چندپارگی جامعه انگلیس؛ رشد اسلام هراسی به موازات خیزش راست گرایی افراطی

رشد راست گرایی افراطی در سراسر قاره اروپا به ویژه در انگلیس، خیزش روند‌های اسلام هراسانه را به دنبال داشته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ در حالی که راست گرایی افراطی دامنه نفوذ و فعالیت خود را در سراسر اتحادیه اروپا می‌گستراند، اسلام هراسی ناشی از خیزش این جریان در انگلیس به چالشی جدی برای این کشور مواجه با بحران سیاسی تبدیل شده است.

تهدید رشد راست گرایی افراطی، سبب بروز نگرانی جدی در مورد روند رو به رشد گروه‌های نژادپرست در انگلیس شده است. کارشناسان بر این باورند که این پدیده به موازات تحولات بین المللی که ایدئولوژی‌های راست افراطی را تغذیه می‌کنند، به افزایش جنایات ناشی از اسلام هراسی منجر شده است.

کارشناسان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های مخالف نژادپرستی و افراط گرایی در انگلیس موسوم به «هوپ نات هیت» اعلام کرده‎اند که انگلیس به شکل بی سابقه و قابل ملاحظه‌ای به چند پاره تقسیم شده است. ایدئولوژی‌های راست گرایانه در سال‌های اخیر نه تنها در انگلیس بلکه در سراسر اروپا گسترش یافته و این امر را می‌توان در ظهور و رشد احزاب پوپولیستی و ملی گرایی سفید مشاهده کرد.
 
 
رشد اسلام هراسی به موازات خیزش راست گرایی افراطی در انگلیس
 

استاد دانشگاه بیرمنگام انگلیس و کارشناس جرم شناسی و متخصص در اسلام هراسی و افراط گرایی، بر این باور است که توجه به راست گرایی افراطی تا چندی پیش چندان مورد توجه نبوده و این امر سبب شده تا گروه‌های افراطی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی بتوانند عقاید و تفکرات خود را منتشر کنند.
 
 

وی در ادامه با اشاره به داده‌های برنامه دولتی «پرونت» (جلوگیری)، اظهار داشت در حالی که داده‌های این طرح حاکی از افزایش قابل ملاحظه در اقدامات راست گرایی افراطی در انگلیس است، اما مشی این برنامه در 10 سال گذشته همچنان تاکید بر عمده بودن تهدید ایدئولوژی اسلامی بوده است.

براساس آمار وزارت کشور انگلیس، جنایات ناشی از تنفر در انگلیس در بازه زمانی 18-2017 نسبت به مدت زمان مشابه در سال پیش، 17 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که 76 درصد این میزان مربوط به تنفر نژادی بوده است.

آمار و ارقام وزارت کشور انگلیس نشان می‌دهد که در بازه زمانی آوریل 2016 تا مارس 2017، 6093 نفر به برنامه پرونت دولت گزارش دادند. یک سوم گزارش‌های ثبت شده در این بازه زمانی به دلیل نگرانی از راست گرایی افراطی بوده است.
 
 
 
رشد اسلام هراسی به موازات خیزش راست گرایی افراطی در انگلیس
 

کارشناسان بر این باورند که دشواری‌ها و سقوط اقتصادی عوامل اصلی بروز ترس و نفرت هستند. موسسه تحقیقاتی هوپ نات هیت در گزارشی اعلام کرد: "رکود اقتصادی به راحتی می‌تواند به خشم از دیگران تبدیل شود. مهاجرت عاملی کلیدی در رای مردم انگلیس به برگزیت بوده است. به رغم فروکش کردن نگرانی‌ها، وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی به موازات صرف هزینه کمتر برای خدمات عمومی می‌تواند نگرانی‌ها در مورد مهاجرت را بیش از پیش تشدید کند. "
 

رسانه‌های اجتماعی در پی مشاهده خطرات ناشی از فعالیت گروه‌های راست افراطی در پلت فرم هایشان اقدام به حذف شماری از این گروه‌های فعال کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به حزب ملی انگلیس و رئیس پیشینش «نیک گریفین»، اول انگلیس، حزب دفاع از انگلیس و «جک رنشو»؛ نئونازیستی که در تلاش بود تا یکی از اعضای حزب کارگر پارلمان انگلیس را به قتل برساند، اشاره کرد. با این وجود موسسه تحقیقاتی هوپ نات هیت اعلام کرد گرایش‌های تنفر محور همچنان در فضای آنلاین حضور دارند و رشد فعالیت هایشان در سال جاری ادامه داشته است.

این موسسه با ابراز نگرانی از جایگزینی احساسات اسلام هراسانه با احساسات ضد مهاجرتی که نیروی محرکه راست گرایی افراطی بوده است، افزود گرایش‌های افراط گرایی دست راستی به شکل روزافزونی در جامعه جوان رشد می‌کنند و افراطی‌تر می‌شوند. این نسل جدید بر این باورند که باید از خشم و نارضایتی سیاسی موجود در جامعه بهره برداری کرد. اصطلاحاتی مانند «خیانت» و «خائنان» بر گفتمان راست افراطی غلبه دارد.

رویکرد‌های اسلام هراسانه این گروه‌ها تاثیری منفی بر نگرش مردم انگلیس نسبت به مسلمانان داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تلاش این گروه‌ها در مرتبط کردن اقدامات تروریستی در انگلیس با جامعه مسلمان این کشور سبب شده تا آزار‌ها و فشار‌ها براین جامعه تشدید شود.

کارشناسان می‎گویند که عملکرد دولت انگلیس در موضوع برگزیت و ناتوانی آن در حل و فصل این موضوع سبب تعمیق رویکرد‌های افراط گرایانه و اسلام هراسانه شده است. بر این اساس با وجود نگرش منفی مردم به نظام سیاسی و سیاستمداران انگلیسی، رشد راست گرایی افراطی اصلا دور از انتظار نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان