چرا ساخت فصل پنجم Prison Break یک اشتباه بزرگ بود؟

فصل پنجم « فرار از زندان» ممکن است در نهایت برای مایکل اسکافیلد و برادرش لینکلن باروز پایان خوبی داشته باشد. اما این آخرین فصل ساخته شده یک اشتباه بزرگ بود.

فصل پنجم « فرار از زندان» ممکن است در نهایت برای مایکل اسکافیلد و برادرش لینکلن باروز پایان خوبی داشته باشد. اما این آخرین فصل ساخته شده یک اشتباه بزرگ بود.

هشدار:

فصل اول سریال « فرار از زندان» یک تریلر هیجان‌انگیز، خوش‌فکر و بسیار سرگرم‌کننده با شخصیت‌های فوق‌العاده بود که یک دستاورد تازه برای ژانر فرعی زندان به همراه داشت. با این حال، از ابتدا، این مجموعه یک نقص درونی داشت؛ طرح کلی. فصل1 با فرار مایکل اسکافیلد به پایان رسید و در فصل 2 آن‌ها را در حال فرار می‌بینیم البته در پایان این فصل آن‌ها دوباره به زندان دیگری برگردانده می‌شوند و این الگو به گونه‌ای روی دور تکرار می‌افتد که خیلی زود خسته‌کننده شود.

همچنین بخوانید:
مصاحبه با خالق «فرار از زندان»: پایان فصل 5 و احتمال ساخت فصل 6

سپس « فرار از زندان» شروع به معرفی توطئه های پیچیده و سازمان‌های حکومتی سایه‌دار برای گسترش طرح خود کرد و تمرکز روایت فصل 1 به سرعت از بین رفت.

این اثر پس از 4 فصل پایان می‌یابد و در نمایی نشان داده می‌شود که مایکل اسکافیلد (ونتورث میلر) مرده است احتمالا به دلیل ابتلا به سرطان مغز و یا به دلیل اینکه در قسمت آخر نشان داده شد که او برای نجات جان همسر و برادرش خود را قربانی کرد تا در آخرین لحظات با عبور الکتریسیته از بدنش در قفل‌شده‌ی زندان را باز کند.
بنابراین مایکل به طور‌قطع مرده است تا این‌که فصل پنجم در سال 2017 منتشر شد. فصل 5 « فرار از زندان» از فصل‌های احیاکننده سریال‌های زیادی مثل «پرونده‌های ایکس» The X-Files و «توئین پیکس» Twin Peaks الگو می‌گیرد. فصل جدید به عنوان یک مینی سریال محدود معرفی شده است. که البته تلاش می‌کند توضیح دهد که چگونه شخصیت اصلی داستان تا به حال زنده مانده است.

حتی اگر از شوک الکتریکی قسمت پایانی زنده بیرون آمده باشد هنوز مساله‌ی سرطان مغز باقی است. سریال نهایتا نحوه‌ی زنده ماندن او را با توجیهاتی بسیار بعید توضیح می‌دهد.
این سریال پیش از این نیز به مشکل مشابهی (زنده کردن شخصیت‌های مرده) برخورد کرده بود. در اصل در فصل سوم سارا وین کالیز (سارا تانکردی) سریال را به دلیل اختلاف قرارداد ترک کرده بود و نمایش مرگ او با نشان دادن سر قطع شده‌اش در یک جعبه که لینکلن (دومینیک پرسل) آن را پیدا می‌کند، به سرانجام می‌رسد. کالیز دوباره در فصل چهارم برمی‌گردد و زنده بودن او با یک نیرنگ ماهرانه توجیه می‌شود. در این موارد « فرار از زندان» واقعی عمل نمی‌کند و وابستگی فزاینده به پیچش‌های غیرمنطقی باعث ریزش مخاطبان سریال می‌شود.

مرگ احساسی مایکل در انتهای فصل 4 یک پایان معقول را شکل می‌دهد اما ساخت فصل پنجم، آن را نیز بی‌اثر می‌کند. این برای تماشاگران دشوار است که روی نمایشی سرمایه‌گذاری کنند که نه یک شخصیت بلکه دو شخصیت اصلی فیلم را به یکباره بعد از مرگ زنده کرده است. از طرفی فصل پنجم ایده‌های تازه‌ای برای گسترش طرح اولیه ارایه نمی‌دهد و به دنبال ترتیب دادن توطئه‌های پیچیده‌ی دیگری است تا دوباره شخصیت‌های اصلی داستان را با هم متحد کند و در کنار هم قرار دهد.

فراتر از این‌ها، فصل پنجم ساخته شد تا پایان خوبی برای سریال باشد، دوباره و برای همیشه دو برادر را در کنار یکدیگر نشان دهد. با این وجود زمان زیادی از اتمام سریال نگذشته بود که صحبت از فصل 6 به میان آمد. در فصل 5 حتی به این مسایل اشاره شد که مایکل در یک اداره‌ی دولتی مشغول به کار شده است تا از نبوغ خارق‌العاده‌اش استفاده کنند.

ستاره‌ی سریال وِنتوُرت میلر فاش کرد که ایده‌ی فصل 6 سریال از جایی شروع می‌شود که آن‌ها در زندان ذهنشان گیر افتاده‌اند و باید فرارهای گذشته‌شان را در زندان جدید به یاد بیاورند.
سریال باید زودتر از این‌ها تمام می‌شد و تلاش برای گسترش آن، این نمایش را تضعیف کرد. فصل پنجم ثابت می‌کند که این نمایش باید تنها گذاشته شود چراکه هیچ چیز دیگری وجود ندارد که دو برادر بخواهند از آن فرار کنند؛ شاید به جز یک زندان فضایی.

مطب فوق از سایت ScreenRant.Com استخراج شده است. وب سایت گاردین نیز در یک مطلب مشابه به نقد فصل پنجم این سریال پرداخته و از سازندگان آن به دلیل گسترش سریال انتقاد کرده است. در زیر به طور خلاصه بخش هایی از این مطلب آورده شده است.

زمانی که سریال های خوب به سمت بد شدن می روند، « فرار از زندان» چگونه از گفتن حقیقت فرار کرد؟
« فرار از زندان» هیچ گاه یک داستان سرراست را دنبال نکرده است، این سریال قصد دارد مجموعه ای از اتفاقات به هم پیوسته را به پیچیده ترین حالت ممکن با هم مخلوط کند. علاوه بر این، سریال با یک طرح و یک مشکل ساخته شده ‌است: چه اتفاقی برای یک نمایش به نام فرار از زندان می‌افتد زمانی که آن‌ها از زندان فرار کرده باشند؟ خب به زندان دیگری منتقل می‌شوند. خب بعدش چی؟ مجددا باید از آن زندان هم فرار کنند و احتمالا دوباره این چرخه تکرار می‌شود. یک مساله‌ی دیگر نیز در این سریال مطرح است و آن هم پرداخت مرگ شخصیت‌هاست. اصولا در سریال « فرار از زندان» مرگ، معنا و مفهوم دیگری دارد و آن هم در خدمت شکل‌دادن یک اپیزود پایانی احساسی است.

زمانی که نمایش در سال 2009 به پایان رسید، در اپیزود پایانی سارا تانکردی را می بینیم که گل‌ها را روی قبر مایکل گذاشت و گریه کرد. به علاوه مایکل در فیلمی که از خودش ضبط کرده بود و در پایان سریال نمایش داده شد به خانواده‌اش گفت که آن‌ها را دوست دارد و اگر در حال تماشای این فیلم هستند، او مدتی است که از میان آن‌ها رفته است. و حالا مایکل برای فصل پنجم و دنباله‌ی سریال زنده بازگشته است . او 7 سال وانمود کرده مرده است. او دوباره به زندان افتاده و دوباره فرار کرده است و حالا مامور عالی‌رتبه CIA در یمن است. آیا شما گیج نشده اید؟

جزئیات محدودی از فصل ششم این سریال منتشر شده است. کمپانی فاکس در 6 ژانویه 2018 تاکید کرد که فصل ششم ساخته خواهد شد. بنا بر گزارش‌ها، بازیگران و کارکنان شروع به فیلم‌برداری از چند صحنه کرده‌اند. همچنین گزارش‌های قبلی حاکی از آن است که این سری جدید ممکن است با پنج فصل اول متفاوت باشد. گفته می‌شود که یک فرمت جدید در این برنامه معرفی خواهد شد. مایکل تورون، رئیس بخش سرگرمی شبکه فاکس، فاش کرد که فصل ششم قرار است یک بازگویی جدید از برنامه باشد. او اضافه کرد که وِنتوُرت میلر و دومینیک پرسل در نقش‌های نمادین خود حضور خواهند داشت. فاکس هنوز تاریخ انتشار رسمی این سری جدید را اعلام نکرده است. با این حال، مشخص شده‌است که این نمایش هنوز در حال فیلم‌برداری از فصل ششم است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان