ماهان شبکه ایرانیان

مهر بررسی می‌کند؛

مناظره «نمایندگان نامزدها» چه شد؟!/ مردم، منتظر پاسخ رسانه ملی

با اعلام آمادگی نمایندگان برخی نامزدها برای حضور در مناظره زنده، مردم و کارشناسان منتظر پاسخ رسانه ملی هستند.

مناظره «نمایندگان نامزدها» چه شد؟!/ مردم، منتظر پاسخ رسانه ملی

خبرگزاری مهر، گروه سیاست - حامد حسین عسکری: حدود 17 روز پیش بود که سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، از برگزاری سه مناظره میان «نمایندگان نامزدها» در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

هرچند این خبر در شرایطی از سوی سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی اعلام شد که در آن زمان (اول اردیبهشت ماه) هنوز «برگزاری زنده» مناظرات میان خود نامزدها به تصویب کمیسیون نرسیده بود، اما با توجه به سابقه انتخابات دوره‌های گذشته، برگزاری مناظره میان نمایندگان نامزدها هم برای افکار عمومی و کارشناسان جذاب به نظر آمد.

سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات یک بار دیگر و در تاریخ هشتم اردیبهشت ماه در شبکه خبر سیما این خبر را تکرار و تاکید کرد که سه مناظره میان نمایندگان نامزدها برگزار خواهد شد.

با گذشت بیش از دو هفته از نخستین باری که خبر برگزاری مناظر میان نمایندگان نامزدها اعلام شده بود، حالا مردم و رسانه‌ها منتظر اعلام زمان‌بندی این منظرات هستند؛ هرچند حسام‌الدین آشنا نماینده ستاد حسن روحانی، پنج شنبه گذشته و یک روز پیش از برگزاری دومین مناظره میان نامزدها با انتشار پستی در کانال تلگرامی خود، نوشت: «به اطلاع عموم علاقمندان می‌رساند، علیرغم مصوبه ابلاغ شده کمیسیون نظارت بر تبلیغات در مورد الزامی بودن پخش زنده مناظره میان نمایندگان داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از شبکه دوم سیما، متاسفانه به دلایل نامعلوم تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. از مسئولان محترم سازمان صدا و سیما و کمیته نظارت تقاضا داریم تا این امکان آگاهی بخش را از مردم عزیز و انتخابگر سلب ننمایند.» اقدامی که بیشتر یک فرار به جلو تلقی شد.

با انتشار این پست آشنا، روز گذشته الیاس نادران استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده سابق مجلس، در یادداشت کوتاهی خطاب به نماینده رئیس دولت نوشت: «نظر به تعلل سؤال‌برانگیز رسانه ملی در برگزاری مناظره میان نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، بدینوسیله ضمن اعلام آمادگی برای مناظره با نمایندگان اقتصادی دولت، از جنابعالی دعوت می‌کنم نمایندگان اقتصادی آقایان روحانی و جهانگیری را برای مناظره در موضوعات اقتصادی معرفی بفرمایید.

محل مناظره می‌تواند یکی از دانشگاه‌ها و برگزارکنندگان هم یکی از تشکل‌های دانشجویی داوطلب باشند.

امیدوارم با قبول این دعوت، کمک کنید تا نظرات و برنامه‌های نامزدها هر چه شفاف‌تر برای افکار عمومی تبیین و قضاوت به مردم سپرده شود.»

قبول می‌کنم؛ به شرطها و شروطها!

پس از این اعلام موضع صریح نادران، خبرنگار مهر پاسخ نماینده حسن روحانی را جویا شد؛ حسام‌الدین آشنا در گفتگو با مهر تنها به این پاسخ بسنده کرد که «بعد از مناظره‌های ریاست جمهوری در موردش فکر می‌کنم»!  

اما ساعتی بعد و شاید بعد از کمی تفکر، در کانال تلگرامی خود به پیشنهاد نادران پاسخ داد، اما با شرط و شروط معنادار!

آشنا نوشت: «از پیشنهاد ایشان استقبال می‌کنم. فکر می‌کنید صدا و سیما حاضر به پخش آن باشد؟ نمایندگان دیگر داوطلبان محترم هم حاضر به مناظره هستند؟ کدام دانشگاه و تشکل علمی مناظره را میزبانی می‌کنند؟ با چه قواعدی؟».

انتظار برای پاسخ رسانه ملی

هرچند نادران در نامه خود به نماینده روحانی، ضمن اعلام آمادگی برای مناظره، تنها پیشنهاد داده است که محل مناظره در حضور دانشجویان باشد، اما معلوم نیست علت چرخش سریع موضع نماینده حسن روحانی و شرط‌گذاری محتاطانه وی برای این مناظره چیست!؟

از عصر دیروز و در پی شرط گذاری مشاور روحانی، چند تشکل دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد و ... آمادگی خود را برای برگزاری این مناظره اعلام کرده اند، موضوعی که صبح امروز نادران اینگونه به آن واکنش نشان داد: «دانشگاه های زیادی برای میزبانی مناظره با جناب آشنا اعلام آمادگی کردند. بنده هر کدام از این دانشگاه ها که مطلوب آقای آشنا باشد حاضر خواهم شد».

قدر مطلق ماجرا این است که اینگونه مناظره ها در شناخت بیشتر مردم از نامزدها، افکار آنها و همراهان ایشان تاثیر جدی دارد، اگرچه انعکاس آن در رسانه ملی و در معرض دید مردم به صورت زنده موجب می شود تا مردم در جریان دیدگاههای نمایندگان نامزدها نیز به ویژه در حوزه اقتصادی و معیشت قرار بگیرند.   

حالا این رسانه ملی است و این انتظار افکار عمومی و کارشناسان، تا در شرایطی که کمتر از دو هفته به انتخابات مانده، هرچه سریع‌تر زمان‌بندی برگزاری مناظرات سه‌گانه  - مخصوصا اقتصادی – میان نمایندگان نامزدهای انتخابات اعلام و این گفتگوهای دیدنی و جذاب پخش شود.

پیگیری‌های خبرنگار مهر برای گفتگو و دریافت پاسخ سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، تا لحظه انتشار این گزارش بی‌نتیجه بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان