این روزها اگر سری به بازار موتورسیکلت ها زده باشید از افزایش و جهش قیمت ها شگفت زده خواهید شد. قیمت موتورسیکلتهای ایرانی و چینی نسبت به پارسال صددرصد رشد کرده و این رشد حتی در خصوص نمونه های لوکس اروپایی، تایوانی، اندونزی و هندی که اتفاقا واردات آنها متوقف نیز شده، بین ١٧٠ تا ٢٠٠ درصد است.
به نقل از شهروند، گفته می شود تعداد کارخانههای مونتاژ موتورسیکلت در ایران به یک دهم گذشته رسیده است و تعطیلی این کارخانهها همچنان ادامه دارد.
به گفته علی عرب، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور در حالی در سال 95 حدود 700 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد که در صورت ادامه یافتن وضعیت فعلی این رقم در سال جاری به کمتر از 50 هزار دستگاه می رسد.
از طرف دیگر وضع خدمات پس از فروش موتورهای با حجم موتور 250 سی سی نیز که نمایندگی رسمی داشته رضایت بخش نبوده و این موضوع حتی در خصوص موتور هایی که حجم موتور بالای 250 سی سی دارند نیز به مراتب بدتر است. این دسته از موتور ها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و عموماً در تامین قطعات و تعمیر آنها مشکل وجود دارد. دارندگان موتورسیکلت هایی که حجم موتوری بالای 250 سی سی دارند اغلب اوقات مجبور اند قطعات مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه وارد کنند.
با سر زدن به بازار موتورسیکلت متوجه خواهید شد که قیمت گذاری این دسته از وسایل نقلیه هیچ فرمول و حساب کتابی ندارد. به طور کلی بازار موتورسیکلت به چهار گروه دسته بندی شده و گروه نخست که شامل ارزان ترین هاست دربرگیرنده موتورسیکلت هایی با حجم موتوری تا 125 سیسی است. بازه قیمتی این گروه از 7 میلیون شروع و نهایتا به 20 میلیون تومان می رسد. گروه بعدی موتور سیکلت هایی با حجم موتور 135 تا 200 سی سی و رنج قیمتی 20 تا 40 میلیون تومان است. گروه سوم محصولاتی با حجم موتور 250 سی سی است که در بازه قیمتی 40 تا نهایتا 100 میلیون تومان خرید و فروش می شوند. گروه آخر که لوکس ترین ها را شامل میشود موتور هایی با حجم موتور 250 تا 1100 سی سی و رنج قیمتی 100 تا 200 میلیون تومان در بر می گیرد. گفته می شود بازار این نوع موتورها در انحصار عدهای خاص است و قیمتگذاری آن هم سلیقهای انجام میشود. عموماً اگر فردی متمایل به خرید یک موتور 200 میلیون تومانی باشد چندان در قید و بند این موضوع نیست که قیمت جهانی این موتور چقدر است. البته این قاعده تنها در خصوص موتورسیکلتهای گروه آخر نیست و به طور کلی بازار موتورسیکلت ایران بسیار آشفته بوده و هیچگونه حساب و کتابی برای قیمت گذاری وجود ندارد. به عنوان نمونه موتورسیکلتی با حجم 249 سی سی که تا سه ماه پیش قیمتی در حدود 40 میلیون تومان داشت در حال حاضر معادل یک پژو 206 صفر کیلومتر قیمت گذاری شده و حدود 90 میلیون تومان به فروش میرسد. جالب است بدانید وسپا ٩٤٦ هماکنون در بازار تهران بین ١٧٠ تا ٢٠٠میلیون تومان خرید و فروش میشود.
در خصوص سایر موتورسیکلتها نیز باید عنوان کرد ارزانترین موتور سیکلت فعلی بازار موتور سیکلت ایرانی طرح هیوندا با قیمتی بین 4 تا 9 میلیون تومان است. موتور سیکلت های به روز هندی نیز که مشتریان بسیاری برای آنها وجود دارد در ابتدای سال گذشته قیمتی در حدود 15 میلیون تومان داشته و در حال حاضر با برچسب قیمتی 35 میلیون تومانی خرید و فروش میشوند.
فعالان بازار معتقدند بیشتر مردم در این روزها به سراغ موتورسیکلتهای دست دوم و کار کرده رفته و توانایی خرید موتور سیکلت های صفر کیلومتر برای آنها وجود ندارد. تا پیش از این خرید اقساطی موتور سیکلت بسیار رایج بود اما این روزها به دلیل قیمت های لحظه ای دیگر فروشندگان چندان تمایلی به فروش اقساطی ندارند.