بن سلمان بازنده جنگ یمن؛ نیروهای یمنی توانستند جنگ را به داخل عربستان بکشانند

تجزیه و تحلیل کارشناسان از تحولات درگیری نظامی میان عربستان و یمن حاکی از آن است که ریاض با وجود حمایت متحدان خود در جنگ با یمن شکست خورده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، عربستان سعودی با وجود حمایت همه جانبه متحدانش در عملیات نظامی یمن بازنده است. کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه و ایتالیا با تامین تسلیحات به رژیم سعودی و هم زمان آمریکا با پشتیبانی فنی و اطلاعاتی همانند سوخت‎گیری در ضمن پرواز به عربستان کمک می‌کنند.

میدل ایست مانیتور با اشره به کمک‎های کشورهای غربی به عربستان در جنگ علیه یمن می‎نویسد: با وجود قدرت نظامی و در اختیار داشتن برتری هوایی، عربستان سعودی در واقع در جنگ با یمن بازنده است. به منظور درک این تحلیل 2 سوال مهم در اینجا مطرح می‌شود.

اول اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به دنبال چه اهدافی در جنگ با یمن است و دوم اینکه آیا این امکان وجود دارد با وجود برنده بودن در این جنگ بازنده هم باشد؟

میدل ایست مانیتور در بخش دیگری می‎افزاید: محمد بن سلمان در ماه مارس 2015 وارد جنگ و درگیری با یمن شد و 2 هدف را بیان کرده بود. اول آنکه بن سلمان ادعا کرد کمک به دولت عبد ربه منصور هادی حمایت از قانون بی المللی است.
 
 
بن سلمان بازنده جنگ یمن
 
محمد بن سلمان، همچنین ایران را متهم به حمایت از انصار الله یمن کرد تنها به دلیل دستیابی موقعیت مرز جنوبی عربستان.
 
 
در ماه مارس سال جاری جنگ یمن وارد پنجمین سال خود شد و به جز بر جای گذاشتن جنایات سعودی‌ها و متحدان خود در این کشور، دستاورد‌های ناچیزی را برای عربستان سعودی به همراه نداشته است. دولت منصور هادی همچنان در ریاض تبعید است. نیرو‌های انصارالله یمن در برابر جنگ عربستان مقاومت می‌کنند.
 
 
بن سلمان بازنده جنگ یمن
 
با وجود آنکه ائتلاف سعودی عملیاتی را به راه انداختند تا حریم هوایی یمن را به طور کامل تحت کنترل و اختیار خود داشته باشند، اما انصار الله یمن موفق به دسترسی به پهباد‌های بدون سرنشین شد، با وجود تمامی کمک‌های فنی و اطلاعاتی که عربستان دریافت می‌کند. این همان شکست خوردن در جنگ با یمن به حساب می‌آید.

در واقع این نوع از شکست به معنای بازنده بودن در جنگ است حتی اگر عربستان سعودی در میدان جنگ قوی‌تر از یمن ظاهر شود.

یکی دیگر از نشانه‌های شکست ریاض در جنگ با یمن آن است که نیرو‌های انصار الله یمن موفق به پرتاب موشک به عربستان شده‎اند. با وجود آنکه نیرو‌های یمنی از قدرت نظامی کمتری برخوردار هستند، اما توانسته‎اند جنگ را به داخل خاک عربستان بکشانند.

انصار الله یمن قدرت نظامی خود را در عملیات 14 ماه می‌ به خوبی نشان داد وقتی که آنان به کمک پهپاد‌های بدون سرنشین برای حمله به 2 ایستگاه پمپاژ نفت داخل عربستان سعودی استفاده کردند. این اتفاق یک روز پس از آنکه ریاض اعلام کرد 2 تانکر نفکش بیرون از سواحل عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفت، رخ داد.
 
 
 

اگرچه ممکن است عملیات هوایی انصار الله یمن محدود به نظر بیاید، اما همین حملات نشانه دیگری است که نه تنها عربستان سعودی در ارزیابی توانایی دشمن خود دچار اشتباه شده بلکه آنان نتواسته‎اند دریابند که جنگ با یمن تا چه میزان می‌تواند برای اقتصاد عربستان آسیب رسان و مخرب باشد.
 
 
بن سلمان بازنده جنگ یمن
 
صادرات نفت اصلی‌ترین منبع درآمد برای عربستان سعودی به شمار می‌آید. ممکن است در موقعیت کنونی تحت تاثیر جنگ با یمن قرار نگیرد، اما انصار الله یمن ثابت کردند که می‌توانند با حملات دقیق خود به قدرت نفت عربستان ضربه محکمی وارد کنند.
علاوه بر آن، عربستان باز هم می‌تواند بازنده این جنگ به شمار آید چرا که با طولانی شدن جنگ و تبدیل شدن به جنگی که پایان نامشخصی ندارد اهداف اصلی به فراموشی سپرده می‌شوند.

در چنین مواقعی که جنگ بین 2 کشور به درازا می‌کشد پایان دادن آن امری عاقلانه و منطقی است. بسیاری از کشور‌های غربی که محمد بن سلمان را در اوایل جنگ حمایت می‌کردند هم اکنون خواستار به پایان رساندن جنگ هستند.

وزیر خارجه فرانسه این جنگ را " جنگ کثیف " نام نهاده و معتقد است که باید هر چه زودتر پایان داده شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان