خیانت در خانواده ها به یک موضوع عادی تبدیل می شود؟

خیانت در خانواده های ایرانی بیشتر از گذشته شده

“همسرم به من خیانت می کند برای همین دوست پسر دارم تا خیانت او بی پاسخ نماند”، ” دوست اجتماعی را به حساب دوست پسر نگذارید”، ” همسرم مسئولیت خود در قبال من را فراموش کرده است”، “اگر فرزند نداشتم در این زندگی نمی ماندم”، ” جواب خیانت خیانت است”، “رابطه من و همسرم مدت‌ها است که مر ...

“همسرم به من خیانت می کند برای همین دوست پسر دارم تا خیانت او بی پاسخ نماند”، ” دوست اجتماعی را به حساب دوست پسر نگذارید”، ” همسرم مسئولیت خود در قبال من را فراموش کرده است”، “اگر فرزند نداشتم در این زندگی نمی ماندم”، ” جواب خیانت خیانت است”، “رابطه من و همسرم مدت‌ها است که مرده”……. این ها برخی از جمله هایی است که برای مشاوران و روانشناسان خانواده تکراری شده است و جملاتی که آنها را به این نتیجه می رساند که خیانت در خانواده های ایرانی بیشتر از گذشته شده و دیگر مانند گذشته نیست که هنگام مطرح شدن بحث خیانت فقط انگشت اتهام را به سوی مردان گرفت، چون این روزها زنان نیز مانند مردان برای روابط فرازناشویی پیشقدم می‌شوند.

به گزارش به نقل از شفقنا، در واقع یکی از بزرگترین مشکلاتی که شاید این روزها در لایه‌های زندگی بسیاری از افراد وجود دارد و به دلایل مختلف، آن را بروز نداده‌اند. برخی ابعاد خیانت را تنها برقراری رابطه نامشروع با یکدیگر می‌دانند در حالیکه خیانت مصداق‌های فراوانی دارد.

اغلب روانشناسان تاکید می کنند که این روزها افرادی که از خیانت یا همان روابط فرا زناشویی گله دارند بیشتر شده است،آنها از زنان و مردان دل شکسته ای حرف می زنند که در برابر روانشناسان از بی وفایی، بی مسئولیتی و خیانت همسرانشان با بغض و گریه شکایت می کنند و دنبال راهکاری هستند که با این موضوع مقابله کنند.

این نگرانی وجود دارد “خیانت” به یک موضوع عادی در خانواده‌ها تبدیل شود

مهتاب شوشتریان، یکی از روانشناسان و مشاورانی است که تجربه فعالیت در مراکز رواننشاسی و مدارس را دارد در گفت و گو با خبرنگار شفقنا زندگی به وضعیت خیانت در خانواده‌های ایرانی اشاره می کند و می گوید: نمی توان ادعا کرد که خیانت در بین خانواده های ایرانی بیشتر شده است چرا که آمار مشخصی از افزایش خیانت در خانواده های ایرانی وجود ندارد،اما از شواهد می توان نتیجه گرفت این مساله در مقایسه با گذشته یک موضوع بسیار جدی است و این نگرانی وجود دارد “خیانت” به یک موضوع عادی در خانواده‌ها تبدیل شود.

ارتباطات فرا زناشویی چگونه کلید می خورد؟

وی در ادامه با بیان اینکه باید با طرح ساز وکارهایی در حوزه تقویت بنیان‌های اخلاقی و ارتقای مهارت های زندگی در خانواده‌ها از عادی شدن خیانت در خانواده‌ها جلوگیری کرد، گفت: یکی از دلایل پررنگ شدن خیانت این است که اغلب زوجین در انتخاب همسر مناسب دچار اشتباه می شوند و بعد از شروع زندگی مشترک نمی‌توانند آرامش یکدیگر را تامین کنند بنابراین افراد به این فکر می افتند که آرامش خود را درمحیطی خارج از خانه جستجو کنند و اینجاست که ارتباطات فرا زناشویی کلید می خورد.

مقابله به مثل یکی از دلایل خیانت بخصوص از سوی زنان

به هیچ عنوان خبانت حربه ای برای حفظ زندگی زناشویی به حساب نمی آید

شوشتری مقابله به مثل را یکی از دلایل خیانت بخصوص از سوی زنان در خانواده‌ دانست و اظهار کرد: متاسفانه بی تعهدی به زندگی زنانشویی امروزه به یک جنس یعنی صرفا به مردها مختص نیست بلکه بسیاری از زنان نیز از این شیوه ابزاری برای مقابله به مثل همسرانشان استفاده می کنند، در حالی که به هیچ عنوان خبانت حربه ای برای حفظ زندگی زناشویی به حساب نمی آید و پیشنهاد ما این است که زنان قبل از قضاوت و هر تصمیم عجولانه ای در برابر بی تعهدی همسرانشان با یک مشاور متخصص و با تجربه مشکل خود را مطرح کنند تا این مشکل به صورت کاملا علمی و تخصصی، مورد بررسی قرار گیرد. در غیر این صورت این مساله به یک مشکل غیر قابل جبران تبدیل شده و در خیلی از موارد با استفاده از راهکارهای غلط خود شخص منجر به جدایی و از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود.

وی تاکید کرد: برای داشتن یک رابطه سالم در بین خانواده‌ها، زن و شوهر ابتدا باید رابطه عاطفی را بهبود بخشید تا احساس پوچی و تنهایی در طرف مقابل پیش نیاید. اولین نکته و شاید مهم ترین اقدامی که می توان در مواجه شدن با خیانت انجام داد، حفظ آرامش و خونسردی می باشد. چرا که اگر افراد خشم خود را بروز دهند، ممکن است تصمیم گیری های آنی باعواقب غیر قابل جبرانی را به همراه داشته باشد.

نگاه دین در زمینه محرم بودن حائز اهمیت است

این روانشناس همچنین سست شدن اعتقادات دینی و معنوی در بین خانواده‌ها را از مهم ترین دلایل بروز خیانت در خانواده دانست و افزود: نگاه دین در زمینه محرم بودن حائز اهمیت است چرا که اگر برای آموزه های دینی مانند گذشته ارزش قائل می شدیم امروزه د چار بحران هایی مانند از دست دادن کانون گرم خانواد ه نبودیم. در واقع دین تاکید می کند که مرد با خواهرهمسر خود محرم نیست یا حتی زن با برادر شوهر خود محرم نیست بنابراین در این زمینه مرزبندی مشخصی وجود دارد لذا طبق این مرزبندی دقیق دیگر مرد یا زن نمی توانند با برادر شوهر یا خواهرزن خود شان وقت صرف کنند تا از طریق تبادل واژگان محبت آمیز به یکد یگر حسی را در وجود شان شکل دهند.

وی با بیان اینکه برآوردن نیازهای فرد با خیانت شاید در ظاهر به صورت یک مُسکن عمل می کند اما در طولانی مدت حتما افراد را از شادمانی و سلامت روان دورتر می‌کند، اظهار کرد: امروزه خیانت، مّسکنی برای برآوردن یکسری از نیازهای افراد شده است، افرادی که فکر می کنند چیزهایی در زندگی مشترک از همسر خود دریافت نکردند و در بیرون از منزل می توانند پیدا می کنند.

انواع خیانت ها

این روانشناس با تاکید بر اینکه در رابطه طولانی مدت مثل رابطه زن و شوهر اگر یکی از طرفین چه زن و چه مرد خارج از منزل با فرد دیگری ارتباط برقرار کرده و از همسر خود پنهان کند، خیانت محسوب می‌شود، گفت: خیانت نوع‌های مختلفی مانند خیانت عاطفی، کلامی، جسمی را شامل شده و معمولا روانشناسی برای اینکه بخواهد دلیل رفتاری را پیدا یا تبیین کند روی یک رویکرد خاصی تمرکز کرده و بر اساس آن دلیل، رفتار را تعریف می‌کند.

استفاد ه مکرر از واژگانی همچون جانم، عزیزم و… به مرور زمان در بیوشیمی مغز تاثیر می گذارد

وی خاطر نشان کرد: استفاد ه مکرر از واژگانی همچون جانم، عزیزم و… به مرور زمان در بیوشیمی مغز تاثیرمی گذارد و افراد را به همدیگر وابسته می کند و این شرایط برای فرد وابستگی به وجود می آورد، این مرحله که بیوشیمی مغز وابسته شنیدن الفاظ مهرآمیزشده مقدمه ای برای خیانت زن به مرد یا برعکس است.

خطرات طلاق عاطفی

به گفته شوشتری، همانطور که عنوان شد یکی اساسی ترین دلایل شیوع چنین رفتارهایی در بنیان خانواده، کاهش روابط عاطفی، یا همان طلاق عاطفی است که این روز ها باعث افزایش آمار طلاق شده است. بنابراین فکر کردن به خیانت برای جبران کمبودهای عاطفی، جنسی و روانی در بیرون از منزل راه اشتباهی است چرا که نیاز همیشه وجود داشته و عشق لازمه زندگی است اما فرد باید با آموزش بیاموزد که خیانت راه درستی برای به دست آوردن نیازها نیست.

این روانشناس خاطر نشان کرد: متاسفانه باید گفت خیانت امروزه رفتاری شده که شاید افرادی که این کار را انجام می دهند به دنبال دلیل برای توجیه این خیانت هستند، مثلا در رابطه خود عشق نداشته و از طرف مقابل خود دریافت می‌کنند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان