به گزارش اقتصاد آنلاین ، در ابتدای این مجمع با رای اکثریت صاحبان سهام امیر مسعود امیری به عنوان رئیس مجمع و فرخ نسیریامیری و ابوالحسن شهراسبی به عنوان ناظران و همچنین وحدت ساسانی به عنوان منشی هیات رئیسه مجمع انتخاب شدند. در این مجمع حسابرس و بازرس قانونی ضمن قرائت گزارش خود، صورتهای مالی مادیران را مورد تایید قرار داد و بر آن مهر تایید زد. حسابرس و بازرس قانونی در این گزارش تاکید کرد : هیات مدیره مادیران وظایف خود را در حوزه اطلاع رسانی فرابورس به طور کامل و دقیق انجام داده است.
در ادامه مجمع اکثریت حاضران در مجمع عمومی صاحبان سهام مادیران هم به صورتهای مالی سال مالی منتهی به 29 اسفند 97 رای مثبت دادند و آن را به تصویب رساندند.
در ادامه مجمع با تقسیم 35 تومان سود نقدی بین سهامداران موافقت شد.
سپس مجمع عمومی به امیر مسعود امیری، فرخ نسیری امیری، بابک ثقفی، ابوالحسن شهراسبی و رضا سلطانزاده برای عضویت در هیات مدیره مادیران در 2 سال آینده رای مثبت داد.
افزایش قیمت سهام پس از عرضه اولیه
در ابتدای این مجمع، مسعود امیری رئیس هیئت مدیره این شرکت، به عنوان نخستین سخنران اولین مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران (مادیران) پس از پذیرش و عرضه در فرابورس اعلام کرد: همانطور که میدانید قیمت سهام مادیران پس از عرضه اولیه در فرابورس ایران، تا به امروز از محدوده 360 تومان تا 2000 تومان افزایش یافته است. او افزود: به عقیده بسیاری از کارشناسان، روند قیمت سهم در واقع شاخص اعتماد سرمایهگذاران به مدیران شرکتهاست.
توسعه زیرساخت، هدف اولیه مادیران
رئیس هیات مدیره مادیران در ادامه به این نکته اشاره کرد که این شرکت به روزترین کارخانه الکترونیک خاورمیانه را در اختیار دارد و همین زیرساخت پیشرفته، به مادیران اجازه میدهد در شرایط کنونی از فرصت پیشآمده در فضای تولید و تجارت بهره مناسب را ببرد.
امیری با اشاره به این که شرکتها در دنیای کنونی کسب و کار یا باید در حال رشد باشند یا ناگزیر به سوی افول و سقوط حرکت خواهند کرد، تاکید کرد: در دنیای رقابتی فعلی، ایستایی مفهومی ندارد .
به گفته او برای رشد هوشمندانه چارهای جز همافزایی نداریم. بر همین اساس مادیران در طول نیم قرن گذشته، توانایی و تخصصهای ویژهای مانند شبکه توزیع مویرگی، بسترهای انعطاف پذیر تولیدی، ایجاد یک شبکه پرقدرت خدمات پس از فروش، بازاریابی و ایجاد شبکهای منظم برای خرید بهترین قطعات با کیفیت قابل قبول بینالمللی برای تولید را، در داخل مجموعه مادیران، برای تداوم توسعه شرکت ایجاد کرده است.
رئیس هیات مدیره مادیران تاکید کرد: بر مبنای همین تخصصهای ویژه است که مادیران میتواند بلافاصله پس از ورود به هر بازاری نفوذ و سهم بازار بالاتری را با سرعت مناسب بهدست آورد.
مسعود امیری با اشاره به دیگر رویکرد کلان هیات مدیره مادیران اعلام کرد: ما هیچگاه در بازار روی یک کالای خاص سرمایهگذاری نمیکنیم بلکه راهبرد ما سرمایهگذاری در ایجاد زیرساختهاست.
او با ذکر مثالی تاکید کرد: مادیران هیچگاه به این قانع نبوده که یک کارخانه تولید تلویزیون داشته باشد. بلکه راهبرد همیشگی مدیریت شرکت مادیران ایجاد زیرساخت تولید محصولات الکترونیک بوده است که با بهرهبرداری از آن زیر ساخت، هر زمان اراده کردهایم توانستهایم تلویزیون، مانیتور و دستگاههای گیرنده دیجیتال تولید کنیم و در آینده هم میتوانیم از این زیر ساخت پر توان و یگانه، برای تولید هر محصول الکترونیک جدید و عرضه سریع آن در بازار استفاده کنیم.
رئیس هیات مدیره مادیران در ادامه سخنان خود در جمع سهامداران، با اشاره به برنامه توسعه شرکت در حوزه ساخت و تولید لوازم خانگی تاکید کرد: بر مبنای همین راهبرد همیشگی، کارخانه جدیدی که در زیر مجموعه مادیران در حال احداث است صرفاً یک کارخانه تولید ماشین لباسشویی یا یخچال نیست بلکه در حقیقت به زودی به یک زیرساخت تولید انواع لوازم خانگی در خانواده مادیران تبدیل خواهد شد که طبیعتاً بهره آن را در وهله اول مصرفکنندگان ایرانی و در وهله دوم سهامداران و سرمایهگذاران محترم خواهند برد.
امیری تاکید کرد: کارخانه جدید لوازم خانگی مادیران بستری آماده برای رشد و توسعه بی وقفه در آینده شرکت فراهم خواهد کرد. او با اشاره به برنامههایی که مدیریت مادیران برای توسعه بازار فروش اعتباری محصولات در نظر گرفته، گفت: تا کنون 8 فروشگاه خاص به همین منظور تاسیس شدهاند و بستر ایجاد شده در این حوزه نیز از قابلیت رشد و توسعه برخوردار است.
به گفته او چنین راهبردی را در کارخانه تولید لوازم پلاستیکی مادیران هم میتوان مشاهده کرد. او وعده داد؛ در آینده نزدیک چنین بستری را برای توسعه بازارهای صادراتی محصولات مادیران هم ایجاد خواهیم کرد. امیری افزود: با ایجاد چنین زیرساختی، مادیران بازارهای کشورهای همسایه را برای صدور محصولاتش هدف خواهد گرفت.
امیری گفت: برنامه ویژهای را برای توسعه برندهای تولیدی مادیران نظیر ایکس ویژن، و تی. سی. ال داریم و در عین حال با توجه به زیر ساختهایی که ذکر شد امیدواریم پس از رفع موانع و بازگشت برندهای بین المللی به بازار ایران بتوانیم امکانات خود را برای توسعه همکاری با سایر برندها و تولید محصولات جدید فعال کنیم.
به گفته او، با توجه به شناختی که از فضای کسب و کار برندهای بینالمللی داریم، شرکتهای بزرگ اغلب علاقهمندند در بازارهای هدف با شرکتهای شفافی که در بورس فعالند و در عین حال، از زیرساخت مناسب تولیدی هم، برخوردارند کار کنند. در نتیجه همانطور که در ابتدای بحث خود بیان کردم، ما با ایجاد چنین ساختارها و زیرساختهایی خود را برای استفاده از فرصت ها و بهره گیری از شانس، بخت و اقبال در آینده آماده میکنیم.
او با اشاره به 2 برند اصلی محصولات تولیدی مادیران یعنی ایکس ویژن و تی . سی . ال گفت: طبق راهبردهای طراحی شده در مادیران تولید محصولات بر مبنای قدرت خرید مصرفکنندگان انجام میگیرد. بر همین اساس برند ایکس ویژن برای بدنه گستردهتری از بازار مصرف در ایران، که عموماً محصولی با کیفیت و قیمت مناسب، نیاز دارند طراحی شده است. چنانکه طبق بررسیهایی که انجام دادهایم ایکس ویژن در حال حاضر جزو محبوبترین برندهای بازار تلویزیون ایران است.
او افزود: همانطور که میدانید تی سی ال هم سومین تولید کننده تلویزیون در دنیاست و مادیران این برند را برای مشتریانی که به دنبال آخرین تکنولوژیهای دنیا هستند، در نظر گرفته و عرضه میکند.
در ادامه این مجمع بابک ثقفی مدیر عامل شرکت مادیران، گزارش عملکرد یکساله این شرکت را به سهامداران و صاحبان سهام ارائه کرد.
آغاز به کار کارخانه لوازم خانگی، به زودی
ثقفی با اشاره به راهبردهای مادیران برای تداوم حضور موثر در بازار تلویزیون گفت: مادیران با هدف پوشش طیف گستردهتری از مصرفکنندگان بازار ایران با دو برند ایکس ویژن و تی. سی. ال تنوع بالایی از محصولات را در سایزهای مختلف و توانمندیهای گوناگون عرضه کرده است. در حال حاضر محصولات مادیران در این دو برند از سایز 24 اینچ تا سایز 65 اینچ را در بازار تلویزیون تحت پوشش خود قرار داده است. او در ادامه به تنوع تکنولوژیک محصولات مادیران اشاره و تاکید کرد: در برندهای ایکس ویژن و تی. سی. ال تکنولوژیهای: اچ دی (HD)، فول اچ دی (Full HD) و فورکی (4K) قابل عرضه است.
مدیر عامل مادیران درباره راهبردها و استراتژیهای تولید تلویزیون در این شرکت گفت: تلویزیونهای مادیران همه سلایق را پوشش میدهد و البته بررسیها نشان میدهد تلویزیون های 43 اینچ و 49اینچ بیشترین سهم را در بازار تلویزیون ایران در اختیار دارد و طبیعتا مادیران برنامهریزی ویژهای برای تولید محصول در این حوزه دارد اما در عین حال برای سایر سلیقههای خرید و مصرف در بازار هم برنامهریزی کردهایم.
مدیرعامل مادیران در ادامه به تشریح ضرورتهای توسعه بازار محصولات این شرکت به تولید لوازم خانگی گفت: در حال حاضر ظرفیت تقاضا در بازار انواع لوازم خانگی برای هر یک از محصولات یخچال، ماشین لباسشویی و حتی تلویزیون 1.5 میلیون دستگاه در سال است. اگر این آمار را با ظرفیت بازار ترکیه که با جمعیتی مشابه ایران، دست کم 3 میلیون تقاضا برای انواع این محصولات در بازار آن وجود دارد، مقایسه کنیم قطعا متوجه خواهیم شد، ظرفیتهای توسعه مادیران در چنین بازاری بسیار گسترده و چشمانداز آن بسیار مطلوب است.
مدیرعامل مادیران در ادامه با اشاره به روند توسعه شبکه نمایندگیهای فروش محصولات این شرکت تاکید کرد: در طراحیهای ویژه خود یک شبکه نمایندگی متمرکز برای شهرهای بزرگ ایجاد کرده و در عین حال کانال فروش مجزایی را هم برای فروش محصولات در شهرهای متوسط و کوچکتر طراحی کردهایم.
به گفته او از 1100 شهر ایران، دست کم هزار شهر در رده شهرهای کوچک و متوسط دستهبندی میشوند که حضور برندها در آن بسیار محدود است. مادیران با بهرهگیری از این خلاء تلاش کرده بازار محصولاتش را از طریق ایجاد یک شبکه فروش حرفهای در شهرهای عمدتا کوچک و متوسط به صورت کمی و کیفی توسعه بخشد. در حال حاضر مادیران بیشتر از هزار نماینده فروش در سراسر ایران را به شبکه و بازار محصولاتش متصل کرده است. در این میان، 180 نماینده، فروشنده اختصاصی محصولات ایکس ویژن و تی سی ال هستند.
بابک ثقفی با اشاره به مراحل ساخت کارخانه جدید لوازم خانگی مادیران در منطقه ویژه اقتصادی پیام واقع دراستان البرز گفت: فاز اول این کارخانه در تابستان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید به گفته او این کارخانه برای تولید سالانه 200 هزار دستگاه ، ماشین لباسشویی و 200 هزار دستگاه یخچال طراحی شده است. به گفته او ساخت سالن تولید لوازم خانگی تا پایان تیر ماه سال جاری به پایان میرسد و از مرداد ماه مراحل نصب ماشینآلات برای فاز اول تولید آغاز میشود.
ثقفی اعلام کرد: در فاز اول، کارخانه لوازم خانگی مادیران تولید ماشین لباسشویی را آغاز میکند و در یک فاصله 2 ماهه خط تولید یخچال در این کارخانه در 2 مرحله به بهرهبرداری کامل خواهد رسید.
او اعلام کرد: هزینه این پروژه 180 میلیارد تومان برآورد شده بود که 105 میلیارد تومان آن تا کنون هزینه شده است.
توسعه زیرساختها بدون تولید هزینه مالی
مدیر عامل مادیران در ادامه به نکته جالبی در تامین مالی احداث کارخانه تولید لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: برای ایجاد و تکمیل پروژه کارخانه لوازم خانگی مادیران حتی یک ریال هم وام نگرفتهایم و همین موضوع هزینه مالی برای ساخت این پروژه را به شدت کاهش داده است.
ثقفی توضیح داد: موسسان مادیران 80 میلیارد تومان حاصل از انجام عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس را، به طور یکجا دوباره وارد شرکت کردند و این رقم در ساخت کارخانه لوازم خانگی مادیران صرف شد. در نتیجه این نگاه آینده نگرانهی سهامداران عمده و موسسان مادیران، هزینه مالی پروژه ساخت کارخانه لوازم خانگی با پروژههای مشابهی که با بهرهگیری از وام و تسهیلات بانکی احداث شدهاند به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.
افزایش دوبرابری سود شرکت
مدیرعامل مادیران در ادامه گزارش خود به سهامداران حاضر در مجمع اعلام کرد: در 3 ماه نخست امسال بیش از نصف سود خالص سال گذشته را در صورت مالی خود شناسایی کردهایم و امیدواریم این روند امید بخش را در سه فصل باقی مانده از سال پی بگیریم و ادامه دهیم.
ثقفی در ادامه با اشاره به عملکرد شرکت در 3 ماه نخست سال اعلام کرد: در فصل بهار میزان دارایی و سفارشهای ما اضافه شدکه تجربه گذشته به ما نشان میدهد 40 درصد فروش در نیمه اول سال و 60 درصد آن در نیمه دوم سال محقق میشود. بنابراین اطلاعات نشان میدهد رشد سریع فروش مادیران تا پایان سال ادامهدار خواهد بود.