اوپاتوریوم، گلدار و باشکوه!

به ظاهرش نگاه نکنید، اوپاتوریوم گیاهی چند ساله است. این گیاه زیبا برگ‌هایی نیزه شکل دارد که دور ساقه را مانند یک دایره احاطه می‌کنند

اوپاتوریوم، گلدار و باشکوه!

نام دیگر این گیاهعلف تب بر شیریناست که همانطور که میشود حدس زد خاصیت دارویی داشته و در قدیم از آن برای پایین آوردن تب استفاده میشده. پس با کاشت این گیاه هم گیاهی زیبا دارید و هم یک داروی ارگانیک!

به ظاهرش نگاه نکنید، اوپاتوریوم گیاهی چند ساله است. این گیاه زیبا برگهایی نیزه شکل دارد که دور ساقه را مانند یک دایره احاطه میکنند. ساقه گیاه به رنگ ارغوانی درمیآید که در ترکیب با برگهای سبز رنگ بسیار چشمگیر خواهد شد. خوشه گلهای اوپاتوریوم از 5 تا 8 گلچه تشکیل شده است که در ترکیب با برگچههایی که به رنگ قرمز یا خرمایی هستند باعث میشوند خوشه گل بسیار بزرگ به نظر بیاید. در برخی از اوپاتوریومها گلها و برگها بویی شبیه وانیل تولید میکنند!

اوپاتوریوم را میتوان در باغچه و گلدان کاشت اما کاشت آن در باغچه بهتر خواهد بود.

شرایط نگهداری

نور

اوپاتوریوم در مکانی با اندکی سایه بهتر رشد میکند. اگر گیاه را در خاکی همیشه مرطوب میکارید میتواند آفتاب مستقیم را هم تحمل کند. اما گیاه در منطقهای گرم و خشک خوب رشد نمیکند.

آبیاری

گیاه را به خوبی آبیاری کنید، به خصوص زمانی که آن را تازه کاشته اید و زمانهایی که هوا خشک است. اجازه ندهید خاک بیشتر از چند روز کاملا خشک بماند، به خصوص اگر هوا گرم است. بزرگترین چالش در پرورش اوپاتوریوم این است که خاک گیاه نباید خشک بماند. اگر خاک گیاه برای مدتی طولانی خشک بماند کنارههای برگها شروع به خشک شدن می‌‌کنند. پس با دیدن این نشانه بدانید که گیاهتان به آبیاری بیشتری نیاز دارد. اگر کل برگ زرد شد یعنی نوری که گیاه دریافت میکند بیشتر از نیاز و تحملش است، در این موقعیت گیاه را به مکانی کم نورتری منتقل کنید.

رطوبت

این گیاه شرایط آب و هوایی مرطوب و مرداب مانند را دوست دارد. اگر اوپاتوریومتان را در گلدان کاشته اید میتوانید برای تامین رطوبت گیاه از زیر گلدانی حاوی سنگریزه استفاده کنید. به این صورت که، یک زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزهها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشهها پوسیده میشوند و گیاه دچار خفگی میشود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز گیاهتان تامین میشود.

دما

اوپاتوریوم به سرما مقاوم است.

خاک

این گیاه نسبت به پی اچ خاکش سخگیر نیست و تقریبا در اکثر رنجهای پی اچ رشد میکند. چیزی که اوپاتوریوم به آن سختگیر است رطوبت خاک است.

کود دهی

اگر گیاه را در خاکی غنی و خوب کاشته اید نباید به کود دهی نیاز داشته باشد.

هرس

گلهای اوپاتوریوم بر روی شاخههای جدیدی که در ابتدای سال تولید کرده است ظاهر میشوند پس در ابتدای بهار گیاه را به سختی هرس کنید و آن را از ارتفاع 10 تا 20 سانتی متری از سطح خاک بچینید. اگر میخواهید گیاهتان را کوتاهتر نگه دارید میتوانید در تابستان هم نصف ارتفاع گیاه را هرس کنید. هرس را درست از بالای حلقه برگها انجام دهید. گیاهان کوتاهتر شاخههای بیشتری تولید میکنند و درنتیجه گلهای بیشتری هم تولید میکنند.

تکثیر

خیلی از گونههای این گیاه از طریق کاشت دانه تکثیر میشوند ولی احتمالا نیازی نیست شما زحمت بکشید چرا که گیاه خود بذر افشان است. اگر میخواهید گیاه را در زمین اصلی بکارید، بذر افشانی را در اواخر پاییز انجام دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان