رونمایی طرح تأمین مسکن کارکنان دولت

وزیر راه و شهرسازی از رونمایی طرح تأمین مسکن کارکنان دولت موسوم به "تام کاد" خبر داد و گفت: ساخت ۱۰۰هزار مسکن برای کارکنان نیروهای مسلح می‌تواند الگویی برای تأمین مسکن فرهنگیان، اصحاب فرهنگ و هنر، صنعتگران و فعال اقتصادی و... باشد.

محمد اسلامی اظهار کرد: پشتیبانی از تصمیم دولت در خصوص رونق دادن به تولید مسکن در کشور که هم موردتأکید مقام معظم رهبری و هم رییس‌جمهوری بوده و به مطالبه مردمی تبدیل شده است، موضوع مهمی است که در نظر داریم با همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به تحقق آن دست یابیم.

وی با اشاره به رونمایی طرح تأمین مسکن کارکنان دولت (طرح تام کاد)  ادامه داد:‌ بر اساس قانون ساماندهی زمین و مسکن و قانون پس‌انداز مسکن، طرح تأمین مسکن کارکنان دولت که مورد تأکید رییس جمهوری است، عملیاتی و اجرایی می‌شود. طرح تأمین مسکن کارکنان دولت به این شیوه برنامه‌ریزی شده است تا کارمندان دولت و جوانی که در خدمت دولت هستند از بدو خدمت از حقوق ماهیانه آنها کسر و به صندوقی واریز شود تا بعد از مدت زمانی مشخص کارمندان دولت صاحب خانه شوند.

وی از تهیه دستورالعمل این طرح و رونمایی آن در روزهای آینده خبر داد و تصریح کرد:‌ دستگاه‌های دولتی با اولویت زمین‌های خود باید بتوانند شرایط را برای خانه‌دار کردن کارمندانشان فراهم کنند. توسعه مسکن با در اختیار قرار دادن زمین‌های دولتی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها رونق می‌گیرد، به همین دلیل برای تحقق این موضوع نیاز است تا اقدام متفاوتی از اقداماتی که پیش‌تر انجام شده است، انجام بگیرد. بخشی از این اقدامات شامل همراهی برای صدور مجوزهای مسکن در قالب شهرک‌هایی است که می‌تواند در حریم شهرها ایجاد شود که مصداق شهری جدید و نه شهر در مقیاس‌هایی است که در شهرهای جدید ایجاد می‌شود. این مکان‌ها باید واجد تأسیسات زیربنایی باشند تا بتوانند رونق جدی در ساخت‌وساز مسکن را با ویژگی توجه به کیفیت زندگی برای مردم ایجاد کنند.

اسلامی تصریح کرد: کمیته ویژه‌ای برای بررسی راه‌های رونق دادن به موضوع مسکن، توسط نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها که عضو شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران هستند، تشکیل شود و در این مورد تصمیم‌گیری شده و مصوبه‌های لازم صادر شود تا جریان تولید مسکن رونق بگیرد.

وزیر راه  و شهرسازی تحقق این مهم را در سایه همکاری شورای برنامه‌ریزی استان‌ها عملیاتی برشمرد و با ابراز این که "در خصوص رونق دادن به تولید مسکن نیاز داریم تا با همفکری و همراهی یکدیگر گشایشی را در این زمینه ایجاد کنیم"، تأکید کرد:‌ در طرح‌های جامع شهرها، چنانچه زیربناها و معابر شهری اجازه دهد، می‌توان بر اساس ضوابط، تراکم تشویقی داد و این مهم در چارچوب ضوابط از طریق شورای‌عالی شهرسازی با اجازه‌ای که به شهرداری‌ها داده می‌شود می‌تواند در استان‌ها مورد پیگیری قرار بگیرد.

اسلامی همچنین تأکید کرد: پیشتازانه با انواع گشایش‌ها، در جهت رونق ساخت‌وساز، حرکت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی رونق ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده شهرها را یکی دیگر از موضوعاتی دانست که در وزارتخانه راه و شهرسازی پیگیری می‌شود.

وی گفت: در بافت‌های فرسوده غالب شهرها، واحدهای مسکونی فاقد مقاومت‌های لازم در برابر حوادث طبیعی هستند و درعین حال از نظر فرهنگی و اجتماعی، شرایط مناسبی ندارند، به همین دلیل ضرورت دارد تا با تمهیدات و اختیاراتی که وجود دارد، نوسازی آغاز شود و بتوانیم از طریق نوسازی بافت‌های فرسوده، جایگزینی مناسب برای بناهای فرسوده شهرها ایجاد کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در خصوص بهسازی بافت‌های باارزش تاریخی به‌جهت برخی از ناامنی‌ها که در برخی از این بافت‌ها وجود دارد، با محوریت سازمان میراث فرهنگی، تصمیماتی گرفته شود و بر اساس آنها بتوان باززنده‌سازی محلات فرسوده را انجام داد. این موارد جزو نکات مهمی است که باید به‌عنوان دستور کاری جدی توسط شورای عالی شهرسازی دنبال شود و در این مورد سیاستگذاری‌های لازم انجام بگیرد.

اسلامی با تأکید بر اینکه رونق ساخت‌وساز باید با توأمان دیدن سکونت و فعالیت همراه باشد، توضیح داد: شهرک‌سازی کنار شهرهای صنعتی و توأمان دیدن سکونت و صنعت و اشتغال مدنظر ماست. معتقدیم که تنها در این صورت است که هم شهر صنعتی می‌تواند زندگی و حیات داشته باشد و هم شهرک صنعتی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

وی خواستار حل آمدوشدهای غیرضروری در کلان‌شهرها شد و چاره حل این مشکل را توأمان دیدن سکونت و اشتغال در شهرها و شهرک‌ها عنوان کرد و گفت:‌ متأسفانه در 20 سال گذشته اطراف کلان‌شهر تهران حداقل 50 شهرک صنعتی ظهور کرده که تنها مهاجرپذیری را به‌همراه داشته است. شاهد بوده و هستیم که تراکم رفت‌وآمدهای روزانه به تهران و همچنین از تهران، هزینه‌های سنگینی را بر شهر، حاکمیت و مردم تحمیل کرده است، بنابراین ضرورت دارد تا هنگامی که به شهرک‌های صنعتی مجوز احداث داده می‌شود، دیدن اشتغال و سکونت با هم باشد و شهر به‌مثابه سازمانی زنده ملاک عمل قرار گیرد که این مهم به‌ویژه باید مدنظر شهرهای جدید واقع شود.

وی تعامل دوسویه را راهکاری برای استفاده بهینه از شهر و صنعت دانست.

خانه‌دارکردن اصحاب فرهنگ و هنر با طرح مشابه وزارت دفاع

وزیر راه و شهرسازی امضای تفاهم‌نامه احداث 100 هزار واحد مسکونی را با وزارت دفاع یکی از مهمترین دستاوردهای وزارتخانه راه و شهرسازی و نتیجه تلاش‌ها برای رونق دادن به تولید مسکن برشمرد و گفت: این الگو می‌تواند در سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها ملاک‌عمل قرار بگیرد. مشابه این کار را می‌توان برای فرهنگیان، اصحاب فرهنگ و هنر، صنعت‌گران و فعالان اقتصادی و تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که نیروی حقوق‌بگیر دارند، انجام داد و به  این طریق، این طرح را عملیاتی و اجرایی کرد.

خروج 25 پادگان از شهرها عملیاتی می‌شود

اسلامی خروج 25 پادگان از شهرها بر اساس دستور مقام معظم رهبری را فرصتی مغتنم عنوان کرد و توضیح داد: بر اساس قانون خروج پادگان‌ها از شهرها که مصوبات آن نیز اخذ شده است، مقرر شده تا تعیین تکلیف کنیم و در اراضی پادگان‌ها بر اساس بارگذاری مجازی که پیش‌بینی شده است در چارچوب ضوابط، ساخت‌وساز آغاز شود و برای پادگان‌ها نیز زمین معوضی در خارج از شهرها تخصیص یابد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در دستور کار جدید همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاست که ظرفیت‌های خود را برای تولید مسکن کارکنان خود، ارایه دهند.

وزیر راه و شهرسازی طرح اقدام ملی را نهضتی دنباله‌دار دانست که بدون هیچ‌گونه پسوندی انتخاب شده است تا تمامی دولت‌ها ملزم به انجام آن شوند و گفت: از 400 هزار واحد مسکونی تکلیفی طرح اقدام ملی تاکنون بیش از 140 هزار واحد آن آغاز شده است. با این فرهنگ جدید، تولید مسکن در کشور رونق می‌گیرد.

مخالفت وزیر راه با مسکن اجتماعی

اسلامی با مخالفت با طرح مسکن اجتماعی، آن را طرحی نامناسب برای جامعه و فرهنگ ایرانی دانست و گفت: باید برای طبقات مختلف اجتماعی مسکن تولید کنیم که البته تولید مسکن اقشار متوسط و کم‌درآمد جزو اهداف اولویت‌دار ماست، در عین حال در ساخت‌وساز، ترکیب جمعیتی ملاک عمل قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر این مطلب که با مسکن اجتماعی به‌شدت مخالف است، توضیح داد: مسکن اجتماعی در هرکجای دنیا که رواج پیدا کرده است به‌عنوان مسکن‌های نشان‌دار شناخته شده است. عموماً این مناطق به مناطقی تبدیل شده که به‌واسطه فقر شاهد انواع و اقسام مشکلات و معضلات در آن، هستیم. مسکن اجتماعی در آمریکا و اروپا نیز به‌عنوان تجربه‌های ناموفق شناخته شده‌اند.

وی از ابلاغ طرح ویلاسازی به شهرهای جدید برای طبقه اعیان همزمان با ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه خبر داد و هدف از آن را ترکیب جمعیتی مناسب در شهرها عنوان کرد.

اسلامی اعلام کرد: توجه به موضوع مسکن، به نظام ساخت‌وساز و شهرسازی، شکل و قوام می‌دهد. متأسفانه شهرسازی‌های کنونی از قاعده به‌در رفته و شاهد هستیم که قاعده و نظام‌مندی مناسبی در اکثر مناطق وجود ندارد. اما از آنجایی که وظیفه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، سیاستگذاری و اخذ تصمیم‌های راهبردی است به همین دلیل باید مسئله‌محوری و تدوین راهکارها در دستور کار باشد.

 رییس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، بر ضرورت آسیب‌شناسی نظام شهرسازی تأکید کرد و گفت: باید برای درآمدهای پایدار شهرداری تدبیری بیندیشیم. مادامی که شهرداری باید تراکم بفروشد تا حقوق کارکنان خود را بدهد این مهم (رونق تولید مسکن) محقق نخواهد شد و به‌دنبال آن شهرسازی نیز معنایی پیدا نمی‌کند. شهرسازی زمانی معنا می‌یابد که شهرداری‌ها درآمد پایدار داشته باشند.

اسلامی ادامه داد: هنوز هم منطقه یک شهر تهران جذابیت فروش تراکم دارد و هنوز هم این اتفاق می‌افتد. هرچند بیشترین خانه‌های خالی نیز در منطقه یک تهران موجود است.

وی در بیان انتظارات خود از اعضای شورای‌عالی شهرسازی، گفت: برای بارگذاری‌ها باید تسهیل‌گری صورت بگیرد تا از قاعده‌ای نظام‌مند تبعیت کنند. در جانمایی‌ها نیز باید به این موارد توجه ویژه داشته باشیم. باید تلاش کنیم تا تصمیماتی بگیریم که به حل مشکلات و مسائل کمک کند و این انتظاری است که از شورای‌عالی می‌رود.

وی تأکید کرد: طرح احداث مسکن در برهوت و در مناطقی که فاقد زیربناها و تأسیسات زیرساختی است انجام نمی‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان