پس از گذشت 41 سال از تولید مدل محدود و افسانه ای شرکت بی ام و یعنی سوپر خودرو M1 که توسط طراح شهیر ایتالیای یعنی جورجتو جوجارو طراحی شده بود، بی ام و با رونمایی از یک کانسپت آینده نگرایانه نه چندان جذاب به عنوان پیش نمایشی از جانشین این سوپرخودرو پرده برداری کرده است. Vision M Next نام این کانسپت جدید است و نمایش عمومی آن در نمایشگاه فرانکفورت در ماه سپتامبر خواهد بود. این کوپه مجهز به فن آوری های مدرن با استفاده گسترده از فیبرکربن ساخته شده است و قرار است در دهه آینده میلادی در مدل نهایی پرده برداری و عرضه شود.
رئیس بخش توسعه محصولات شرکت بی ام و کلاوس فروهلیچ درباره این کانسپت می گوید: این کانسپت نسل جدیدی از قوای محرکه شرکت بی ام و را معرفی می کند که با توجه به آرایش هیبریدی آن توانایی تولید 591 اسب بخار قدرت را خواهد داشت و در محصولات آینده M مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
این قوای محرکه جدید در حدود 2 برابر قدرت بیشتری به نسبت بی ام و i8 خواهد داشت. مارکوس فلچ رئیس جدید بخش M شرکت بی ام و می گوید این شرکت قصد عرضه 25 مدل الکتریکی جدید تا سال 2025 را دارد.
تقریبا 3 دهه بعد از عرضه M1، شرکت بی ام و مطالعات خود را با محوریت عرضه یک خودروی موتور وسط رسما آغاز کرده بود.
این سوپرخودرو 2 نفره با حداکثر سرعتی معادل 300 کیلومتر بر ساعت تحت یک مدل با تولید محدود قبل از رونمایی از نسل بعدی بی ام و i8 معرفی خواهد شد و بی ام و اعلام کرده است که هر دو خودرو از قطعات ساختاری اصلی مشابهی با یکدیگر بهره خواهند برد.
بی ام و با بالا بردن سطح محصولات M قصد رقابت با آئوی اسپرت و مرسدس AMG را دارد که با مدل های اختصاصی خود یعنی R8 و GT به رقابت با یکدیگر می پردازند.
رادیکال ترین محصول تاریخ بی ام و M وام دار خطوط طراحی اصلی M1 که بین سالهای 1978 و 1981 میلادی تولید شده است خواهد بود.
در بخش بیرونی این کانسپت شاهد شباهت هایی با کانسپت Vision Next هستیم. طراحی جدید جلو پنجره با الگوی حکاکی شده لیزری، عناصر آیرودینامیکی که شبیه به یک تیغه در دو طرف سپر قرار دارند. چراغ های OLED و درب های که به صورت پروانه ای باز می شوند. مجراهای دو سمت خودرو امکان عبور هوای خنک را به موتور بنزینی و الکتریکی ممکن می سازد. پنل های پایین بدنه نیز تماما از فیبرکربن ساخته شده اند.
مدیر طراحی بی ام و Domagoi Dukec طراحی این کانسپت را بسیار واضح، روشن و مطمئن می داند و مدل مفهومی سال 1972 یعنی بی ام و توربو ( که توسط پاول براک طراحی شده بود) که زمینه ساز تولید مدل نهایی با نام M1 شد را به عنوان الهام بخش اصلی خود در طراحی این کانسپت معرفی کرده است.
پیش از این بی ام و در سال 2008 میلادی در مراسم سالیانه Villa d’Este concours از مدل M1 Homage به عنوان ادای احترام به محصول افسانه ای این شرکت پرده برداری کرده بود اما این پروژه به کلی با معرفی کانسپت efficientDynamics کنار گذاشته شد و بی ام و از مدل i8 به عنوان محصول نهایی و جدید خود رونمایی کرد.
قلب تپنده این کانسپت یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژر خواهد بود که در سال های آینده بر روی دیگر مدل های M قرار خواهد گرفت.
این موتور با قرار گیری در پشت سر راننده به یک موتور الکتریکی کوپل خواهد شد. یک موتور الکتریکی دیگر نیز بر روی محور جلو قرار خواهد گرفت تا با یک خودروی چهارچرخ متحرک طرف باشیم. حداکثر قدرت این موتورها در مجموع برابر با 591 اسب بخار خواهد بود برد حرکتی آن در حالت تمام الکتریکی بیش از 100 کیلومتر خواهد بود. گرچه در حال حاضر تمامی این اعداد صرفا بر پایه حدسیات است. این مدل برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 3 ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن به 300 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.