به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، ذبیح الله خداییان معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و هفته قوه قضاییه به دستورات کاری این سازمان در دور جدید اشاره کرد و گفت: برنامههای جدید در دستور کار قوه قرار گرفته و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز مواردی را در دستور کار خود دارد.
وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سابقه بیش از یکصد سال دارد و در ایجاد نظم و رفاه اجتماعی بسیار موثر است و با اعتبار سنجی به اسناد رسمی از اختلافات جلوگیری کرده و باعث کاهش ورودی پرونده میشود.
خداییان بیان داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار است و از طریق ثبت اختراعات و علائم تجاری و کمک به تجاری سازی، نقش موثر دارد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در بحث وصول مطالبات در سال 97 بیش از 10 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی توسط اجرای این سازمان وصول شده است.
رئیس سازمان ثبت اسناد کشور در ادامه گفت: بسیاری از امور به صورت الکترونیکی ارائه میشود نظارت بر خط و همزمان در پیشگیری از مفاسد اداری و سرعت ارائه خدمات تاثیرگذار است، البته سامانههایی داریم که این کار را انجام میدهد، ولی کافی نیست و برای تکمیل آن برنامههایی در دست قرار دارد تا بتوانیم همزمان در تمام امور نظارت داشته باشیم.
وی با اشاره به حضور بازرسان برای نظارت در دفاتر اسناد رسمی، طلاق و ازدواج گفت: حضور بازرسان به صورت موردی، برنامهای و مستند از مراکز استانهای مختلف انجام میشود و بخش دیگری که سعی کردیم گسترش بدهیم بازرسی نامحسوس است، زیرا اطلاعاتی که در این نوع بازرسی به دست میآید در بازرسی محسوس حاصل نمیشود.
خداییان با اشاره به دیگر برنامههای دور ریاست جدید در این سازمان گفت: افزایش نظارت مردمی روش دیگری است و بهترین ناظر بر عملکرد دستگاه اجرایی خود مردم هستند و ما باید این نظارتها را سامان بدهیم که یکی از طرق آن ایجاد سامانههایی است که مردم به آن دسترسی داشته باشند و ما بتوانیم واکنش مردم را نسبت به عملکرد همکاران خود داشته باشیم.
معاون رئیس قوه قضاییه با اشاره به این که افزایش ملاقات عمومی با مردم از دیگر روشها در دور جدید است گفت: همکاران ما در دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق و دیگر دفاتر باید میزان ملاقات با مردم را افزایش دهند؛ چرا که باعث تسلط بر بسیاری از امور میشود و از نقاط ضعف و قوت باخبر میشویم
خداییان ادامه داد: در برخی موارد شاید نیاز به ارائه آموزش باشد که در نتیجه امور موثر خواهد بود
معاون رئیس قوه قضاییه با بیان این که شفافیت در ارائه امور از دیگر برنامهها است گفت: این شفافیت از چند طریق قابل تحقق است اول سیستمی کردن امور و الکترونیکی کردن خدمت به مردم که ما در این باره قصد داریم سامانهها را به روز کنیم و به قسمتهای مختلف آن را گسترش بدهیم چرا که با ارائه امور از طریق سامانه الکترونیک امکان کنترل آن راحت و همچنین موجب کاهش هزینههای مردم و ارتقای سلامت اداری میشود.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: هر چه ارتباط مردم با کارکنان کمتر باشد کمتر مفاسد اداری اتفاق میافتد.
خداییان با بیان این که برون سپاری از روشهای دیگر در دور جدید است، گفت: سعی داریم در برخی موارد از ظرفیت مردم استفاده کنیم تعداد واحدهای ثبتی نسبت به دفاتر اسناد رسمی در کشور کمتر است و با واگذاری برخی امور به این دفاتر مردم متحمل هزینههای بیشتر نمیشوند.
وی افزود: ارشاد و معاضدت به مردم از اقدامات دیگر است و برای کسانی که نیاز به خدمات ثبتی دارند در بدو ورود میز ارشاد قرار داده میشود یا از طریق فضای مجازی اطلاع رسانیهای لازم را خواهیم کرد، علاوه بر آن دسترسی لازم به مراجع نظارتی خواهیم داد تا نهادهای اطلاعاتی بتوانند بر روند انجام کار نظارت کنند.
معاون رئیس قوه قضاییه گفت: اجرا و تکمیل طرح کاداستر از دیگر برنامهها است در اکثر کشورها این طرح اجرا شده است در این طرح علاوه بر این که حد و حدود املاک مردم مشخص میشود که در فعالیت دولت در ابعاد مختلف میتواند تاثیرگذار باشد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن تاکید بر این که کاداستر مدیریت زمین را امکان پذیر میکند، گفت: کاربری، حد، مالکیت زمین، روشهای وصول مالیات، پوشش گیاهی و ... میتواند در این طرح مشخص شود و اگر این طرح به خوبی اجرا گردد از جرائم نسبت به زمین و مسکن جلوگیری میشود
خداییان گفت: امروز با مسئله کوه خواری و زمین خواری و مواردی از این دست مواجه هستیم و این به دلیل مشخص نبودن حد و حدود اموال و اراضی دولتی است که اگر مشخص شود امکان مدیریت و نظارت بر آن بیشتر است و از تجاوز به آن جلوگیری میشود.
وی ادامه داد: وصول مالیات از دیگر مزایای این طرح است وقتی که ارزش زمین مشخص باشد با دسترسی به بانک به راحتی برای متولیان مالیات وصول میشود.
معاون رئیس قوه قضاییه ضمن اشاره به موانعی که بر سر راه اجرای کامل طرح کاداستر وجود دارد، گفت: عدم تخصیص اعتبارات مربوطه یکی از آن موارد است مشخص شده بود که از محل درآمدهای این طرح اعتبار آن تامین شود، اما این اعتبار در اختیار سازمان گذاشته نشد و شاید نزدیک به یک سوم آن گذاشته شده که کفاف اجرای این طرح را نمیدهد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از موانع دیگر در اجرای کامل طرح کاداستر عدم همکاری برخی از سازمانهای دولتی است. در ماده 9 قانون، پیش بینی شده که سازمانهایی که املاکی را در اختیار دارند باید با سازمان ثبت در اجرای طرح همکاری کنند که برخی همکاری ندارند و ما مکاتباتی داشته ایم تا این همکاری بیشتر شود.
خداییان کمبود نیروهای متخصص را برای اجرای طرح کاداستر از دیگر موارد عنوان کرد و گفت: این نیروها در مناطق به طور کافی حضور ندارند و ما تلاش میکنیم با کمک دولت این موارد را برطرف کنیم.
وی با اشاره به برنامههای دیگری که در دستور کار قرار دارد گفت: در سطح کشور دفاتر کاغذی جمع شده است، اما پروندهها هنوز در بایگانی موجود است که نیاز به اسکن دارند و رفع این نواقص نیز در دستور کار قرار دارد.
معاون رئیس قوه قضاییه گفت: از دیگر اقدامات در دستور کار توسعه اعتبار اسناد رسمی است سند رسمی در قانون ثبت از جایگاه خاصی برخوردار است و در صورتی که در جامعه رواج داشته باشد از بسیاری از مفاسد جلوگیری میشود.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: طبق قانون، دولت کسی را مالک میشناسد که سند به او است اگر ملکی رسماً به نام کسی شود مالکیت شخص به راحتی قابل اثبات است از سویی سند رسمی لازم الاجرا است و این مانع تشکیل پرونده و افزایش ورودی آن به دستگاه قضایی میشود.
خداییان افزود: امروز در جامعه اسناد عادی رونق دارد و درصد بالایی از پروندههای وارده به دستگاه قضایی را اسناد عادی تشکیل میدهند و گاهی یک ملک به دهها نفر به صورت عادی فروخته میشود که اگر سند رسمی را رونق ببخشیم این اختلافها و مشکلات برطرف خواهد شد.
وی ضمن تاکید بر فرهنگ سازی برای کاهش این مشکلات از طریق رسانهها گفت: با تهیه طرحها و لوایح بر آن هستیم لوایح و طرحهایی را به تصویب برسانیم و تا استفاده از اسناد عادی به این طریق محدود شود و این برنامهها نیز در دستور کار قرار دارد.
در ادامه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به سوالات خبرنگاران پاسخ و در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اقدامات سازمان ثبت برای جلوگیری از ثبت شرکتهای صوری و کاغذی گفت: یکی از مشکلاتی که امروزه در جامعه وجود دارد ثبت شرکتهایی است که متقاضیان آن اراده به تشکیل شرکت ندارند یا به قصد سوءاستفاده آن را ثبت کردهاند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: یکی از مشکلات قوانین ثبت شرکتهای قدیمی است، قانونگذار اختیاری به سازمان ثبت برای نظارت بر فعالیت شرکت نداده و بعد از ثبت شرکت وظایف سازمان تمام میشود.
خداییان تصریح کرد: در این باره پیش نویس یک لایحه طراحی شده و توسط ریاست قوه قضاییه به دولت ارائه شده است که اگر تصویب شد نظارت و اعتبار سنجی بر شرکتهای سوری فراهم خواهد شد.
معاون رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این که برای حل مشکلات کند بودن صدور سند و هزینههای آن چه تدابیری اندیشیده اید گفت: کسانی که تقاضای صدور سند دارند و اقدام به خرید ملک میکنند از طریق دفاتر اسناد رسمی اقدام کنند و قبل از معامله استعلام لازم را انجام بدهند امروز با ثبت آنی در دفاتر سرعت نقل و انتقال به خدمات به حد قابل قبول رسیده است.
وی ادامه داد: نقل و انتقال رسمی نسبت به عادی هزینه کمتری دارد و به هیچ وجه خرید و فروش از طریق اسناد رسمی قابل قیاس با بنگاههای ملکی نیست.
خداییان در پاسخ به این که عدم اختصاص اعتبارات مورد نیاز از مشکلات عمده سازمان است چه راهکاری برای آن دارید گفت: تلاش میکنیم به مسئولان مربوطه بقبولانیم که قانون را اجرا کنند و رایزنی داشته باشند و پیگیر هستیم از طریق مسئولین مربوطه اعتبارات را اخذ کنیم.
معاون رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این که آیا تاخیری در انتخابات کانون سردفتران انجام شده گفت: تاخیری در برگزاری انتخابات کانون نداشتیم در موقع خودش انجام میشود صلاحیتها در حال بررسی است و تقریباً به اتمام رسیده منتظر هستیم اسامی را به ما اعلام کنند تا تاریخ دقیق را مشخص کنیم منتهی هنوز فرصت نگذشته است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره آزمون دفاتر رسمی گفت: انتخاب سردفتران بر اساس قانون تابع شرایطی است یکی از معیارها جمعیت شهرستانها است و هر چند وقت که جمعیت افزایش پیدا کند معمولاً امتحان گرفته میشود این آزمون سال گذشته برگزار شد و از میان شرکت کنندگان نزدیک به هزار نفر برگزیده میشوند که در حال طی کردن مراحل گزینش هستند.