فریدون معینی در گفت و گو با مشرق:

ویلموتس هیجان‌زدگی پرتغالی‌ها را ندارد / از این پس فوتبالی معقول‌تر از تیم ملی خواهیم دید

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: سبک فوتبال بلژیک شخصیتی دور از هیجان دارد که اتفاقاً به درد تیم ملی ما می‌خورد که روبروی ژاپن به آن وضعیت دچار شد.

سرویس ورزش مشرق – اردوی تیم ملی فوتبال کشورمان از امروز 12 خرداد 1398 رسماً با سرمربی جدید تیم ملی مان مارک ویلموتس بلژیکی استارت خورد. مربی 50 ساله که دنبال ماجراجویی‌های خود در راه مربیگری این بار در قاره آسیاست. او که پیش از ما هدایت تیم ملی ساحل عاج را با تجربه مردودی پشت سر گذاشته، حالا در رأس کادر فنی تیم رنکینگ یک قاره کهن، دنبال احیای نام و اعتبار از دست رفته‌اش پس از حضور در تیم ملی بلژیک است.

فریدون معینی در گفت و گو با مشرق، درباره حضور این سرمربی در رأس کادر فنی تیم ملی و اضافه شدن وحید هاشیمان به جمع مربیان این تیم حرف زد.

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می‌آید:

* نظرتان درباره انتخاب سرمربی جدید تیم ملی مان چیست؟

- ویلموتس جزو مربیان خوب و فهمیده در فوتبال مدرن است که ساختار فوتبال بلژیک هم مدتی تحت هدایت ایشان قرار داشت. او خیلی به جوانان اهمیت می‌دهد و فکر می‌کنم انتخاب بسیار خوبی است.

* پس با این انتخاب موافقید؟

- البته! فدراسیون خیلی به موقع برای این کار اقدام کرده است چرا که تیم ملی کشورمان خیلی اهمیت دارد به ویژه اینکه سالهاست در صدر فوتبال آسیا قرار داریم. پس نیاز مبرم است که این روند رو به رشد را ادامه بدهیم.

* قرار دادن وحید هاشیمان در کنار او فکر درستی بود؟

- ابتدا باید درباره وحید هاشمیان بگویم او در دوران فوتبالش یکی از بازیکنان با اخلاق و با شخصیت فوتبال کشورمان بود و مدت زمان زیادی هم در اروپا فوتبال بازی کرده و با بسیاری از مواردی که در فوتبال اروپا رعایت می‌شود آشنایی کامل دارد و نشاندنش کنار دست ویلموتس کار درستی بود.

* چطور؟

- انتخاب خیلی خوبی بود که در کنار یک مربی حرفه‌ای سطح بالا کار بکند و تجربه خوبی برایش ایجاد شود. به نظرم حضور او در کادر فنی تیم ملی برای آینده فوتبال ما هم خیلی خوب است.

* از مدارج مربیگری که طی کرد اطلاعات لازم بوده است؟

- مدارک مربیگری وحید هاشمیان از سوی فدراسیون بررسی شده است. او مدارک مربیگری اش را در آلمان اخذ کرده است. مدرک لایسنس A و پرولایسنس خود را از همان کشور دریافت کرده و قطعاً اینجا و در عمل می‌تواند بهتر از دانشش استفاده کند.

* فاصله سنی 16 ساله بین کی روش و ویلموتس چه تأثیری روی تیم ملی مان و بازیکنانش خواهد داشت؟

- سن 50 سالگی برای ویلموتس یک سن متعادل و خوبی برای کار کردن در موقعیت سرمربیگری است. امروزه شما کلوپ و گواردیولا را می‌بینید که از نسل جوان و خیلی خوب هستند که در سنین کم کارآیی بالایی دارند و به نظرم ویلموتس هم در شرایط خوبی از نظر سنی است. در نهایت این به درایت و هنر مربیگری یک مربی بستگی دارد که در تیم چه عملکردی داشته باشد. او در تیم ملی بلژیک هم کار کرده و رزومه خوبی دارد.

* آیا می‌تواند راه کی روش را ادامه بدهد یا سبک فوتبال ملی مان کلاً با قبل متفاوت خواهد شد؟

- به نظرم فوتبال پرتغال یک مقدار سطحش متفاوت است با فوتبال بلژیک. کلاس فوتبال بلژیک کلاسی است که از نظر شخصیت تیمی هم در سطح بالایی قرار دارد. در جام جهانی هم دیدیم که تیم بلژیک یک تیم منسجم و فنی بود که در کنار آن از نظر رفتارهای اجتماعی و کنترل هیجانات روحی و روانی عملکرد تیمی بسیار بسیار خوبی داشت.

* این تأثیر سرمربی اش بود؟

- این را باید نتیجه عملکرد فلسفه کلی فوتبال بلژیک دانست که از کشورهای پیشرفته فوتبال است. همان چیزی که به نظر می‌رسد در این شرایط، تیم ملی ما خیلی به آن نیاز دارد. در جام ملت‌های اخیر و در دیدار با ژاپن ما شاهد بودیم که تیم ملی مان روی یک اشتباه چطور اسیر هیجانات فوتبالی شد و در نهایت نتیجه هم به ضررمان به پایان رسید. قطعاً با ویلموتس هیجان‌های لحظه‌ای از تیم ملی مان دور می‌شود تا فوتبالی معقول تر با شخصیت تیمی بالاتر را از این پس از تیم اول کشورمان شاهد باشیم.

*دیدار با سوریه و کره جنوبی چه نقشی در شناخت ویلموتس از بازیکنان خواهد داشت؟

- از نظر شناخت بازیکنان از فلسفه‌ای که مربی دارد و بالعکس، بازی‌های تدارکاتی بسیار بسیار مهم هستند و معتقدم اصلاً نتیجه آنها اهمیت ندارد و مهم این است که وقتی یک مربی دیدگاه خاصی دارد آن دیدگاه نیاز به نفراتی دارد که بتواند با آنها دیدگاهش را پیاده کند. لذا مسابقات تدارکاتی و اردوهای تدارکاتی که برای تیم‌های ملی برپا می‌شوند از این حیث می‌توانند اثرگذاری زیادی داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان