جزئیات حداقل و حداکثر حقوق سربازان از زبان سردار کمالی

خبرگزاری مهر: سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نرخ حقوق سربازان اظهار کرد: حقوق سربازان باید حداقل 60 درصد و حداکثر 90 درصد حداقل حقوق پایوران رسمی باشد که این بازه طبق درجه به سربازان تعلق می‌گیرد.

وی افزود: حداقل حقوق هم بین یک میلیون و 875 هزار تومان است که این 60 تا 90 درصد بر این اساس تعیین می‌شود.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه اگر حقوق سرباز‌های قرار باشد طبق قانون بین 60 تا 90 درصد حداقل حقوق پایوران رسمی باشد، گفت: با این احتساب انتظار می‌رود که حقوق سرباز‌ها رقم بالایی باشد، ولی می‌بینیم که این گونه نیست و بسیاری از سربازان به رقم حقوقشان اعتراض دارند.

سردار کمالی خاطرنشان کرد: در اینجا ذکر یک نکته بسیار ضروری است که تعیین و پرداخت حقوق سربازان بر اساس اعتبارات سالانه انجام می‌شود و این گونه نیست که ما دلبخواهی به هر سربازی یک رقم به عنوان حقوق پرداخت کنیم.

حقوق سربازان بین 20 تا 100 آن 60 تا 90 درصد حداقل حقوق پایوران رسمی است

وی با اشاره به وضعیت فعلی پرداخت حقوق سربازان گفت: ستادکل نیرو‌های مسلح بر اساس اعتباراتی که واگزار می‌شود حقوق سرباز‌ها را پرداخت می‌کند، در حال حاضر حقوق سربازان بین 20 تا 100 آن 60 تا 90 درصد حداقل حقوق پایوران رسمی است.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح تشریح کرد: سربازان مناطق عادی 20 درصد، سربازان مناطق محروم و بد آب و هوا 35 درصد، سربازان مناطق عملیاتی بین 42 تا 50 درصد است و سربازان متاهل تحت پوشش کمیته امداد 100 درصد از آن 60 تا 90 درصد حداقل حقوق را می‌گیرند.

سربازان مناطق عادی 20 درصد، سربازان مناطق محروم و بد آب و هوا 35 درصد، سربازان مناطق عملیاتی بین 42 تا 50 درصد است و سربازان متاهل تحت پوشش کمیته امداد 100 درصد از آن 60 تا 90 درصد حداقل حقوق را می‌گیرند

سردار کمالی با اشاره محل پرداخت حقوق سربازان گفت: در قانون بودجه هر ساله باید ذکر شود که محل تامین حقوق سربازان چیست و همچنین دولت هم موظف است که آن محل بودجه را تامین کند.

وی ادامه داد: در ماده 50 قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی آمده است که بار مالی ناشی از اجرای این قانون در سال 1390 بر اساس بند 82 قانون بودجه سال 1392 کل کشور تامین می‌شود.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به همان ماد 50 از قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی گفت: در ادامه این قانون آمده است که اجرای احکام مواد 30، 38 و 40 ماده الحاقی 74 موضوع ماده 48 و مواد الحاقی 78 و 81 موضوع ماده 49 این قانون در سال‌های آتی منوط به تأمین بار مالی مورد نیاز در بودجه‌های سنواتی است.

شورای نگهبان قانون را رد و مجلس با اصرار تصویب کرد

سردار کمالی تصریح کرد: شورای نگهبان همان سال به این قانون ایراد گرفت و گفت شما که به این مقدار بار مالی می‌تراشید از کجا می‌خواهید منابع این بودجه را تامین کنید؟ و به همین دلیل این قانون را رد کرد.

وی ادامه داد:، اما مجلس برای اینکه این مشکل را بر طرف کند یک قانون دیگری را گذاشت و گفت اجرای قانون 30، 38، 40،74،49،48 در سال‌های آتی منوط به تامین بار مالی از بودجه مورد نیاز است.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح در پایان گفت: در تمامی این سال‌ها هر ساله ستاد کل این موضوع را پیگیری می‌کند، ولی خب به نتیجه‌ای نمی‌رسد هرچند که ما در همان سال‌ها هم به مجلس گوشزد می‌کردیم که این قانون را با یک بودجه تصویب کنید و یک ردیف بودجه درنظر بگیرید، ولی مجلس گوش نکرد و این قانون را بدون هیچ پشتوانه‌ای تصویب، سربازان را متوقع و دست ستادکل را برای پرداخت تمامی حق سربازان خالی گذاشت.

دود درگیری‌ها به چشم سربازان می‌رود ولاغیر

به گزارش خبرنگار مهر، در ناچیز بودن میزان حقوق فعلی سربازان جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست. حتی اگر روزی بودجه لازم برای اجرای ماده 49 قانون خدمت وظیفه عمومی نیز تامین شود و مستمری سربازان به 60 تا 90 درصد حداقل حقوق قانون کار برسد، بازهم این حقوق بسیار کمتر از عرف درآمد جوانان در بیرون از محیط سربازی خواهد بود.

ماده 49 قانون خدمت وظیفه عمومی می‌گوید که حقوق سربازان باید حداقل 60 در صد و حداکثر 90 درصد حداقل حقوق پایوران رسمی باشد که این بازه طبق درجه به سربازان تعلق می‌گیرد.

این نکته‌ای است که همواره مخالفان سربازی اجباری روی آن دست می‌گذارند و از نیرو‌های مسلح می‌خواهند یا خدمت وظیفه عمومی را اختیاری کنند و به سربازان داوطلب حقوق کافی اختصاص دهند یا برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود به جای به کارگیری سربازان وظیفه، نیرو‌های حرفه‌ای بیشتری را استخدام کنند.

امید است که یک بار برای همیشه اختلاف بین ستاد کل نیرو‌های مسلح و مجلس شورای اسلامی حل شود تا دیگر انگشت اتهام به سمت هیچ نهادی برای عدم پرداخت حق و حقوق سربازان نباشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان