به بهانه پیروزی مخالفان دولت اردوغان در بزرگترین شهر ترکیه

پیامدهای شکست حزب حاکم ترکیه در انتخابات استانبول؛ آغاز تزلزل قدرت اردوغان در ترکیه

پیروزی کاندیدای حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در انتخابات مجدد استانبول، آینده سیاسی ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور را با پرسش‌هایی جدی مواجه کرد. تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۰۳ تیر ۱۳۹۸

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ انتخابات شهرداری «استانبول» در روز 23 ژوئن (3 تیر) مجددا برگزار و «اکرم امام اوغلو» کاندیدای کمتر شناخته شده حزب جمهوری خواه خلق ترکیه موفق شد با تکرار پیروزی ماه مارس، رقیب خود «بنعلی ییلدیرم» نخست وزیر پیشین ترکیه در سال‌های 2016-2018 از حزب حاکم عدالت و توسعه را شکست دهد.

انتخابات مجدد شهرداری «استانبول» در پی اعتراض حزب حاکم عدالت و توسعه به نتایج انتخابات شورا‌ها و شهرداری‌ها که در ماه مارس سال جاری برگزار و براساس آن حزب حاکم در شهر‌های «استانبول» قلب اقتصادی ترکیه با در اختیار داشتن 31 درصد تولید ناخالص داخلی کشور، «آنکارا» پایتخت و «ازمیر» سومین شهر بزرگ ترکیه، نتیجه را به رقبا واگذار کرده بود، برگزار شد.

شورای عالی انتخابات ترکیه در نهایت اعتراض حزب عدالت و توسعه در کلان شهر استانبول را پذیرفته و رای به برگزاری مجدد آن در 23 ژوئن بدون تغییر در فهرست رای دهندگان داد.
 
پیامدهای شکست حزب حاکم ترکیه در انتخابات استانبول؛ آغاز تزلزل قدرت اردوغان در ترکیه

شکست مجدد حزب حاکم به ریاست «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، پیامد‌هایی برای حزب حاکم به دنبال خواهد داشت. این انتخابات پس از اظهارات اردوغان مبنی بر این که "برنده انتخابات استانبول، برنده سراسر ترکیه خواهد بود"، از سوی تحلیلگران و ناظران بین المللی به عنوان محکی سیاسی برای وی تلقی می‌شد که به نظر می‌رسد به دلیل خطای فاحش محاسباتی، خواهان برگزاری مجدد انتخابات در این شهر شده بود.
 
 
در واقع باید گفت، حزب حاکم با مشاهده 13000 رای بیشتر امام اوغلو در انتخابات ماه مارس قادر به پذیرفتن واقعیت شکست در این شهر نبود. پس از شمارش رسمی آرا انتخابات مجدد، امام اوغلو 54 درصد آرا و ییلدیرم 45.1 درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

اردوغان که 25 سال پیش با پیروزی در چنین انتخاباتی وارد دنیای سیاست شده و تا بالاترین مدارج ترکیه پیش رفت، تاکنون شهرداری استانبول، شهری که تقریبا یک پنجم جمعیت کشور را در خود جای داده است را در اختیار حزب خود می‌دید.
 
پیامدهای شکست حزب حاکم ترکیه در انتخابات استانبول؛ آغاز تزلزل قدرت اردوغان در ترکیه

775 هزار رای امام اوغلو 49 ساله در انتخابات مجدد که افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به آرای کسب شده وی در ماه مارس داشت، نشان دهنده موقعیت مستحکم حزب جمهوری خواه در این شهر مهم ترکیه است. حزب جمهوری خواه خلق با این موفقیت هیمنه شکست ناپذیری حزب عدالت و توسعه را درهم شکست.

به نظر می‌رسد آینده سیاسی اردوغان و نتایج انتخابات 2023 ترکیه با این شکست دچار ابهاماتی شده باشد. ضمن این که رقابت جناح‌های مختلف در ائتلاف حاکم صورت جدیدی به خود خواهد گرفت. به همین دلیل گمانه زنی‌ها در مورد قصد اردوغان برای تغییراتی در ائتلاف حاکم نیز شدت یافته است.

البته نباید از این نکته غفلت کرد که حزب حاکم همچنان 25 منطقه از 39 منطقه استانبول را در کنترل دارد و اکثریت در مجلس شهرداری‌های ترکیه نیز از آن حزب عدالت و توسعه است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان