ایران در جهان /پامپئو در هند، ادعاهایش علیه ایران را تکرار کرد

خبرگزاری فارس: «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با نخست‌وزیر هند طی یک نشست خبری مشترک در دهلی نو با همتای هندی خود، اتهام‌زنی‌های بی‌سند واشنگتن درباره حمایت ایران از تروریسم و حملات به نفتکش‌‌ها را تکرار کرد.

این مقام آمریکایی در ابتدا از روابط خوب واشنگتن و دهلی نو در مسائل مختلف به ویژه موضوعات مرتبط با منطقه ایندوپاسیفیک خبر داد و هند را «شریک و دوست مهم ایالات متحده» توصیف کرد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مواضع دهلی نو در قبال افغانستان و حمایت آن از مواضع واشنگتن گفت: «ما از حمایت‌های هند در افغانستان تشکر می‌کنیم».

پامپئو البته با اشاره به اختلافات و تنش‌ها بین آمریکا و هند بر سر مسائل تجاری و جنگ تعرفه‌ای اعمالی دولت ترامپ اذعان کرد که «ما با دوستانمان (در هند) در زمینه تعرفه‌ها و مسائل تجاری اختلافاتی داریم».

یک خبرنگار هندی در این نشست خبری از وزیر خارجه آمریکا درباره فشارهای واشنگتن علیه خرید سامانه اس 400 روسیه، تهدید آمریکا علیه هند برای اعمال تحریم‌ها، فشارها در قبال خرید منابع انرژی از ایران و همچنین موضوع بندر چابهار و سرمایه‌گذاری‌های هند در این بندر استراتژیک سوال کرد اما پامپئو به کلی‌گویی بسنده کرد و گفت که آمریکا خواهان توفیق هند در تامین امنیت و برطرف کردن نیازهای خود است.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه «هند دوست و شریک مهم ما است و ما از موفقیت هند منفعت می‌بریم»، اظهارنظری درباره موضوع چابهار نکرد.

«سوبرامانیام جیشنکار» وزیر خارجه هند در پاسخ به این سوال از پامپئو مطالبی را مطرح کرد و گفت: «بله ما درباره وضعیت در خلیج (فارس) صحبت کردیم. موضوع چابهار در مذاکرات مقام‌های هند با پامپئو مطرح نشد چرا که در حال حاضر من نگرانی خاصی در این خصوص نمی‌بینم. درباره (قانون) کاستا باید بگویم که در نهایت ما آنچه که به نفع منافع امنیت ملی ما است، انجام خواهیم داد».

پیش از این برخی مقام‌های آمریکایی و هندی اعلام کرده بودند که واشنگتن با تاکید بر مسائلی از قبیل «اهمیت بندر چابهار برای افغانستان» و موضع دهلی نو در خصوص سرمایه‌گذاری در این بندر، پروژه چابهار را از کارزار فشار حداکثری و تحریم‌های خود مستثنی کرده است.

یک خبرنگار آمریکایی در این نشست خبری درباره اختلافات تجاری واشنگتن و دهلی نو و روابط هند با ایران سوال کرد و از پامپئو خواست درباره این این موضوعات بیشتر صحبت کند.

پامپئو در جواب به این سوال تاکید کرد که اینکه کشورهای دوست با هم درباره مسائل تجاری و اقتصادی اختلاف داشته باشند، چیز غیر عادی نیست. او همچنین تاکید کرد که رایزنی‌های دو کشور برای برطرف کردن این اختلافات در جریان است.

وزیر خارجه آمریکا در این بخش از نشت خبری با همتای هندی باز هم از صحبت کردن درباره سوال خبرنگار آمریکایی در خصوص ایران امتناع کرد.

سپس وزیر خارجه هند تاکید کرد که با پامپئو درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات مورد اختلاف بین دو کشور از مسائل تجاری گرفته تا مسائل مربوط به خلیج فارس صحبت کرده است. او گفت: : «صادقانه بگویم که ما در مذاکراتمان درباره نگرانی‌هایمان صحبت کردیم».

بعد از اظهارات وزیر خارجه هند، پامپئو شروع به صحبت علیه ایران کرد و لفاظی‌ها و اتهام‌زنی‌های ضد ایرانی مقام‌های دولت آمریکا را تکرار کرد.

وزیر خارجه آمریکا با تکرار اتهام به ایران درباره حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان گفت: «درباره ایران باید بگویم که ما می‌دانیم که این آبراهه (تنگه هرمز) را باز نگه داریم و می‌دانیم که ایران بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان است، این رژیم تروریستی نه فقط برای خاورمیانه بلکه برای فراتر از این منطقه تهدید است».

اتهام‌زنی‌های پامپئو در حالی مطرح شده که او در سفر اخیر به عربستان سعودی و امارات عربی متحده هم علیه ایران لفاظی و توهین کرده بود

ایران در جهان /پامپئو در هند، ادعاهایش علیه ایران را تکرار کرد
ادعای جدید وزیر خارجه بحرین علیه ایران و تمجید از کنفرانس منامه

وزیر خارجه بحرین با این ادعا که کنفرانس منامه یک طرح آمریکایی "برای ایجاد صلح در منطقه است"، اتهامات بی اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در گفت وگو با روسیاالیوم مدعی شد که ایران جنگ‌های نیابتی علیه کشورهای عربی انجام می‌دهد و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

وی در رابطه با واکنش آمریکا به اقدامات ایران گفت: من به حکمت آمریکایی‌ها در تعامل با دخالت ایران در منطقه اعتماد دارم.

وزیر خارجه بحرین درباره کنفرانس منامه نیز مدعی شد که این کنفرانس معامله نیست بلکه "یک برنامه اقتصادی است که می‌تواند اوضاع منطقه را تغییر دهد. " این کنفرانس، طرح آمریکا برای ایجاد صلح در منطقه است.

به گزارش ایسنا، این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه است و برای حل بحران‌های منطقه مانند بحران سوریه و یمن پیشنهادات فراوانی داده است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز اخیراً به منظور تضمین امنیت منطقه پیشنهاد امضای"معاهده عدم تعرض" به همسایگان را داد که متأسفانه کشورهای عربی هیچ واکنشی به این پیشنهاد نداشتند.

 

سیاستمدار فلسطینی: سرنوشت ترامپ درانتخابات را، ایران رقم می‌زند

سیاستمدار فلسطینی تاکید کرد، اصرار ترامپ بر مذاکره از این جهت است که او خوب می‌داند عدم موافقت ایران با مذاکره، شکست او را در انتخابات 2020 رقم خواهد زد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، بسام ابوشریف، نویسنده و مشاور قبلی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین (یاسر عرفات) در یادداشتی برای روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم با عنوان «آیا رهبر عالی ایران، ترامپ را در انتخابات آتی ساقط می‌کند»، تاکید کرد، استراتژی خردمندانه کنونی ایران در تقابل با آمریکا شکست ترامپ در انتخابات آتی را رقم خواهد زد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: همه بر این باورند که ترامپ به طور فوری و صریح به موافقت ایران با مذاکره نیاز دارد و همان گونه که خودش می‌گوید مذاکره بدون پیش شرطی که یک هدف و آن هم تضمین دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای را محقق کند.

نویسنده در ادامه با طرح این سوال که چرا ترامپ نیاز به موافقت ایران برای مذاکره دارد؟، افزود: این سوال مهمی است که پاسخ آن راهنمایی برای همه در مورد نحوه مدیریت جنگ‌های سیاسی است. ترامپ چیزی از ایران جز آغاز کردن مذاکرات را نمی‌خواهد و معتقد است که می‌تواند همان‌گونه که می‌خواهد و با دستور کار خود و نه دستور کار ایران وارد مذاکره شود.

نویسنده تصریح کرد: ترامپ پس از تحمل یک سری شکست‌ در همه تصمیم‌ها و اقدامات طول سال‌های حکومت خود (دیوار مکزیک - بیمه درمان – جنگ تجاری - خروج از توافق آب و هوایی - تلاش برای نابودی سازمان ملل و تعلیق آنروا ) حالا دیگر نمی‌تواند درباره نتایج انتخابات بعدی اطمینان خاطر داشته باشد مگر اینکه ایران با مذاکره موافقت کند.

قدردانی ترامپ از ایران به خاطر سرنگون نکردن هواپیمای سرنشین‌دار آمریکایی و هوشمندانه خواندن رفتار ایران و به دنبال آن، اظهارات تازه بولتون در دیدار با نتانیاهو و تهدیدهای مجدد وی درباره جنگ همگی نشان می‌دهد ترامپ اعصاب ندارد و نگرانی از آینده او را نابود کرده است و تنها هدف کنونی او برنامه ریزی برای پیروزی در انتخابات 2020 است.

به عقیده نویسنده، زورگویی ترامپ و اقدامات غیر حساب شده او فقط به درد ماشین حساب غربی‌ها می‌خورد که چیزی از معنا و مفهوم «عزت ملی» همه ملت‌های اصیل نمی‌دانند آنهایی که تجربه‌ای طولانی و قدرت و اراده‌ای آهنین در گرفتن حقوق خود برخوردارند.

ابوشریف افزود: ماشین حساب غرب به ترامپ می‌گوید فشار اقتصادی، تحریم، تهدید و لشکرکشی، ایران را سرتا پا گوش پای میز مذاکره می‌نشاند؛ اما وقتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در دیدار با نخست وزیر ژاپن مذاکره با واشنگتن را رد کرد و به پیام ترامپ پاسخ نداد و گفت که ترامپ شایسته پاسخ از جانب ما نیست. این کلام، نماد غرور ملی و اراده مردمی برای مبارزه با ظالمان و دفاع از مظلومان عالم است.

نویسنده تصریح کرد: نخست وزیر ژاپن کاملا فهمید منظور رهبر انقلاب چیست؛ چرا که ژاپن هم کشوری اصیل و دارای عزت ملی و میراث فرهنگی کهنی است که خود اولین قربانی بمب اتمی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی بوده است.

رای الیوم نوشت: ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا نیاز به موافقت ایران دارد. نتیجه اینکه ترامپ با همه ماشین حساب‌هایش آینده خود را در دست ایران قرار داده است. ایران می‌تواند موجب سرنگونی یا پیروزی او شود و این دستاورد بزرگی برای ایران است و از همین رو بود که ترامپ وقتی گفت در واکنش به سقوط پهپاد آمریکایی، حمله‌ به ایران را که یکصد و پنجاه کشته برجای می‌گذاشت لغو کرده تلاش داشت به ایرانی‌ها القا کند، برای آنها دلش نازک است.

این روزنامه افزود: آمریکایی‌ها با حماقت خود تصور کردند ایران حافظه خوبی ندارد و شمار کشته‌ها در عراق، سوریه، افغانستان و یمن به دست نظامیان آمریکایی را در اختیار ندارند. همین روزهاست که ترامپ بولتون را از کاخ سفید بیرون کند. از همین روست که بولتون با سفر به فلسطین اشغالی به نتانیاهویی پناه برد که با کمال وقاحت نژادپرستانه می‌گوید، ایران هر روز به یمن، سوریه، عراق و لبنان تجاوز می‌کند. با این حساب، حمایت ایران از جبهه مقاومت و مخالفت با عادی سازی با اسرائیل تجاوز محسوب می‌شود.

نویسنده تاکید کرد: مطمئنا این حرف‌های نتانیاهو نزد افکار عمومی منطقه خریداری ندارد بلکه فقط به درد افکار خاص دارودسته دولت ترامپ و سیستم امنیتی آن و همچنین افرادی مثل محمد بن سلمان، آلت دست جراد کوشنر داماد ترامپ و همسرش دختر ترامپ، می‌خورد.

وی افزود: محمد بن سلمان، مزدور و مترسک دست کوشنر شده است و درجه حماقت آن به حدی رسیده که ثروت عرب‌ها و مسلمانان در جزیرةُ العرب را به جیب اسرائیل و جنبش صهیونیسم و نهادهای ترامپ و صهیونیست‌ها در صنایع اسلحه سازی آمریکا می ریزد.

ابوشریف در پایان می‌پرسد پس ایده تازه چیست و ادامه می‌دهد اگر فرض بگیریم ترامپ از تحریم‌ها عقب نشینی کند و زمینه موافقت ایران برای مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای را فراهم کند، عنوانی که برای آن پیشنهاد می‌دهیم «توافق خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای است»، یعنی خلع سلاح اتمی اسرائیل هم در دستور کار آن باشد. همان کاری که ترامپ می‌خواهد با کره شمالی انجام بدهد.


مقام فرانسوی: آمریکا علاقه‎ای به مذاکره با ایران ندارد
یک مقام دفاعی فرانسه اعلام کرد علی‌رغم ادعا‌های رئیس‌جمهور آمریکا این کشور برای مذاکره با ایران جدی نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری سی ان ان، بنا به اعلام یک منبع آگاه فرانسوی، علی‌رغم اصرارهای ظاهری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران، واشنگتن علاقه‌ای به دنبال کردن مذاکره با تهران ندارد.

یک منبع دفاعی فرانسه به شبکه سی ان ان اعلام کرد هیچ نشانه‌ای از سوی آمریکا که حاکی از علاقمندی این کشور به مذاکره با ایران باشد، مشاهده نمی‌شود.

این منبع دفاعی فرانسه در پاسخ به این سوال آیا فرانسه نیز بخشی از ائتلاف ضدایرانی که آمریکا در پی تشکیل آن است، خواهد بود یا خیر، گفت با اینکه دو کشور متحدان خوبی برای هم هستند، دولت پاریس به طور خوکار از مواضع واشنگتن در قبال تهران دنباله روی نخواهد کرد. این مقام فرانسوی در این‌باره تاکید کرد: ما اهداف و منافع خود را داریم.

بنا به گزارش شبکه سی ان ان، به نظر می‌رسد مارک اسپر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل نگرانی‌های فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه را خواهد شنید. سی ان ان ضمن اشاره به حضور نیرو‌های نظامی فرانسه در خلیخ فارس و برگزاری تمرینات مشترک با آمریکا از این مقام دفاعی فرانسه پرسید در صورت وقوع درگیری آیا همکاری دو کشور ادامه خواهد یافت. این مقام فرانسوی گفت: ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم.

صالح: عراق سکوی اقدام خصمانه علیه همسایگان نیست

رییس جمهوری عراق که به لندن سفر کرده، روز چهارشنبه طی سخنانی در اندیشکده «چتم هاوس» به تنش های اخیر در منطقه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: نمی خواهد کشورش به عنوان سکویی برای اقدام خصمانه علیه همسایگان مورد استفاده قرار گیرد.

«برهم صالح» افزود: به جای اینکه جنگ به عراق کشیده و از منابع این کشور خرج شود، تمایل دارد تا از ظرفیت های داخلی برای بازسازی کشورش استفاده کند و از آنچه عراق در گذشته به آن محکوم بوده فاصله بگیرد.

وی، درگیری نظامی میان ایران و آمریکا را به طوفانی تشبیه کرد که تمام منطقه را فرا خواهد گرفت و اظهار داشت: عراق وسط این ماجرا قرار دارد.

رییس‌جمهوری عراق سپس ادامه داد: اما ما نمی‌خواهیم درگیر جنگ و درگیری دیگری شویم. ما هنوز جنگ گذشته را تمام نکرده ایم و نبرد علیه تروریسم نیز باید به پایان برسد.
صالح در ادامه اظهارات خود، آمریکا و ایران را به خویشتن‌داری دعوت کرد و یادآور شد: جنگ علیه داعش را نباید دست‌کم گرفت و این‌یک مساله قابل‌توجه است.
رییس‌جمهوری عراق دیروز در سایه تحولات و تنش‌های منطقه، در رأس هیأتی بلندپایه متشکل از مقامات سیاسی و اقتصادی وارد لندن شد. وی تاکنون با نخست‌وزیر انگلیس، وزیر امور خارجه و شمار دیگری از اعضاء دولت دیدار کرده است.
در دیداری که دیروز در دفتر نخست‌وزیری انگلیس برگزار شد، دو طرف درباره اهمیت همکاری‌های بین‌المللی برای کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس توافق کردند.
تنش‌ها در منطقه در پی حمله به نفت‌کش‌های خارجی در دریای عمان و سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا از سوی سپاه، شدت گرفته است.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که پس از خروج از برجام و در ادامه فشار حداکثری برای کشاندن ایران پای میز مذاکره دست به جنگ روانی تازه‌ای زده در توئیتی مدعی شد که لحظه آخر از اقدام تلافی‌جویانه علیه ایران صرف‌نظر کرده، اما احتمال درگیری نظامی را رد نکرده است. وی همچنین با امضای یک فرمان اجرایی، تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال کرده اما امروز ابراز امیدوار کرد جنگی بین دو کشور رخ ندهد.
تحلیل گران و صاحب‌نظران مسائل بین‌الملل معتقدند که کشورهای آمریکا، عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی از انگیزه‌های لازم برای تنش‌آفرینی، ایجاد ناامنی و ناآرامی در منطقه برخوردارند.
درعین‌حال، دولت عراق بر کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس تأکید دارد و نخست‌وزیر انگلیس هم می‌گوید اولویت این کشور پیدا کردن راه‌حل دیپلماتیک برای وضع کنونی در خاورمیانه است.

مسکو خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها در خلیج فارس شد

معاون وزیر خارجه روسیه خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها در خلیج فارس شد .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «سرگئی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه در خصوص تنش آفرینی های اخیر آمریکا در خلیج فارس، از تمامی کشورها خواست خویشتنداری کرده و تأکید کرد که اقدام نظامی در این منطقه پذیرفتنی نخواهد بود.

معاون وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: فکر می‌کنیم تمامی کشورها باید خویشتنداری به خرج دهند. به هر حال اقدام نظامی نباید انجام شود.

گفتنی است، به دنبال آتش سوزی 2 نفتکش در دریای عمان، محور عربی- غربی- عبری بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی ایران را مسبب این حادثه اعلام کرده بودند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان