شهروندان هرات خواستار پایان اختلافات در پارلمان افغانستان شدند

شهروندان در هرات می‌گویند که پارلمان افغانستان نهاد قانونگذار افغانستان امروز خود در پایمال کردن قانون دخیل بوده و با سو استفاده از دامن زدن به اختلافات قومی سبب ریختن آبروی شهروندان در جهان شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، شهروندان و فعالان مدنی در هرات در یک حرکت اعتراضی با در دست داشتن پلاکاردهای پارلمان خانه ملت است نه خانه اختلافات، خانه مشروعیت قانون را بی‌قانون نسازید و اختلافات بس است در مقابل دفتر والی هرات از حکومت مرکزی خواستند تا به زودی این چالشی که سبب ریختن آبروی اقوام مختلف افغانستان شده است را حل سازند.

معترضان می‌گویند که پارلمان افغانستان خانه تمام اقوام در افغانستان است و مظهر اراده قدرت مردم است اما اکنون با سوء استفاده‌های برخی از اعضای جدید، این خانه به اختلافات قومی و زبانی به‌صورت مستقیم دامن زده شده است و پس از مدت‌ها تاکنون رئیس پارلمان افغانستان انتخاب نشده است.

این معترضان تاکید کردند که هنگامی که اعضای پارلمان افغانستان که خود ماموران قانونگذاری در افغانستان می‌دانند اینگونه قانون را زیر پای می‌گذارند، چگونه می‌خواهند تا شهروندان از قانون اساسی و دیگر قوانین پیروی کنند.

شکیب پردیس فعال مدنی در هرات گفت که شهروندان در هرات از رای دادن به نمایندگان خود در پارلمان پشیمان هستند که در حال حاضر پس از راه‌یابی به پارلمان به گفته‌های شهروندان که به صلاح افغانستان است گوش نمی‌دهند و مانند گذشته با زیر پاگذاشتن اعتماد ملت به آنها دست به  امتیازگیری و دامن زدن به اختلافات قومی می‌زنند.

جواد عمید فعال مدنی در هرات بر این باور است که با تنش‌های مختلف پیش آمده در شوراهای ولایتی و پارلمان افغانستان که اکنون جنبه دامن زدن به  اختلافات قومی و زبانی را به خود گرفته است، این روند سبب خواهد شد تا دیگر شهروندان هرات در انتخابات شرکت نکنند و اعتماد به روند انتخابات و فرد شایسته‌ای را برای حمایت از خود از دست دهد.

 پس از انتخابات و آغاز به کار پارلمان افغانستان اما اعضای آنها برسر انتخاب رئیس این پارلمان نیز دست به تنش‌های گسترده‌ای زده‌اند، نمایندگان پارلمان به دو گروه تقسیم شده و هر گروه فرد منتخب خود را به ریاست قبول دارد؛ اما اکنون پس از گذشت نزدیک به 2 ماه است که این کشمکش‌ها ادامه دارد و تاکنون هیچ یک از این دو فرد انتخاب نشده است تا به کرسی ریاست شورا تکیه زند.

شهروندان در هرات این عمل اعضای پارلمان افغانستان را شرم آور می‌دانند و خواهان ختم تنش‌ها میان اعضای پارلمان هستند.

/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان