حسین پناهی روزها و ماه‌ها برایش زحمت کشیدند تا نه خیلی پیچیده و فلسفی و نه آنقدر ادبی و سنگین باشد که فقط خواص از آن سردرآورند. دیالوگ‌ها در حد فهم عموم نوشته شده، بی‌آنکه حرمت کلام شکسته شود. دیالوگ‌های این اثر بیشتر به شعر می‌ماند و بی‌شباهت به نثر نهج‌البلاغه و صنعت سجع موجود در آن نیست. تکه تکه پلان‌هایش به‌عنوان مرجع در مراسم روزها و شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع) به کار برنامه‌سازان تلویزیونی می‌آید.

بیشتر بخوانید:

داریوش ارجمند: سینما پر از حیوانات عجیب و غریب شده!

امروز دوره «هزارپا» و «رحمان 1400» است نه سریال‌هایی مثل «امام علی‌»!

ارجمند در پاسخ به این سوال که چرا دیگر سریال‌هایی مثل «امام علی (ع)» ساخته نمی‌شوند، تصریح کرد: برای اینکه دیگر مشتری ندارد. البته نه مردم بلکه مسئولین دیگر مشتری این‌گونه سریال نیستند. دنبال محصولات زودبازده هستند و الان دیگر عصر مالک‌اشتر و عبدالعظیم حسنی‌ها نیست. دوره ساخت «راه آبی ابریشم» و «ناخدا خورشید» گذشته و انگار آن‌گونه ساخت و پرداخت‌ها و کاراکترها مُردند و رفتند. امروز دوره «هزارپا» و «رحمان 1400» است که چند جُک و دلقک‌بازی کنار هم قرار می‌گیرند تا فقط مردم صرفاً بخندند و از این خمودگی دربیایند.

«امام علی (ع)» دیگری ساخته نمی‌شود چون بهایش را نمی‌پردازند

بازیگر نقش «مالک‌اشتر» در سریال امام‌علی (ع)، افزود: امروز آدم‌هایی هستند که سریال‌هایی مثل «امام علی (ع)» بسازند اما «امام علی (ع)» ساخته نمی‌شود چون حاضر نیستند بهای آن را بپردازند و حمایتش کنند. من خیلی خوشحالم با داود میرباقری کار کردم و البته بعد از «امام علی (ع)» با او یک تئاتر و یک فیلم سینمایی در کارنامه‌ام ثبت شده است. کارهایی که از پرفروش‌ترین آثار فرهنگی و هنری این کشور به حساب می‌آیند. اثرهای میرباقری همیشه حرف برای گفتن داشته و فکر توخالی نبوده است. در این کارها جوک و بی‌تربیتی وجود ندارد اما الان این طور نیست. الان روزگارِ صحبت‌های پایین‌تنه‌آی، سکس، لوکیشن‌های آپارتمانی و استفاده از بازیگران صرفاً خوش‌اندام و خوش‌تیپ، است.

بیشتر بخوانید:

داریوش ارجمند: خجالت می‌کشم به سالن‌های نمایش بروم

ابتذالی که در ترانه و آهنگ‌های ما وجود دارد، شرم‌آور است

وی خاطرنشان کرد: دنیا، دنیای کمیّت‌هاست و هرچه فیلم بفروشد و سریال پربیننده باشد مهم است. همه دنبال زرق و برق و چهره صرف هستند و سینما و تلویزیون هم از این قاعده مستثنی نیست. دنبال این هستند کاری دو هفته‌ای تمام شود و به آنتن برسد. مهم نیست چه چیزی هست و نیست. آنقدر آشفته‌بازار و عجولانه کارها پیش رفته و پژوهش و مطالعه‌ای در پشت آن نیست رهبر انقلاب هم گلایه کردند. ترانه، موسیقی، فقدان ادبیات و زبان فارسی باعث شد تا ایشان خوب و به موقع وارد شوند تا جلوی روند فرسایشی از بین رفتن زبان و ادبیات فارسی خصوصاً در صداوسیما و رسانه‌ها، گرفته شود. واقعاً ترانه‌ها و موسیقی‌های سطحی امروز فاجعه است که عمده آن‌ها روی آنتن تلویزیون هم می‌رود. این ابتذالی که در ترانه، موسیقی و آهنگ‌های ما وجود دارد آنقدر شرم‌آور است که با خودم می‌گویم صد رحمت به آن آهنگ‌های فیلمفارسی‌های قدیم که هیچ‌ادعایی هم نداشتند.

دنبال سریالی مثل «امام علی (ع)» نگردید

بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به اینکه دنبال سریالی مثل «امام علی (ع)» نگردید، اظهار کرد: متأسفانه امروز فیلم‌هایی ساخته می‌شوند که خجالت می‌کشیم با خانواده به تماشایشان بنشینیم. شما در این فضا به دنبال سریالی مثل «امام علی (ع)» نگردید. مخاطب آن سریال، آدم‌های مظلوم، ستمکش و ستم‌دیده بودند قطعاً پورشه‌سواران و بنزسواران به دنبال ساخت سریال «امام‌علی (ع)» نیستند! خواستگاه امثال آن‌ها، سریال‌های دیگری است که زنگ افول فرهنگ و هنر ما را به صدا درمی‌آورد. واقعاً ناراحتم که روزگار، روزگارِ کمیّت‌هاست و کیفیت در این فضا یک مُرده حقیقی است.

داریوش ارجمند با انتقاد از برخی مجریان تلویزیون گفت: «شما لباس‌های مجریان تلویزیون را ببینید؛ شلوارهای تنگی می‌پوشند که پدربزرگِ من هنگام رفتن به رختخواب می‌پوشید. این‌ها مانکن هستند نه مجری! از سَر و زلف و لباس تا دیالوگ گفتن؛ آدم فکر می‌کند از روی ترجمه صحبت می‌کنند. تلویزیون برای برون رفت از این مشکلات و پاسداشت زبان فارسی باید روی این عبارت تأمل کند: عالم دیگری را باید ساخت و از نو آدمی!»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان