هزینه کلاس‌های تقویتی بچه مدرسه‌ای‌ها چقدر است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، والدین بسیاری در این برهه از سال ترجیح می دهند تا فرزندان خود را به انواع کلاس های تفریحی و آموزشی بفرستند، و فرزندانی که قطعا کلاس های تفریحی را به آموزشی ترجیح می دهند! مسلما بعد از گذراندن9ماه تحصیلی کمتر دانش آموزی را خواهید دید که دلش بخواهد دوباره با کتاب و درس مواجه شود! اما نظر برخی والدین همچنان مبنی بر تقویت دروس پایه یا حتی آموختن پیش از موعد دروس سال بعد است!

حال می‌خواهیم بدانیم تصمیم درست چیست؟آیا تابستان هم باید با درس و کتاب، آمیخته باشد؟

کدام دوره های آموزشی نیاز بیشتری به تقویت آموخته های خود دارند؟شرایط برگزاری یک کلاس تقویتی مناسب چیست؟

  کمترین تا بیشترین نرخ کلاس های تقویتی چه میزان است؟

آیا تحمیل هزینه های کلاس های تقویتی بر دوش خانوار، آخرین راه ممکن است؟ تعطیلات تابستانی در تمام جهان با معانی تفریح و هیجان گره خورده است. کمتر می بینید کسی با آغاز تابستان،همچنان به درس فکر کند. مگر اینکه دانش آموز کنکوری باشد تا  تابستان را به چشم یک فرصت بی نظیر ببیند وگرنه سایر دانش آموزان تفریح را بیشتر می پسندند بنابراین اگر در تصمیم به شرکت فرزندانتان در کلاس های تقویتی، مصمم هستید، می بایست در کنار  آموزش، تفریح سالم را نیز در نظر بگیرید. دراین صورت می توان گفت؛ تابستان می تواند فرصت خوبی برای رفع ایرادات درسی، در کنار نشاط و سرگرمی باشد. هرچه فرزندان کوچکتر باشند، قطعا نیاز بیشتری به بازی خواهند داشت. تاثیر بازی بر هوش کودک بر کسی پوشیده نیست، هر کودکی در جریان بازی هایی که انجام می دهد بصورت غیرمستقیم یا مستقیم با هوش های پنج گانه خود کار می کند و چه بسیار خلاقیت هایی که در بازی های آموزشی یا خود بازی به تنهایی نهفته است، بنابراین آموزش صرف، تنها ضرر خواهد بود و ازبین رفتن هزینه های مالی وانرژی را در بر خواهد داشت.

 زمان  نیاز به کلاس تقویتی؟

به طور معمول، نیاز به کلاس های تقویتی در دوره ابتدایی کمتر احساس می شود.چراکه حجم دروس کمتر است و دانش آموزان بیشتر با مطالب عمومی مواجه هستند، شما با مراجعه به چند کتاب دبستان خواهید فهمید که کتب این دوره آموزشی با دوره اول و دوم متوسطه قابل مقایسه ، و به آن صورت تخصصی هم نیستند که نیاز باشد برای هر درس معلم خصوصی جداگانه ای در نظر گرفته شود! بنابراین حجم برگزاری کلاس های تقویتی در دوره اول و دوم متوسطه بیشتر و فعال تر است، تخصصی شدن دروس، سنگین تر شدن مطالب درسی و...باعث می شود تا دانش آموز نیاز به تقویت آموخته های پیشین را در خود احساس کند و والدینی که تابستان را بهترین فرصت می دانند! به صورت کلی دروس ریاضی،فیزیک و شیمی در صدر جدول کلاس های تقویتی هستند و بعد از آن شاهد برگزاری کلاس هایی برای دروس زیست،عربی، زبان انگلیسی و ادبیات و... هستیم.

اما باتوجه به برگزاری کلاس های تقویتی به صورت خصوصی و نیمه خصوصی در فصل تابستان، سوال مهم این است که شرایط برگزاری مناسب‌یک کلاس تقویتی چیست؟

  شش نکته درباره کلاس تقویتی موثر

تابستان فصل بازی،هیجان و تفریح است و انجام کارهای آموزشی در این فصل باتوجه به حال و هوای خاص آن، نیازمند دقت به ظریف کاری هایی نیز می باشد.اولین اولویتی که برای برگزاری یک کلاس چه به صورت خصوصی چه نیمه خصوصی، می بایست مدنظر گرفت وسایل ایجاد سرمایش است. کمتر تابستانی را سراغ دارید که گرمای هوا را در آن تجربه نکرده باشیم بنابراین برای جلوگیری از ایجاد هر گونه کلافگی یا دلزدگی می بایست این عامل مهم را فراهم کنیم.مورد دوم، بحث تلفیق آموزش و تفریح است. برکسی پوشیده نیست که افراط در هر امری باعث می شود شما نتیجه مثمر ثمری را دریافت نکنید، معلمان کلاس های خصوصی و والدین می بایست این نکته مهم را در نظر داشته باشند، هر چه معلم بتواند مطلب درسی  را با انواع بازی، سرگرمی یا نکات و مهارت های مهم زندگی پیوند بدهد، تدریس خود را عمیق تر کرده است و باعث ایجاد اشتیاق در دانش آموز نیز می شود.

والدین نیز باید شرایط تفریح در کنار آموزش را فراهم کنند تا خاطره خوشی از تابستان در ذهن فرزند باقی بماند.

اما مورد سوم، حتما از ارائه محتوای ارزشمند مطلع شوید!

به صورت مثال اگر معلمی کلاس تقویتی ریاضی برگزار می کند شما بعنوان والدین تا جایی‌که می شود می بایست از ارائه مطالب مهم و ارزشمند در کلاس مطلع شوید، وقتی شما برای رفع اشکال و ایرادات درس ریاضی، خدمات کلاس خصوصی را دریافت می کنید نباید آموزگار ان کلاس مطالب بالاتر از سطح کتاب را ارائه کنند. در همین نقطه تفاوت میان کلاس های تقویتی وپیشرفته ایجاد می شود.

مورد چهارم، اینکه دانش آموز باید اهمیت کلاس آموزشی را درک کند، قبل از  آغاز دوره کلاس های آموزشی  تابستانه باید با فرزند خود صحبت کنید و باهم به یک نتیجه مشترک برای حضور او در این کلاس ها برسید! در این صورت می توانید به مثمر ثمر بودن کلاس اعتماد بیشتری کنید، چرا که دانش آموز نقطه عطف آموزش است و اگر با علاقه در کلاس حضور پیدا کند،سطح یادگیری او بالاتر خواهد رفت.

مورد پنجم، دقت در برگزاری کلاس هاست. باتوجه به خصوصی یا نیمه خصوصی بودن کلاس ها،شرایط زمانی و مکانی برگزاری کلاس های تقویتی و پیشرفته بر عهده بانیان آن است و توجه به مناسب بودن شرایط باعث ایجاد فضای مناسب یادگیری خواهد شد.

نکته بعدی برای برگزاری کلاس های تقویتی و شرکت در آن، هزینه آن کلاس است، باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی، گرانی بر همه چیز تاثیر گذاشته است و شما با قیمت های قدیمی مواجه نیستید! هر کسی باید به نحوی خودش را با قیمت های جدید وفق دهد. هزینه هایی مانند کلاس های تقویتی جزو هزینه های اضافی بر سبد خانوار هستند، و چه بهتر است که حداکثر یادگیری در کلاس درس و در طول 9ماه تحصیلی انجام شود تا فصل تابستان تنها نیازمند مروری بر آموخته ها باشد، اما بر همه دانش آموزان و خانواده هایشان، چنین شرایطی حاکم نیست و باید به پرداخت هزینه های کلاس، کتاب، جزوات درسی و رفت و آمد نیز تن بدهند.

   عوامل موثر بر هزینه کلاس های تقویتی

به طور کلی هزینه برگزاری کلاس های تقویتی به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی توان عددی را به صورت ثابت و قطعی برای آن ذکر کرد.

 تعدادی از آن عوامل،در ادامه ارائه شده است:

- شهر محل تدریس: هزینه برگزاری کلاسهای خصوصی  در شهرهای بزرگتر معمولا بیشتر است. معمولا هزینه های رفت و آمد و مکان در شهرهای بزرگتر افزایش بیشتری دارد.

- سابقه تدریس مدرس : مدرسینی که سابقه تدریس بالاتری دارند، به دلیل دارا بودن جزوات ارزشمند تر و تجارب بالاتر،معمولا هزینه بالاتری برای کلاسهای خصوصی درخواست می کنند.

- درس تدریسی: برای مثال ممکن است هزینه تدریس جبر و احتمال در رشته ریاضی و فیزیک دوره دوم دبیرستان، به نسبت ریاضی اول متوسطه بالاتر باشد. به صورت کلی هر چه درس تخصصی تر باشد هزینه کلاس آن نیز افزایش می یابد.

- مقطع تحصیلی: برای نمونه، تدریس ریاضی در مقاطع بالاتر سخت تر بوده  و در نتیجه قیمت بالاتری هم دارد.

- تعداد جلسات تدریس: هر چه تعداد جلسات تدریس  بیشتر شود، هزینه نیز بیشتر می شود. معمولا زمان درنظر گرفته شده برای برگزاری کلاس ها یک ساعت و نیم است.

- کنکوری بودن یا نبودن کلاس‌ها: قیمت کلاس‌های تدریس  دروس کنکور به نسبت کلاس های آموزش ابتدایی، متوسطه یا  حتی  دانشگاه بالاتر است.

- تضمینی بودن یا نبودن کلاس: هزینه کلاس‌های تضمینی به نسبت کلاس‌های معمولی بیشتر است.

  هزینه انواع کلاس های تقویتی

 باتوجه به موارد بالا، اگر خانواده ای دارای دانش آموز ابتدایی باشد مسیر ساده تری در پیش دارد، همان گونه که در بالا نیز ذکر شد دوره ابتدایی با برگزاری حجم بسیار کمتری از کلاس های تقویتی مواجه است.

هزینه برگزاری کلاس ریاضی برای دوره ابتدایی، به صورت کاملا خصوصی(یک نفره) از حدود 50تا140تومان در هر جلسه یک ساعت و نیمه متغیر است. این هزینه  برای کلاس های علوم و بخوانیم( برطرف کردن ایرادات نوشتاری یا خوانداری) کمتر خواهد شد.

هزینه برگزاری کلاس ریاضی برای دوره ابتدایی به صورت نیمه خصوصی(از7تا15نفر) از حدود قیمتی 20الی 75تومان برای سه الی چهار جلسه یک ساعت و نیمه متغیر است.

هزینه برگزاری کلاس های کاملا خصوصی ریاضی برای دوره متوسطه  از حدود قیمتی 100تا350تومان در هر جلسه یک ساعت و نیمه متغیر است. همچنین هزینه برگزاری کلاس فیزیک نیز در همین محدوده قیمتی می باشد.هزینه برگزاری کلاس های ریاضی و فیزیک، به صورت نیمه خصوصی (از 7تا15نفر) در محدوده قیمتی 50تا140تومان برای سه الی چهار جلسه یک ساعت و نیمه متغیر است.هزینه برگزاری کلاس های زیست،شیمی،عربی، زبان انگلیسی و ادبیات نیز به همین ترتیب در محدوده قیمتی پایین تری برقرار است.این دروس برای کلاس های نیمه خصوصی(7تا15نفر) هزینه ای در محدوده قیمتی 45تا120تومان را برای سه الی چهار جلسه  دریافت می کنند.

همچنین برای برگزاری کلاس های کاملا خصوصی این دروس از محدوده 80الی 200تومان برای هر جلسه یک ساعت و نیمه می بایست پرداخت کنید.همان طور که در بالا نیز ذکر شد این هزینه ها ممکن است باتوجه به عوامل ذکر شده در بالا متغیر باشد و حتی از محدوده قیمتی نیز، مقداری بالاتر یا پایین تر شود.

حال با توجه به قیمت های ذکر شده در موضوعات قبل آیا برگزاری و رفتن به کلاس های تقویتی یا پیشرفته آخرین راه ممکن است؟

پاسخ به این سوال خیر است، اما این پاسخ خیر نیاز به بررسی دارد! خیر، آخرین راه ممکن تنها رفتن به انواع کلاس های تقویتی نیست، راه های دیگری هم برای یادگیری و تثبیت آموخته ها وجود دارد، اما نمی توان از نقش چشم گیر معلم و کلاسی که در آن به راحتی می توان رفع اشکال کرد نیز گذشت! اما راه های دیگر چیست؟

   چهار روش جایگزین کلاس های تقویتی

راه اول، بهترین و ایده آل ترین راه است که دانش آموز در طی 9ماه سال تحصیلی، با به کارگیری تمام قوا و تلاش خود به یادگیری دروس بپردازد و در همان مدرسه و فضای آموزشی ایجاد شده ایرادات خود را به کمک دوستان و معلم خود برطرف کند. در این صورت در فصل تابستان تنها به مروری کوتاه نیازمند است تا برای ادامه تحصیل و موفقیت های بیشتر آماده شود.

راه حل دوم؛ اگر والدین دانش آموز به دروس مورد نیاز تسلط دارند یا حتی خواهر یا برادر او می تواند در جهت یادگیری بیشتر به دانش آموز کمک کند دیگر نیازی به برگزاری یا شرکت در کلاس خصوصی نیست، همان هزینه کلاس می تواند به راحتی صرف رفاه خانوار شود.

 راه حل سوم؛ کمک گرفتن از هم‌سالان و کتب کمک درسی، عده ای از دانش آموزان می توانند با برقراری ارتباط مناسب با هم سالان خود مطالب درسی را بیشتر و بهتر یاد بگیرند، در این صورت نه تنها ملزم به پرداخت هزینه نیستید بلکه علاوه بر درس، مهارت های زندگی و روابط اجتماعی فرزند شما نیز تقویت خواهد شد. لازمه این راه حل کسب اطمینان از دوست فرزندتان و خانواده اوست تا در جریان درس خواندن به مشکل خاصی برنخورید. و در فضایی امن و مناسب،این اتفاق رخ دهد. و اما کتب کمک درسی؛ با پیشرفت های اخیر، تبدیل به یکی از منابع مهم یادگیری شده اند. درسنامه  ها،پیش آزمون ها، خلاصه نویسی و جمع آوری نکات مهم، تصاویر شاد و آموزنده موجود در کتاب ها، طبقه بندی های کاملا روان‌شناسانه، مولفین  معتمد و مجرب، تلفیق مطالب با مفاهیم جذاب و....‌همه و همه باعث شده است تا خواندن این کتب باعث بهبود یادگیری شود. البته نیاز است کتب به صورت دقیق و با علاقه مطالعه شوند و در صورت نیاز در کنار مطالعه توضیحی هم به دانش آموز ارائه شود.

راه حل چهارم، استفاده از انواع بسته های آموزشی است. استفاده از این بسته ها نیز شرایط مربوط به خود را می طلبد. اینکه چه بسته ای را انتخاب کنید و چه میزان درباره آن بسته و موثر بودنش  تحقیق کرده باشید نیز دارای اهمیت است. برای تحقیق کردن می توانید از اینترنت، تجارب واقعی و صحبت با معلمین، والدین و کسانی که دستی در این حوزه دارند نیز کمک بگیرید. حتی دانش آموزانی که بااین بسته ها سروکار دارندهم،از منابع مهم برای تحقیق پیرامون بسته های آموزشی هستند.بسته های آموزشی به دلیل جلوه های بصری که برای بیننده ایجاد می کنند، مسیر آموزش را سریع تر طی می کنند. استفاده از انواع رسانه ها مانند فیلم های اختصاصی، موسیقی، نقاشی‌، طراحی کارت یا بازی های مهارتی،طرح های گرافیکی و اینفوگرافیکی،نمودار ها و جدول ها و... باعث شده است تا بسته های آموزشی تجربه های خوبی برای یادگیری مطالب باشند. هرکسی متناسب با نحوه استفاده اش ازاین بسته ها بهره می‌برد و سطح یادگیری خود را افزایش می دهد. یادداشت برداری و نوشتن نکات مهم حین استفاده بسیار مهم است. تنها ایرادِ بسته‌های آموزشی، رفع اشکال برای یادگیرنده است، چون نمی تواند در لحظه سوال خود را مطرح کند و پاسخ مناسب را دریافت کند. اما خوبی هایی نیز دارد، مثلا شما با در اختیار  داشتن بسته های آموزشی نیاز به رفت و آمد و پرداخت هزینه های آن را ندارید.هزینه بسته های آموزشی به فراخور موضوع،مدرس، پایه درسی،شرکت مربوطه  و ضمائم آن با یکدیگر متفاوت است. قیمت انواع بسته های آموزشی مخصوص دوره های مختلف تحصیلی از محدوده قیمتی 80تایک میلیون و پانصد هزار تومان متغیر است. هزینه های بالای بسته ها بیشتر مربوط به آموزش های کنکوری است و اکثرا شامل تمام دروس می شود‌.حال انتخاب با شماست تا بتوانید برای تابستانی گرم برنامه ریزی کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان