۶۷ درصد کارکنان رسمی هستند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، گرچه طی سال‌های گذشته تبدیل وضعیت نیروها کمی متفاوت پیش رفته و استخدام‌های جدید عمدتاً نیروهای قراردادی هستند، اما آمار و ارقام از این حکایت دارد که همچنان بخش زیادی از نیروهای فعال در دستگاه‌های اجرایی را از نیروهای رسمی تشکیل می‌دهند.

بررسی آخرین آمار و اطلاعات کارکنان دستگاه‌های اجرایی (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری) و نهادهای انقلابی بر اساس وضعیت استخدامی آنها نشان می‌دهد که از مجموع حدود دو میلیون و 277 هزار کارمند بیش از یک میلیون و 534 هزار و 500 نفر رسمی هستند که بالغ بر 67 درصد مجموع کارکنان در دستگاه‌های اجرایی را در بر می‌گیرد.

13 درصد کارکنان پیمانی، 13 درصد قراردادی و 6 درصد کارگری هستند

این در حالی است که از مجموع کارکنان بیش از 299 هزار نفر نیروهای پیمانی هستند که بیش از 13 درصد کل را تشکیل می‌دهند. همچنین 307 هزار و 860 نفر معادل 13.5 درصد نیروها قراردادی و بیش از 135 هزار نفر یعنی نزدیک به شش درصد کارگری هستند.

در بین برخی دستگاه‌های اجرایی بیش از 50 درصد تعداد نیروها رسمی هستند؛ به عنوان نمونه در وزارت آموزش و پرورش با مجموع حدود 955 هزار کارمند 826 هزار و 800 نیروی رسمی دارد که بیشترین تعداد نیروی رسمی در مجموع کارکنان دستگاه‌های اجرایی را نیز در بر می‌گیرد.

در وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز از حدود 117 هزار کارمند بیش از 93 هزار نفر یا در قوه قضائیه از مجموع 88 هزار نفری بیش از 56 هزار نفر نیروی رسمی هستند.

البته این آمار، نیروهای نظامی و انتظامی و کارکنان وزارتخانه‌های اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکت‌های وابسته به آنها را به دلیلی محرمانه بودن در برنمی‌گیرد و بدیهی است که با مجموع این استثنائات تعداد نیروهای رسمی افزایش خواهد داشت.

تبدیل وضعیت نیروهای پیمانی به رسمی از سال گذشته با صدور بخشنامه‌هایی از سوی سازمان اداری و استخدامی وارد مرحله جدیدی شد و طی اصلاحاتی قرار بر این شد کسانی که در آزمون استخدامی پیمانی پذیرفته شده‌اند دیگر برای تبدیل به رسمی نیاز به آزمون نداشته باشند و این تبدیل وضعیت مشروط به این شد که نیروهای پیمانی در شغل حاکمیتی فعال باشند و دستگاه برای تبدیل وضعیت آنها حتماً پست خالی حاکمیتی داشته باشد. از سوی دیگر سه سال از خدمت نیرو در دستگاه گذشته باشد و هماهنگی‌های لازم برای تبدیل وضعیت با سازمان اداری و استخدامی انجام شود.

وضعیت استخدامی کارکنان تا پایان سال 1397

FXBFrgqzBPCB

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر