رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

طرح کاداستر عاملی برای مبارزه با زمین خواری است/ نظارت‌های مردمی با طراحی سامانه امکانپذیر می‌شود/ وصول ده هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح کاداستر اظهار کرد: اگر این طرح به خوبی اجرا شود دولت می‌تواند در ابعاد مختلف از آن استفاده کند؛ چراکه با اجرای این طرح علاوه بر اینکه حد و حدود زمین مشخص می‌شود، عاملی برای مبارزه با زمین خواری است

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، خداییان معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت و گوی ویژه خبری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه و شهید مظلوم آیت الله بهشتی در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح کاداستر اظهار کرد: اگر این طرح به خوبی اجرا شود دولت می‌تواند در ابعاد مختلف از آن استفاده کند؛ چراکه با اجرای این طرح علاوه بر اینکه حد و حدود زمین مشخص می‌شود، عاملی برای مبارزه با زمین خواری است.

وی با اشاره به موانع اجرای طرح کاداستر گفت: علاوه بر تاکید و تصریح قانون؛ اما برخی از دستگاه‌ها همکاری لازم را با سازمان ثبت اسناد ندارند و کوتاهی کرده اند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: عامل دیگر عدم اختصاص بودجه طرح است در ماده قانون کاداستر پیش بینی شده که از محل درآمد‌های طرح اجرا شود ولی این بودجه به سازمان ثبت اسناد اختصاص پیدا نمی‌کند و از درآمد نیز ٤٢ درصد را دز اختیار سازمان هلال احمر قرار می‌دهند.

خداییان ادامه داد: در مبارزه با زمین خواری این طرح خیلی نقش دارد و می‌توان جلوی روش‌هایی که قانون را دور می‌زنند، گرفت.

وی بیان داشت: دولت در فصل بودجه ریزی قانون را اجرا کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با راه‌های پیشگیری از شرکت‌های صوری، تصریح کرد: بحث این است که آیا سازمان ثبت، اختیاری در جهت شخصی که تقاضای ثبت شرکت دارد، دارا می‌باشد.

خداییان افزود: یک دسته شرکت‌هایی هستند که به موجب قانون نیاز به مجوز از دستگاه‌ها را دارند و قبل از ثبت مجوز، مطالبه می‌شود. یک دسته شرکت‌ها نیاز به مجوز مراجع را ندارند و در اینجا اختیار خاصی برای اعتبار سنجی به سازمان ثبت اسناد داده نشده است.

 وی اظهار کرد: زمانی که در معاونت حقوقی بودم لایحه ثبت شرکت‌ها را تدوین که توسط آیت الله رییسی اخیرا به دولت ارسال شد و در دستور کار دولت قرار گرفته که در این قانون نظارت‌هایی برای ثبت شرکت پیش بینی شده و البته سعی می‌شود، سریعا کسی که نیاز به ثبت شرکت دارد این کار صورت گیرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در سال ٩٧ حدود ٥٠ هزار شرکت ثبت شده است.

خداییان در پاسخ به سئوالی در مورد میزان وصول معوقات بانکی، خاطرنشان کرد: اجرای ثبت اسناد کار بسیار مهم و سنگینی را بر عهده دارد و در قانون برنامه ششم مقرر شده که کسانی که دارای اسناد رسمی لازم الاجرا هستند بدوا به سازمان ثبت اسناد مراجعه کنند و اگر از این طریق وصول نشد به دستگاه قضایی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما در دوره جدید ساماندهی اجرای اسناد است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: در سال ٩٧، ده هزار میلیارد تومان وصول معوقات بانکی صورت گرفته است.

خداییان در رابطه با لزوم بروز رسانی قوانین، گفت: در حوزه دفاتر اسناد رسمی، طلاق و ازدواج و بخش‌های مختلف قوانین به روز نشده اند و یکسری بخشنامه‌ها نیاز به تنقیح دارند و با همکاری معاونت حقوقی این کار را صورت خواهیم داد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه صدور سند مالکیت چقد زمان می‌برد و برای کاهش آن چه برنامه‌هایی دارید؟ ادامه داد: اگر کسی تقاضای ثبت ملک کرد مواعد مختلفی دارد که باید حتما سپری شود و طبیعتا طول می‌کشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: یکسری افراد اسنادی را در اختیار دارند که می‌خواهند آن را تک برگ کنند که حدود آن‌ها توصیفی است و مجددا نیاز دارد نقشه بردار‌ها به محل برود که ممکن است از ده روز تا سه ماه طول بکشد.

خداییان ادامه داد: یکسری اسناد می‌خواهد به نام دیگری شود که مطابق آمار واصله طرف دو روز تا یک هفته صادرمی شود.

وی تصریح کرد: هزینه‌هایی که دفترخانه‌ها از متقاضیان ثبت ملک می‌گیرند بر ساس ارزش منطقی است و قبل از انتقال باید مالیات نیز دریافت شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: باید به جایی برسیم که سند الکترونیکی در اختیار افراد قرار دهیم که در دستور کار است که امکان جعل کمتر باشد.

خداییان در پاسخ به سئوالی مبنی بر برنامه‌های سازمان برای حذف امضا‌های طلایی، گفت: یکی از محور‌های سند تحول بحث ارتقای سلامت اداری است. در سازمان ثبت اسناد در رابطه با ارتقای سلامت اداری در دوبخش پیشگیری از مفاسد و برخورد با متخلفین اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای تکریم کارکنان و تلاش برای رفع مشکلات آن‌ها این اقدام را در سلامت اداری موثر دانست و گفت: در عین حال برخورد جدی با افراد معدودی که به حیثیت کارکنان لطمه می‌زنند، صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر گسترش استفاده از فناوری‌های نوین در جهت سلامت اداری تاکید کرد و گفت: این اقدام موجب تسهیل امور می‌شود و هزینه‌ها و رفت وآمد‌ها را می‌کاهد و امکان نظارت را بیشتر می‌کند و از مواجهه حضوری مراجعین با همکاران پیشگیری می‌شود و شفافیت را بالا می‌برد.

خداییان با اشاره به نظارت‌های مردمی در این زمینه از ساماندهی این نظارت‌ها از طریق طراحی سامانه ها، فراهم کردن امکان دسترسی آسان مردم به مسئولان و بازرسی‌های محسوس و نامحسوس خبر داد.

وی در پایان در رابطه با آزمون سردفتری و اعتراض برخی از شرکت کنندگان نسبت به نتیجه آن، اظهار کرد: در این آزمون نزدیک هزار نفر قبول شدند و نتیجه اعلام شده است و در مرحله گزینش و تعیین هیات‌هایی جهت اختبار است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: بعضی اعتراضاتی داشتند که دعاوی در دیوان عدالت اداری مطرح شده است.

خداییان تصریح کرد: دربررسی‌هایی که در زمینه سوءاستفاده و یا کوتاهی احتمالی صورت دادم، این موضوع تایید نشد.

وی گفت: کسانی که به نتیجه آزمون اعتراض دارند، طرح دعوا کردند و قطعا هر تصمیمی که دیوان عدالت بگیرد تابع آن هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان