ترفندهایی جالب برای خنک ماندن در تابستان

در این مطلب توصیه‌ و ترفند‌های ساده و موثر در مقابله با گرمازدگی و افزایش احساس خنکی ارائه شده است. با نزدیک شدن روز‌های تابستان، گرمای هوا نیز به اوج می‌رسد و فعالیت و پرداختن به امور روزمره بدون دسترسی به وسایل سرمایشی بسیار مشکل خواهد بود.

ترفندهایی جالب برای خنک ماندن در تابستان

 با نزدیک شدن روز‌های تابستان، گرمای هوا نیز به اوج می‌رسد و فعالیت و پرداختن به امور روزمره بدون دسترسی به وسایل سرمایشی بسیار مشکل خواهد بود.

این شرایط حتی می‌تواند برای کودکان کمتر از چهار سال، سالمندان در سنین بالاتر از 65 سال، مبتلایان به بیماری‌های مزمن و افراد شاغل در محیط‌های باز خطرناک باشد. افزایش دمای بدن بیش از 39 درجه، خستگی مفرط، سرگیجه، سردرد، خشکی و سوزش پوست، گرفتگی عضلات، بی حالی و بی حوصلگی جدی از نشانه‌های کمبود آب بدن است که باید به آن‌ها توجه داشت. البته برخی توصیه‌ها و ترفند‌های ساده در مقابله با گرمازدگی و افزایش احساس خنکی مؤثر خواهند بود از جمله:



پنجره‌های باز؛ آری یا نه؟

برای جلوگیری از گرم شدن منزل و محیط کار، پنجره‌ها را فقط صبح زود و شب باز کنید. در ساعات گرم روز پنجره‌ها را ببندید، حتی پرده‌ها را بیندازید تا مانع از تابش پرتو‌های خورشید شود و فقط از وسایل سرمایشی برای تهویه استفاده کنید. در صورت نبود وسایل سرمایشی، پرده‌ها را کمی خیس کنید.

پرهیز از ایجاد گرمای اضافه

در روز‌های گرم، از روشن کردن لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن پرهیز کنید، زیرا گرمای زیادی تولید می‌کند. همچنین به جای پخت چند ساعت غذا در قابلمه، از فر استفاده کنید. در صورت استفاده نکردن از وسایل الکتریکی نظیر رایانه، تلویزیون، قهوه ساز و... دوشاخه را از پریز بکشید. چنین وسایلی حتی با وجود این که خاموش هستند، برق مصرف و در نتیجه گرما تولید می‌کنند.

خنک کردن بدن

دوش گرفتن با آب ولرم به کاهش دمای بدن کمک بسیاری می‌کند؛ البته دوش سرد هرگز توصیه نمی‌شود. همچنین گذاشتن دستمال مرطوب روی پیشانی، پشت گردن و ساعد دست‌ها نیز مفید است و به خصوص برای بچه‌ها کاربرد دارد. ماساژ پا‌ها با ژل‌های مسکن نیز در رفع خستگی و کاهش دمای این اندام مؤثر خواهد بود. زمانی که از آفتاب گرم بیرون به منزل مراجعه کردید، علاوه بر دست و صورت و پا، گوش‌های خود را شست و شودهید تا احساس خنکی کنید.

نوشیدن کافی مایعات

اگرچه نوشیدن آب توصیه همیشگی و ضروری برای تامین رطوبت بدن است، اما باید دانست که بیش از 2 لیتر آب در طول روز، نه تنها مفید نیست بلکه مشکل ساز نیز خواهد بود. همچنین آب باید جرعه جرعه میل شود. آب باید خنک باشد نه سرد، آب سرد به خصوص همراه یخ تاثیری در ایجاد خنکی ندارد، زیرا معده برای تعادل بخشی دمای بدن فعالیت بیشتری می‌کند که منجر به تولید گرمای درونی خواهد شد.

در تابستان به دلیل تعریق، توصیه می‌شود چند قطره آب لیموی تازه یا کمی نمک به آب افزوده و نوشیده شود تا تعادل الکترولیت‌های بدن دوباره برقرار شود. نوشیدن آب به تنهایی، ولع نوشیدن آن را تشدید و حتی تشنگی بیشتری نیز ایجاد می‌کند. دمنوش نعناع و آویشن و همچنین آب میوه‌های طبیعی نیز در حد اعتدال مفید است.

از خوراکی‌ها غافل نشوید!

در روز‌های گرم کمتر غذا‌های چرب، سنگین، سس دار و انواع خمیر و پاستا بخورید، زیرا هضم طولانی، منجر به ایجاد گرما خواهد شد. بهتر است انواع سالاد و میوه‌هایی مانند هندوانه، طالبی، هلو و گیلاس در برنامه تغذیه این روز‌ها گنجانده شود. افراط در خوردن بستنی نیز برخلاف تصور، کمکی به خنک شدن بدن نمی‌کند، زیرا کالری بالایی دارد.

پوشیدن لباس‌های نخی

الیاف مصنوعی و رنگ‌های تیره انتخاب خوبی برای لباس‌های تابستانی نیستند. لباس‌های نخی برخلاف الیاف مصنوعی که رطوبت را جذب نمی‌کنند، به طور طبیعی باعث تبخیر عرق بدن می‌شوند. همچنین در زمان خواب نیز استفاده از ملافه‌هایی از جنس پنبه موجب احساس خنکی خواهد شد.

کنار گذاشتن ضد عرق‌ها

در روز‌های گرم تابستان از ضدعرق استفاده نکنید! این محصولات باعث می‌شوند تا روند تعریق که به تنظیم دمای درونی بدن کمک می‌کند، مختل شود. برای جلوگیری از بوی نامطبوع عرق، مرتب دوش بگیرید و از دئودورانت استفاده کنید.

در واقع زمانی که هوا گرم است، بدن برای حفظ دمای مناسب تعریق بیشتری خواهد داشت که به کاهش آب بدن منجرمی شود.

منبع: خراسان

بیشتر بخوانید:

بااین ترفندها در تابستان بدون نیاز به کولر خنک بمانید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان