ماهان شبکه ایرانیان

جریان‌شناسی یک گروگان‌گیری خیالی در خودروسازی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، در متن خبر گفته شده که یک قطعه‌ساز که مالک آن مدیر برتر جهادی سال 1397 است، با ندادن قطعات سیستم سوخت‌رسانی و انحصار در تولید این قطعات، خط تولید ایران‌خودرو را به گروگان گرفته است. خبر به‌سرعت می‌پیچد و خبرگزاری نشردهنده مدعی است که همه متن خبر اختصاصی بوده و در انتهای خبر ذکر شده که پیگیر این ماجرا نیز خواهد بود؛ اما داستان واقعی چیست؟ چند روز قبل از انتشار این خبر ویدئویی در یک کانال زرد نه‌چندان پرمخاطب منتشر شده که دقیقا به همین نکات گفته‌شده در خبر گروگان‌گیری با نشانه‌های روشن و مشخص اشاره داشته و نام این قطعه‌ساز نیز آورده شده است. دو روز بعد از انتشار این خبر، انجمن قطعه‌سازان خودرو که همه طیف‌های قطعه‌سازان را شامل نمی‌شود، در نشستی خبری به تشریح این موضوع می‌پردازد و علیه برخی قطعه‌سازان و در دفاع از خودروسازان در آن نشست صحبت‌هایی مطرح می‌شود که طبیعتا خلاف رویه یک انجمن صنفی است. مجددا دو روز بعد گزارشی با همان تیتری که در ابتدای متن ذکر شد، در یکی از خبرگزاری‌های مطرح منتشر شده که مطابق متن همان کانال تلگرامی است که هویت دارندگانش مشخص نبوده و صرفا برای انتشار اخبار زرد علیه بخشی از صنعت قطعه‌سازی کشور فعالیت می‌کند. تا به اینجای کار روند جریان خبری مشخص است که علیه یک شرکت خاص شکل گرفته؛ اما آیا گروگان‌گیری واقعیت دارد؟ این پرسشی است که حتی با انتشار تکذیبیه و ارائه مستندات از سوی شرکت نام‌برده در خبر باز هم حداقل برای عده‌ای مطرح است.  سعید صبوری، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعات خودرو در این زمینه می‌گوید: «این موضوع را که قطعه‌سازی با وجود دریافت بیشترین تسهیلات، قطعه تحویل نمی‌دهد، باید خودروسازان شفاف‌سازی کنند و اساسا انجمن قطعه‌سازان نباید وارد این فضا شود». صبوری با بیان اینکه اگر بدون دلیل و مدرک از یک‌سری الفاظ مانند گروگان‌گیری استفاده شود، خیانت به کشور است، اظهار می‌کند: «اگر خودروسازان از تأمین قطعه گله دارند، باید مشکلات را اعلام کنند. شاید قطعه‌ساز به دلیل مشکلات گمرک و تأمین‌نشدن ارز قطعه را با تأخیر تأمین کند؛ اما این به معنی گروگان‌گیری خودروساز یا توقف خط تولید نیست». او می‌افزاید: «اگر قرار است برای یک عده جبهه درست کنیم، در این شرایط درست نیست. در وضعیتی که تحت فشار آمریکا قرار داریم، خودمان چوب لای چرخ هم می‌گذاریم».

همچنین رضا رضایی، رئیس سابق انجمن قطعه‌سازان، در این زمینه می‌گوید: «مطرح‌کردن نام یک قطعه‌ساز در رسانه‌ها و هجمه وارده به او در شرایطی که با جنگ اقتصادی دست به گریبان هستیم، کار درستی نیست و پیشنهاد می‌شود بدون حاشیه و با همدلی بیشتر در مسیر رونق تولید گام برداریم». او تأکید می‌کند: «قطعه‌سازان همواره بر‌اساس تعهدات خود به خودروسازان قطعه تولید می‌کنند و امکان تخلف در این زمینه وجود ندارد؛ بنابراین اعلام این دسته از خبرها جای شبهه دارد».براساس آنچه گفته شد و مستندات ارائه‌شده از سوی شرکت قطعه‌ساز که مورد حمله خبری قرار گرفته، این شرکت با وجود نداشتن هیچ‌گونه قراردادی با ایران‌خودرو برای تأمین قطعات سوخت‌رسانی و وجود مطالبات با رقمی نجومی از این شرکت خودروساز، چنین خبری واقعیت نداشته و به نظر می‌رسد برخی جریان‌ها به دنبال مقاصدی خاص در پی شیطنت‌های رسانه‌ای و تفرقه‌افکنی میان خودروسازان و قطعه‌سازان هستند که مشخص نیست چه منافعی را برای آنها به دنبال دارد. شاید بهتر باشد دستگاه‌های نظارتی این بار به روند این جریان‌های خبری رسیدگی کرده و به دنبال دست‌های پشت پرده‌ای باشند که از این تفرقه‌افکنی سود می‌برند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان