فروش نابرابر فیلمها
بیش از نیمی از رقم فروش 113 میلیارد تومانی امسال تنها در کیسه سه فیلم است. فیلمهای «متری شیش و نیم» با فروش 7/ 26 میلیارد تومانی، «رحمان 1400» با فروش 5/ 22 میلیارد تومانی و «تگزاس» با فروش 2/ 17 میلیارد تومانی در مجموع 4/ 66 میلیارد تومان فروش داشتهاند. البته هنوز بازار برخی فیلمها به راه است و در حال اکران به سر میبرند. با وجود این، به نظر نمیرسد فیلمهای روی پرده بتوانند رکوردهای فروش بهار را جابهجا کنند. اگرچه فیلمهای «سرخپوست»، «شبی که ماه کامل شد» و «ما همه با هم هستیم» فروشهای خوبی داشتهاند و فیلم سینمایی «زهرمار» نیز افتتاحیه موفق 300 میلیون تومانی را در دو روز تجربه کرده است، اما دور از باور است که هیچ یک از این فیلمها بتوانند به فروشی بیش از 20 میلیارد تومان برسند.
مقایسه با سالهای گذشته
سینماهای ایران در بهار سال گذشته حدود 85 میلیارد تومان فروش داشتند و سال پیش از آن یعنی سال 96 نیز سینماها با رقم 58 میلیارد تومانی، دخل بهاره را بستند. در نگاه اول میتوان دریافت که فروش سینماها در بهار 98 در مقایسه با هر دو سال گذشته، افزایش قابلتوجهی پیدا کرده است. اما برای این موضوع باید محتاط بود. پیش از آن به بررسی یک موضوع میپردازیم. در سال 97 سینماها با رشد فروش 46درصدی خود نسبت به سال 96 بهاری پررونق را پشت سر گذاشتند. کارشناسان یکی از عوامل موثر در رشد فروش فیلمها را نوسازی و افتتاح چندین پردیس سینمایی مجهز برمیشمردند. گرچه با افزایش نسبی قیمت بلیت سینماها احتمال میرفت اکران بهار به ویژه اکران نوروزی با ریزش مخاطب همراه باشد، اما مقایسه آمار نشان میدهد سینماها در بهار 97 با 9 میلیون و ٨27 هزار مخاطب توانستهاند تعداد مخاطبان خود را حدود 2 میلیون و ٨00 هزار نفر افزایش دهند و در زمینه جذب مخاطب نسبت به بهار 96 به رشدی بالغ بر 40 درصد برسند که عدد قابلتوجهی است.
برآوردها نشان میدهد که در بهار سال 97 میانگین بهای بلیت سینماها 8 هزار و 600 تومان بوده است. همین بلیت در سال 96 هم قیمتش 8هزار و 200 تومان بوده است. در واقع میانگین نرخ بلیت سینماها در فاصله سال 96 تا 97 تنها 400تومان بوده است. یعنی کمتر از 5درصد افزایش قیمت داشته است. اما همانطور که پیشتر هم خواندید، قیمت بلیت سینماها در سال 98 بهطور میانگین 11 هزار و 600تومان شده است. یعنی سه هزار تومان گرانتر از بهار سال قبل. یعنی حدودا 30درصد افزایش قیمت. با این اوصاف میتوان حدس زد که فروش 113 میلیارد تومانی سینماها در بهار امسال بیشتر به دلیل افزایش قیمت بلیت سینماها بوده است، نه الزاما افزایش تعداد مخاطبان. آمار مخاطبان سینماها در سه ماه گذشته در مقایسه با سال قبل نشان میدهد که حدود 70 هزار نفر کمتر به سینما رفتهاند.
پایانبندی
آیا فروش سینمای ایران به بنبست رسیده است؟ آیا دوره فیلمهای کمدی سر آمده است؟ این گزارهها را به سادگی نمیتوان مطرح کرد. اگرچه به نظر میرسد فروش فیلمهای غیرکمدی مانند متری شیش و نیم، شبی که ماه کامل شد و سرخپوست قابلتوجه بوده و شانه به شانه فیلمهای کمدی حرکت کرده است. از سوی دیگر نیز آمارها نشان میدهد که مردم برای خرید بلیت 11 هزار تومانی فیلمها رغبت چندانی ندارند، باز هم با تردید میتوان از دوره ایستایی فروش در سینماها حرف زد. با وجود همه این مقدمات، میتوان گفت که زنگ خطر فروش سینماها به صدا درآمده است و مخاطبان سینما نیز دارند فاصله خود را با چیدمان فیلمهای روی پرده حفظ میکنند. آیا مخاطبان سینما در ایران همچنان برای فیلمهای روی پرده مجاب به پرداخت هزینه بلیت خواهند بود و رونق فروش ادامه خواهد داشت یا آرام آرام، با کاهش تعداد مخاطبان، سینماها با صندلیهای خالی بیشتری پروژکتورهایشان را روشن میکنند.