خبرگزاری ایسنا: سردار حسین رحیمی در حاشیه کارگاه پلیس حرفهای که صبح امروز در سوهانک برگزار شد، گفت: در ادامه جلساتی که برای ارتقای رفتار پلیس داشتیم، امسال نیز این جلسات را به شکل جدیدی برگزار کردیم و در مرحله نخست این کارگاه برای فرماندهان پلیس برپا شد.
وی با بیان اینکه مسئولیت و مدیریت ترافیک و صحنهءهای تصادف در تمام شهرها بر عهده پلیس است، اظهارکرد: ما باید اعمال قانون را هدفمند کنیم و در زمینه کروکی هم تلاش کنیم که مردم کمتر اذیت شوند و برایشان مزاحمت ایجاد نشود. ما دراین جلسات به دنبال ارتقای این موارد هستیم. در زمینه مشاوره و ارائه خدمات و در بحث آموزشها نیز باید جدیتر عمل کنیم.
رئیس پلیس پایتخت با تاکید بر اینکه ما هم داخل مجموعه پلیس وهم در برخورد با مردم باید رفتارمان حرفهای باشد،گفت: تمام اقداماتی که پلیس انجام میدهد، بدون کمک مردم ممکن نیست. ما برای اینکه یک انتظاری از فرماندهان داشته باشیم باید ابتدا آموزشهای لازم را به آنان بدهیم.
رحیمی در پاسخ به پرسشی در مورد پارک دوبل در مقابل برخی مراکز و ایستادن در بزرگراهها برای اتمام طرح زوج و فرد اظهارکرد: روزانه حدود 2000 تماس درمورد سدمعبر داریم که مردم از توقف دوبل و سوبل و توقف وانت بار و ... گلایه میکنند. بخشی از ترافیک تهران هم مربوط به همین موارد است. در همین راستا ما در هفت، هشت نقطه سد معبرهای مهم را جمعآوری کردیم و به مناطق راهنمایی ورانندگی ابلاغ شده است که با سد معبرها برخورد کنند. در تهران دهها جرثقیل ماموریت ویژهای پیدا کردند تا با توقف دوبل و سوبل برخورد کنند. من از مردم میخواهم با پلیس همکاری کنند. آنان حتما نباید در مقابل در ورودی محلی که کار دارند توقف کنند و داخل آنجا شوند.
رحیمی در مورد اجرای قفل چرخ برای خودروها نیز گفت: من نظرم این نیست اما در مورد انتقال خودروهای متخلف نیز من اجازه نمیدهم که با جرثقیلهای غیر ایمن خودرویی حمل و به هیچ عنوان نباید آسیبی به خودروها وارد شود اما در مورد قفل چرخ، این وسیله خودش در خیابانهای تهران ترافیک سنگین ایجاد میکند و نمیشود در محلی که توقف ممنوع است خودمان قفل چرخ بزنیم به خودرویی که توقف غیرمجاز داشته است.
رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه پلیس آمادگی اجرای طرح جدید ترافیک تهران در محدوده زوج و فرد را دارد،اظهارکرد: ما جلساتی داریم و همراه هستیم و در حال اجرا هستیم. در جمعبندی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که سهمیه 20 روز در فصل برای پلاک تهران و 15 روز در هرفصل برای پلاک شهرهای دیگر میتواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.
وی در مورد هوشمند شدن پلیس راهور نیز گفت: این موضوع بهطور جدی در دستور کار است. 150 دست افزار تحویل پلیس شده است. پلیس راهور به دوربین مجهز خواهد شد. در گام اول پلیس نامحسوس مجهز شده است. مرکز کنترل ترافیک با بیش از 20 سامانه هوشمند راه اندازی شده و ما براساس چشم اندازی که ناجا ابلاغ کرده است، در حال انجام اقداماتمان هستیم.
رحیمی در مورد کنترل خط ویژه از سوی ماموران راهور نیز اظهارکرد: ما صحبت کردیم که باید شرکتهای خدماتی این کار را انجام دهند و پلیس به مسئولیت اصلی خودش بپردازد.
وقوع روزانه 2500 تصادف جرحی و خسارتی در تهران
رئیس پلیس پایتخت از وقوع روزانه حدود 2500 تصادف جرحی و خسارتی در معابر تهران خبر داد.
به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی در مراسم افتتاحیه کارگاههای آموزشی پلیس راهور که صبح امروز در سوهانک برگزار شد، اظهار کرد: در روزهای پایانی سال گذشته، جلسه اصلاح و تعالی رفتار برای کارکنان و مدیرانمان برگزار کردیم، اما امروز از سوی رئیس پلیس راهور تهران دورههای پلیس حرفهای را برپا کردهایم که هدف از آن این است بهطور خاص توانمندیها و مهارتهای رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ را ارتقا دهیم.
وی با تاکید بر اینکه توقع و انتظار مردم از پلیس افزایش داشته است، گفت: اولین دلیل این افزایش توقع پلیس است. مأموران ما نشان دادهاند که توانمندی بالایی دارند و میتوانند هم وظایف و مأموریتهای خودشان و هم وظایف دیگر سازمانها را انجام دهند. از طرف دیگر مردم دیگر مانند گذشته نیستند بهطوری که اگر کمکاری و غفلتی از سوی پلیس مشاهده کنند، آن را بیان میکنند و با فضایی که خود ما ایجاد کردهایم، مردم بهراحتی از عملکرد پلیس انتقاد میکنند. کما اینکه سامانه 197 را نیز با شعار شما پلیس ما باشید، راهاندازی کردیم تا مردم بدون واسطه انتقادات خود را از پلیس و مأموران منتقل کنند که این امر بسیار در عملکرد پلیس تأثیرگذار بوده است.
رحیمی با تاکید بر اینکه پلیس در سال 98 توانمندتر و حرفهایتر از سالهای گذشته خواهد بود، اظهارکرد: باید روند رو به رشد پلیس ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه پلیس با شعار «خدمت برای مردم» در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: همین موضوع نیز از جمله مواردی است که سبب افزایش انتظار مردم از پلیس شده است، اما حتماً باید روندی رو به رشد را در وظایفی که در قبال مردم داریم، اتخاذ کنیم و دیگر نمیتوانیم به شیوه و رفتارهای گذشته، عمل کنیم چرا که در جمهوری اسلامی ایران نیز به ما یاد دادهاند که وظایفمان را با حداقل امکانات و بهترین نتیجه و بهرهوری انجام دهیم.
رئیس پلیس پایتخت در ادامه به وضعیت تماسها و مرکز فوریتهای پلیسی 110 پرداخت و گفت: از حدود 30 هزار تماسی که با مرکز فوریتهای پلیس 110 برقرار میشود، حدود 6000 تماس یعنی معادل 20 درصد مربوط به موضوعات و مسائل ترافیکی است که این حجم بالایی را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: روزانه حدود 2500 تصادفی جرحی و خسارتی در تهران رخ میدهد که ممکن است در بعضی از این تصادفات نیاز به کشیدن کروکی نباشد، اما مأموران راهور حتماً باید در آن حضور داشته باشند. ضمن اینکه طبق آمارهای ما تصادفات خسارتی نیز روزانه 300 فقره و تصادفات جرحی نیز حدود 60 فقره است.
رحیمی با بیان اینکه حدود 2000 مورد تماس گرفته شده با مرکز فوریتهای پلیس 110 نیز مربوط به شکایتهای سد معبر است، گفت: سد معبرها یکی از عوامل بسیار مؤثر در ترافیک تهران هستند که در جریان آن افرادی تحت عنوان دستفروش یا هر موضوع دیگر اقدام به سد معبر یا اخلال در ترافیک میکنند.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ به تعداد تقاطعهای پایتخت نیز اشاره و اظهارکرد: بالغ بر 5500 تقاطع دارای چراغ راهنمایی در تهران داریم. تقاطعهایی هم هستند که فاقد چراغ هستند و در اکثر این تقاطعها مأموران ما حضور دارند.
وی با بیان اینکه پلیس ایران جزو پیشرفتهترین پلیسها در آسیا محسوب میشود، گفت: پلیس با 1400 دوربین نظارتی سطح شهر را رصد و با 1350 دوربین تخلفات رانندگی را کنترل میکند.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ از طرح جدید پلیس برای ترخیص خودروها و موتورسیکلتهای توقیفی خبر داد و گفت: روزانه حدود 1200 نفر به ستادهای ترخیص پلیس مراجعه میکنند. ما تاکید کردیم که این افراد قبل از ترخیص وسایل نقلیه خود حتماً باید آموزشهای لازم را ببینند و بدون دریافت این آموزشها ترخیص وسیله نقلیهشان امکانپذیر نیست البته آموزش به این افراد جزو وظایف پلیس نیست، اما ما به این مسئله نیز ورود کردیم چرا که معتقدیم آموزش سهم بسیاری دارد.
رحیمی با بیان اینکه حدود 1200 نفر در ستادهای ترخیص و حدود 800 نفر در مناطق مختلف پلیس راهنمایی و رانندگی تهران آموزش میبینند، اظهارکرد: بهطور میانگین روزی 2000 نفر از رانندگان متخلف در تهران تحت آموزش قرار میگیرند و این کار بزرگی است چراکه اگر همین عدد را ضرب در روزهای سال و ضرب در حدود 30 تا 40 دقیقه آموزش برای هر نفر کنید، متوجه خواهید شد که چه عدد بزرگی به دست میآید.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه بزرگ پلیس حرفهای خاطرنشان کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بالغ بر 200 نفر از افسران خود را تاکنون به عنوان مربی تربیت کرده است که این افراد آموزشهای لازم را به رانندگان متخلف ارائه خواهند داد.
رحیمی با تاکید بر اینکه مأموران نیز باید آموزش ببینند، اظهارکرد: اعمال قانون رانندگان متخلف به هیچ عنوان نباید به گونهای باشد که در حق راننده اجحاف شود. این مسئله حقالناس است و باید نسبت به آن دقت کافی صورت گیرد. به راحتی نباید برگه جریمه از روی قصد و غرض بیرون بیاید. حتی باید به راننده متخلف نیز احترام گذاشت. افسرمان موظف است برای اعمال قانون و رصد مدارک از ماشین پیاده شود و راننده را نسبت به تخلفی که مرتکب شده، توجیه کند.
وی با بیان اینکه رفتار پلیس باعث کاهش تصادفات و ارتقای فرهنگ ترافیک خواهد شد، گفت: در همین راستا نیز ما باید رفتارمان را ارتقا دهیم. رفتار حرفهای یعنی در صحنه تصادف هم متخلف شناسایی و هم ترافیک مدیریت و روانسازی شود تا مردم معطل نشوند. ما باید برای مناطقی که در ساعات پیک ترافیک دچار ترافیک شدید میشوند، برنامهریزی کنیم و بدانیم که حتی یک دقیقه نیز از وقت مردم نباید صرف ترافیک شدید شود. رفتار حرفهای یعنی افزایش رضایتمندی مردم از پلیس.
رحیمی تصریح کرد: با تمام توان از همکارانمان دفاع خواهیم کرد و اجازه نمیدهیم که هیچ فردی کوچکترین تعرضی به هیچ یک از همکاران ما بکند و از سرباز پلیس تا فرمانده پلیس برای ما یکسان است و ما پای آبرویش ایستادهایم. اگر تخلفی هم صورت گیرد، با آن برخورد خواهیم کرد.
رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه مأموریت پلیس راهنمایی و رانندگی یکی از سختترین ماموریتهاست، گفت: مأموران پلیس راهور ما باید بر رفتار بیش از 4 میلیون خودرو و بیش از 3 میلیون موتورسیکلت نظارت کند که این مأموریتی سخت، طاقتفرسا و در عین حال مهم است.
رحیمی از افزایش میزان رضایت مردم از پلیس راهور طی سالهای اخیر خبر داد و اظهارکرد: بیشترین تنش در این رده است، اما رضایت مردم در سالهای اخیر افزایش یافته است.
وی در پایان تاکید کرد که پلیس باید خدمتگزار مردم باشد و به دور از منت وظایف خود را انجام دهد. ما با اعمال قانون بیمورد نباید خود را مدیون مردم کنیم بلکه باید تمام رفتارمان مبتنی بر قانون و رعایت احترام به شهروندان باشد.
پل گیشا به زودی بسته میشود
رییس پلیس راهنمایی ورانندگی تهران بزرگ گفت: هماهنگیهای لازم انجام شده و بهزودی ظرف چند روز آینده محدودیتهای ترافیکی اطراف پل گیشا آماده خواهد شد و پل گیشا بسته میشود و مردم باید با توجه به تابلوهای راهنما از مسیرهای فرعی تردد کنند
به گزارش ایسنا، سردار محمدرضا مهماندار در حاشیه برگزاری کارگاه پلیس حرفهای با حضور در جمع خبرنگاران در مورد طرح کاهش آلودگی هوا یا همان زوج و فرد سابق گفت: با مصوبه شورای ترافیک شهر تهران و شورای شهر تهران از اول تیرماه تغییراتی خواهیم داشت. بر این اساس تهرانیها یعنی دارندگان پلاک تهران در هر فصل میتوانند 20 روز را رایگان در این محدوده تردد کنند و پس از آن با پرداخت عوارض که معادل 50 درصد مبلغ طرح ترافیک روزانه است، در این محدوده به تردد یپردازند.
وی با بیان اینکه نوع معاینه فنی خودروها و مراجعه در ساعت غیرپیک در هزینه مربوطه موثر است، اظهارکرد: دراین زمینه تسهیلاتی پیشبینی شده است و محدودیتی هم برای تردد دیگر وجود ندارد. پرداخت هزینه هم در دراز مدت سبب کاهش خواهد شد. کسانی که ثبت نام کرده و اعتبار خریداری کنند، از اعتبارشان کسر خواهد شد. کسی که تردد کند، دوماه فرصت پرداخت عوارض را دارد و تا دو ماه اگر شهروند عوارض معوق را پرداخت کند دیگر منجر به پرداخت جریمه نخواهد شد، اما اگر جریمه پرداخت نشود، 20 هزار تومان جریمه خواهد شد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مورد ایمنی و وضعیت پل گیشا نیز گفت: بیش از یک سال است که ما در کنار معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بودیم و ما هم با آنان همراه هستیم و هرجا که ضرورت دارد ابنیه شهری نوسازی و بهسازی شود، ما هم به عنوان پلیس حضور داریم و همکاری میکنیم حتی در جاهایی که مطمئنیم مشکلات ترافیکی زیادی به وجود میآورد باز هم هستیم و چارهای نیست و پلیس باید وقت بیشتری بگذارد.
مهماندار افزود: هماهنگیهای لازم انجام شده و بهزودی ظرف چند روز آینده محدودیتهای ترافیکی اطراف پل گیشا آماده خواهد شد و پل گیشا بسته میشود و مردم باید با توجه به تابلوهای راهنما از مسیرهای فرعی تردد کنند البته با توجه به اینکه پل گیشا جزو شریانهای اصلی تهران است و حجم ترافیکی بالایی دارد، مردم باید همکاری کنند و تا جایی که ممکن است از مسیرهای جایگزین دیگر تردد کنند تا حجم تردد در آنجا کمتر شود.
رییس پلیس راهور تهران درباره اینکه چه زمانی برای محدودیت تردد در پل گیشا وجود دارد، گفت: حدود یک سال زمان پیش بینی شده که بسته باشد البته ما از دوستان خواهش کردیم که حتی یک مسیر شرقی به غربی را تا مهرماه امسال اختصاص دهند تا مردم گرفتاری کمتری داشته باشند.
مهماندار درباره نیاز تهران به دوربینهای کنترل ترافیک و ثبت تخلفات نیز گفت: شهر تهران با 20 میلیون سفر روزانه و چهارمیلیون خودرو و موتورسیکلت دیگر با روشهای سنتی قابل کنترل نیست، ما هم در خواست کردیم و ان شاءالله شهرداری کمک خواهد کرد.