دو ناشر مطرح کردند؛

تجربه‌های ناشران در ایران به نسل‌های بعد منتقل نمی‌شود

دو ناشر باسابقه از اینکه در ایران تجربه‌های خادمان نشر به نسل‌های بعدی منتقل نمی‌شود و تنها افراد کمی از این تجارب بهره‌مند می‌شوند، گلایه کردند.

تجربه‌های ناشران در ایران به نسل‌های بعد منتقل نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، فتح الله فروغی، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به ضرورت تجلیل از پیشکسوتان و خادمان نشر کتاب، گفت: پیشکسوتان و خادمان حوزه نشر و کتاب به عنوان سرمایه‌های اجتماعی و معنوی این حوزه تلقی می‌شوند و از داشته‌ها و تجربه‌های آنها می‌توانیم در پیشرفت و شناسایی نقاط ضعف و قوت حوزه نشر و کتاب استفاده کنیم.

وی ادامه داد: پیشکسوتان و  خادمان نشر باید به عنوان افراد صاحب تجربه در جمع‌های مشورتی حوزه نشر  حضور داشته باشند و از دیدگاه‌ها و نظرات آنها استفاده شود چرا که تعدادی از آنها تجربه چندین نسل را در ذهن خود دارند؛ تجربیاتی که شاید در دنیای امروزی بتواند راهگشای بسیاری از مشکلات و موانع باشد.

فروغی تاکید کرد: خادمان نشر باید در کانون توجه همه فعالیت‌های این حوزه قرار بگیرند و برای تحقق این امر باید در طول سال و در موقعیت‌های مختلف به سراغ  آنها برویم. بنابراین بهره گیری از آنها را نباید مختوم به یک روز بدانیم و در روزهای آینده آنها را از یاد ببریم. نمایشگاه بین المللی کتاب  یکی از زمان‌های مطلوبی است که می‌توانیم در کنار این پیشکسوتان  باشیم.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ادامه داد: با کمال تاسف، تجربه‌های خادمان نشر به نسل‌های بعدی منتقل نمی‌شود. این در حالی است که در کشورهای دیگر شاهد حضور و فعالیت موسسات انتشاراتی هستیم که نسل به نسل منتقل شده است. اما در کشور ما انتشارات خانوادگی و نسل به نسل منتقل نمی‌شود مگر اینکه تعداد انگشت شماری در این حوزه فعالیت نسل‌های قبل از خود را ادامه داده باشند.

فروغی افزود: اگر نشر ما به سوی صنعتی شدن حرکت کند، شاهد استمرار فعالیت ناشران، کتابفروشان و همه فعالان حوزه نشر کتاب خواهیم بود. اما متاسفانه در کشور ما تجربه و تحصیلات آکادمیک در حوزه نشر وجود ندارد تا مثل صنایع دیگر بتوانند صنعت نشر را در اختیار بگیرند.

محمدعلی جعفریه، مدیر انتشارات ثالث نیز در خصوص ضرورت تجلیل از پیشکسوتان و خادمان نشر کتاب، گفت: تجلیل از پیشکسوتان و فعالان کتاب در دنیای کنونی نشان دهنده اهمیت به کتاب  و تلاش برای پاسداشت آن است.

وی ادامه داد: مشکل ما در حوزه نشر کتاب، منتقل نشدن تجربه‌های کتابفروشان، ناشران، پیشکسوتان و  فعالان حوزه نشر و کتاب است که با تجلیل و قدردانی از آنها می‌توانیم  این مساله را حل کنیم. علاوه بر این، با انتقال این تجربه‌ها می‌توانیم گسستی که امروز بین ناشران نسل جدید و قدیم  وجود دارد را بین ببریم.

جعفریه ادامه داد: ناشران و کتابفروشانی هستند که مدت زیادی از عمر خود را صرف فعالیت در حوزه نشر کردند اما از خود و فعالیت‌های کتابفروشی‌شان ورقی تاریخچه بر جای نگذاشته‌اند. در حالی که می‌توانیم این تجربه‌های ارزشمند را به نسل‌های بعدی و فعالان این حوزه منتقل کنیم.

این فعال حوزه نشر با بیان اینکه نسل‌های امروزی تمایل چندانی به ادامه فعالیت در حوزه نشر و کتاب ندارند، گفت: در حوزه نشر، تعداد انگشت شماری از خانواده‌ها ادامه دهنده راه پدرانشان در حوزه نشر هستند و مابقی از این حوزه جدا شدند و حرفه دیگری را انتخاب کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر