آمریکا دوباره برای ایران، معافیت نفتی صادر کرد

یک مقام آمریکایی امروز پنجشنبه (9 خرداد/ 30 مه) تصریح کرد کشورهایی که هنوز به سقف معین‌شده از سوی آمریکا برای واردات نفت از ایران نرسیده‌اند می‌توانند تا زمان رسیدن به سقف مورد نظر به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

به گزارش فارس، آمریکا در ماه نوامبر، چین، هند و شش کشور دیگر را از تحریم‌های اعمال‌شده علیه بخش نفت و انرژی ایران معاف کرده و به آنها اجازه داد به خرید نفت از ایران ادامه دهند. این معافیت‌ها در اوایل ماه مه به پایان رسید و دولت آمریکا گفت که آنها را تمدید نخواهد کرد.

دولت آمریکا هدف از تمدید نکردن این معافیت‌ها را ادامه سیاست فشار حداکثری علیه ایران و رساندن واردات نفت این کشور به صفر اعلام کرد.

اما همان زمان، روزنامه وال‌‌استریت‌ژورنال گزارش داده بود دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال یافتن راه‌هایی است که ضمن متوقف کردن صادرات نفت ایران، مبادلات نفت را برای کشورهایی مانند هند و چین راحت کند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال اکنون به نقل از «برایان هوک»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران نوشته کشورهایی که به سقف تعیین‌شده از سوی آمریکا نرسیده‌اند می‌توانند به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، برایان هوک در یک گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران گفت: «وقتی که کشورها به سقف تعیین‌شده در مذاکرات [برای واردات نفت از ایران] رسیدند... پس از آن در صورت خرید نفت از ایران مشمول تحریم خواهند شد.»

هوک در ادامه گفت: «ما برای هر گونه تلاش برای وارد کردن نفت خام ایران، فراتر از محدوده‌هایی که در بازه نوامبر تا مه بر سر آنها مذاکره انجام شده، تحریم در نظر خواهیم گرفت.»

ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، تایوان، ایتالیا، یونان، چین و هند 8 کشوری هستند که در ماه نوامبر طبق دستور آمریکا از تحریم‌ها معاف شدند. میزان سقف درنظر گرفته شده برای خرید نفت توسط این کشورها در آن زمان علنی نشد.

مقام‌های ایران گفته‌اند کشورهای معاف‌شده از تحریم‌ها 1.6 میلیون بشکه نفت از این کشور خریداری کرده‌اند.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان