تشریح برنامه‌های شهرداری تهران در هفته بدون دخانیات

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از برپایی کمپین «تهران شهر بدون دخانیات» خبر داد و گفت: این برنامه‌ها به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات با شعار ملی «اماکن عمومی بدون دخانیات، حق شهروندی» از ۲۵ الی ۳۱ خرداد سال جاری در بوستان‌های بدون دخانیات و معابر پرتردد شهر تهران و اماکن شهرداری تهران برگزار می‌شود.

تشریح برنامه‌های شهرداری تهران در هفته بدون دخانیات

به گزارش ایسنا، زینب نصیری با اشاره به شعار جهانی «اجازه ندهید دخانیات، نفس شما را بگیرد» و اهمیت برنامه‌ریزی برای پیشگیری از شیوع مصرف دخانیات اظهارکرد: بر اساس آمار موجود یک نفر از هر 10 نفر در جهان بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030 و شاید زودتر، این نسبت به یک نفر در هر شش نفر یعنی 10 میلیون مرگ در سال برسد. علاوه بر آن سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده است که درصورت نبود برنامه ریزی و پیشگیری لازم در مهار اپیدمی دخانیات، کشورهای ایران، مصر و پاکستان تا 40 سال آینده بیشترین میزان مصرف دخانیات را داشته باشند بنابراین باید برای پیشگیری از این روند تصاعدی گام‌های جدی برداشته شود.

وی با اشاره به برنامه‌های درنظر گرفته شده به مناسبت این هفته گفت: با توجه به مصوبه تهران شهر بدون دخانیات و تشکیل منظم کمیته شهر بدون دخانیات به اهتمام کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران امسال تمامی واحدهای تابعه شهرداری تهران ظرفیت‌هایشان را با هدف تحقق شعار تهران شهر بدون دخانیات و به منظور تلاش در راستای آگاه‌سازی و حساس‌سازی جامعه درخصوص مضرّات ناشی از استعمال دخانیات در قالب، کمپین #تهران_شهر_بدون_دخانیات در کنار سایر سازمان ‌های دولتی و غیردولتی حوزه دخانیات قرار دارند.

روزشمار هفته ملی بدون دخانیات

وی با اشاره به روزشمار هفته ملی بدون دخانیات سال 98 گفت: به این مناسبت شنبه (25 خرداد) روز «نمایندگان مجلس، حامی قوانین کنترل دخانیات»، یکشنبه (26 خرداد) روز «مطالبه‌گری مردم برای جامعه عاری از دخانیات»، دوشنبه (27 خرداد) روز «ورزش و تفریحات سالم برای دوری از دخانیات»، سه شنبه (28 خرداد) روز «ریه سالم با دوری از دخانیات»، چهارشنبه (29 خرداد) روز «نقش رسانه در ترویج فرهنگ کنترل دخانیات»، پنجشنبه (30 خرداد) روز «ساماندهی عرضه مواد دخانی ضامن اجرای قوانین» و جمعه (31 خرداد) روز «آموزه های دینی در برابر دخانیات» نامگذاری شده است.

نصیری با بیان اینکه بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت در شهر بدون دخانیات توسط قانون، مصرف دخانیات (سیگار، قلیان، پیپ) در تمامی محیط‌های عمومی آن شهر از جمله محیط‌های کاری و وسایل نقلیه عمومی ممنوع شده است و هیچ استثنائی نیز وجود ندارد؛ گفت: این تعریف در راستای شعار مدیریت جدید شهری نیز است و همه ما باید برای ساخت «تهران، شهری برای همه» تلاش کنیم.

وی ارتقای سطح آگاهی وحساس‌سازی شهروندان نسبت به حقوق شهروندی خود در حوزه استعمال دخانیات، اطلاع‌رسانی درخصوص مضرات ناشی از استعمال دخانیات، ارتقای سواد شهروندان نسبت به دود تحمیلی یا دود دست دوم، کاهش استعمال دخانیات در اماکن عمومی، مطالبه‌گری و جلب مشارکت شهروندان در حوزه مبارزه با استعمال دخانیات در بوستان‌ها و اماکن عمومی را از اهداف برنامه‌های اجرایی هفته بدون دخانیات برشمرد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران یادآور شد: در اجرای برنامه‌های هفته پیشگیری از دخانیات، ادارات سلامت مناطق22گانه، واحدهای تابعه شهرداری تهران، سازمان‌های دولتی فعال در حوزه سلامت، سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه دخانیات بالاخص جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، انجمن نیکوتینی‌های گمنام، انجمن چترا، انجمن زندگی بدون دخانیات، موسسه حامی آرامش آرایی، خانه‌های سلامت محلات شهر تهران، کانون‌های پاد، جوانان و کودک محلات شهر تهران همکاری دارند.

اجرای برنامه‌های هنری سلامت محور در بوستان‌های بدون دخانیات

نصیری با اشاره به ویژه برنامه‌های اجرایی در بوستان بدون دخانیات سطح شهر تهران گفت: علیرغم نصب تابلوهای بوستان‌های بدون دخانیات طی سال‌های گذشته، متاسفانه شاهد حجم بالای مصرف دخانیات بالاخص قلیان در سطح بوستان‌ها هستیم که ضمن تحمیل دود دست دوم به شهروندانی که برای گذران اوقات فراغت به این بوستانها آمده‌اند و آلودگی‌های محیط زیستی، کارکرد اصلی این  بوستان‌ها نیز دچار خلل جدی شده است. در همین راستا در طول این هفته در سطح 144 بوستان بدون دخانیات، برنامه بوستان بی‌دود با محوریت کانون‌های پاد (پیشگیری از دخانیات) انجام خواهد گرفت.

وی افزود: اجرای روزانه یک نشست در شهر با محوریت انجمن نیکوتینی‌های گمنام ایران، ارائه خدمات سلامت محور شامل مشاوره، آموزش، تست اسپیومتری ...، جمع‌آوری فیلتر سیگار از سطح بوستان‌ها با مشارکت ادارات فضای سبز و پسماند منطقه و اجرای تئاترهای تعاملی با موضوع دخانیات از اهم برنامه‌های اجرایی در این بوستان‌ها است.

برپایی کارگاه‌های آموزشی ویژه مسئولان فضای سبز بوستان‌ها، رانندگان اتوبوس و تاکسی

مدیرکل سلامت شهرداری تهران اضافه کرد: با توجه به اهمیت آشنایی مسئولان فضای سبز شاغل در بوستان‌های بدون دخانیات با مضرات مصرف سیگار، روش‌های پیشگیرانه و نحوه تعامل موثر با شهروندان با آغاز هفته ملی دخانیات، کارگاههای آموزشی مرتبط تشکیل می‌شود. همچنین طی هماهنگی صورت گرفته با سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی، دوره‌های آموزشی پیشگیری از مصرف دخانیات ویژه رانندگان اتوبوس و تاکسی برگزار می‌شود.

به گفته نصیری، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته کارگاههای مذکور تا پایان سال با هدف پوشش صددرصدی رانندگان اتوبوس، تاکسی و مسئولان فضای سبز بوستان‌ها ادامه خواهد داشت و این کارگاه‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی و سازمان‌های غیردولتی برگزار می‌شود.

شناسایی و تقدیر از کسبه پایبند به عدم فروش مواد دخانی

وی اتخاذ سیاست‌های تشویقی را یکی از راهکارهای کاهش مصرف مواددخانی دانست و اظهارکرد: ضروری است افراد مسئولیت پذیر شناسایی شوند و توسط مدیران شهری مورد تقدیر قرار گیرند. در همین راستا در طول این هفته ادارات سلامت مناطق نسبت به شناسایی کسبه پایبند به عدم فروش مواد دخانی اقدام و شهرداران مناطق از کسبه تقدیر می‌کنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از نصب و احیای تابلوهای بوستان‌های بدون دخانیات خبر داد و گفت: با توجه به گذشت چندین سال از طراحی و نصب تابلوی بوستان‌های بدون دخانیات و لزوم بازپیرایی مجدد آن‌ها با همکاری ادارات زیباسازی با فضای سبز و پشتیبانی مناطق، نسبت به ارزیابی وضعیت تابلوهای موجود، بازطراحی و نصب مجدد تابلوها در فضاهای پرتردد و در معرض دید بوستان‌های بدون دخانیات همچنین ساختمان‌های اصلی شهرداری مناطق اقدام می‌شود.

نصب تابلوهای راهنمای ممنوعیت های دخانی در دکه های مطبوعاتی

وی افزود: در طول این هفته شرکت ساماندهی مشاغل نسبت به نظارت بر عدم عرضه دخانیات در پیشخوان کیوسک‌های مطبوعاتی همچنین نصب پوسترهای راهنمای ممنوعیت‌های دخانی برای دکه‌داران طبق قانون جامع کنترل دخانیات اقدام خواهد کرد.

نصیری با اشاره به درج یکپارچه پیام‌های هفته ملی دخانیات گفت: به همت شرکت خدماتی کالای شهروند و سازمان میادین میوه و تره بار، پیام‌های هفته ملی دخانیات روی قبوض فروش کالا و کیسه‌های پلاستیکی عرضه محصول درج خواهد شد.همچنین ضمن درج پیام‌های این هفته در تابلوهای نوشتاری LED شرکت واحد اتوبوسرانی، بدنه 25 اتوبوس فعال در خطوط اتوبوسرانی شعارهای هفته ملی دخانیات را انعکاس خواهد داد.

بنا براعلام روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وی خاطرنشان کرد: کلیپ و تیزرهای آموزشی هفته ملی دخانیات در نمایشگرهای ایستگاه‌ها و قطارهای شهری شرکت بهره برداری مترو پخش خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان