ماهان شبکه ایرانیان

وزیر امور خارجه کشور خبر داد؛

حذف تدریجى دلار از تجارت خارجى/ ٣٥درصد معاملات ایران و ترکیه با پول ملى انجام شد

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور در روز ملى صنعت و معدن گفت:ایالات متحده از فرصت حاکمیت دلار بر اقتصاد ایران استفاده کرد تا ما را با مشکل مواجه کند اما در دراز مدت خواهیم دید که گریبان خودشان را خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همانطور که سال گذشته ٣٥درصد معاملات ایران و ترکیه با پول ملى انجام و دلار حذف شد.کشورهاى امارات و هند که از دوستان آمریکا هستند نیز به دنبال حذف دلار هستند.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت مجبوریم با تولید داخلى تاثیر دلار بر اقتصاد را کم رنگ کنیم و با کمک شما صنعتگران و معدنکاران مى توانیم آمریکا را ناکام کنیم.ما دنیا را مجبور خواهیم کرد که جز با زبان احترام با ایرانى سخن نگویند و ما را تهدید نکند.

اروپا مى‌خواهد مستقل از آمریکا در حوزه اقتصاد عمل کند

وزیر امور خارجه در حاشیه مراسم روز صنعت و معدن گفت: اروپایى ها ادعا کرده اند که اولین رفت و آمد مالى را انجام داده اند اما من هنوز اطلاعى ندارم.

وی افزود: اروپا مى خواهد مستقل از آمریکا در حوزه اقتصاد عمل کند.این موضوع در درازمدت براى آمریکا هزینه جدى دارد چرا که اقتصاد این کشور نمى تواند در روابط بین المللى حرف اول را بزند.

ظریف در ادامه گفت: آمریکا تصور مى کند از طریق فشار بر اقتصاد ایران مى تواند به هدف خود برسد اما صنعتگران ما مانع از این فشارها خواهند شد.

وی همچنین با بیان اینکه اینستکس پاسخی به خواست ایران نیست اما ارزش استراتژیک دارد تصریح کرد: اینستکس گرچه پاسخی به تعهدات اروپایی ها و خواست ایران نیست اما یک ارزش استراتژیک دارد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در کوتاه مدت ناگزیریم از طریق اتکا به تولید داخل بر حربه امریکا غلبه کنیم، اظهار داشت: مردم ایران 40 سال مقاومت کرده اند و باز هم مقاومت خواهند کرد اما این کافی نیست که بگوییم مردم ما مقاومت می کنند بلکه باید به فکر تأمین معیشت مردم باشیم.

ظریف با اشاره به شکست امریکا در عراق،سوریه،لبنان و یمن، افزود: امریکا از یک فرصت میان مدت با حاکمیت دلار بر صحنه اقتصاد جهانی استفاده کرد و توانست فشارهایی را به ایران وارد کند ولی برای خودش در درازمدت مشکل ایحاد می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان