امروز به سراغ سدانی هیبرید از کمپانی تویوتا آمدهایم که بیشک یکی از معروفترین محصولات شرکت ژاپنی به شمار میرود: تویوتا کمری 2019 هیبرید. تویوتا همواره به مشتریمداری، در دسترس بودن خدمات و قابل اتکا بودن معروف بوده است و حالا تویوتا کمری هیبریدی خودشارژ (و نه پلاگین هیبرید) اینجاست تا مورد بررسی قرار بگیرد.
خطوط تولید محصولات هیبریدی تویوتا علاوه بر کمری شامل مدلهایی نظیر: یاریس، سه مدل کرولا، CH-R، راو4 و سه مدل پریوس میشود. با وجود این همه محصول هیبریدی، به نظر شما چرا باید کمری را انتخاب کرد؟
کمری از سال 1982 پا به دنیای خودرو گذاشته است. تویوتا در ساخت کمری مورد نظر ما از پلتفرم TNGA که شامل پلتفرم GA-K و سیستم هیبرید اختصاصی تویوتا یعنی THS-ll میشود، بهره برده است.
پیشرانه تویوتا کمری به کمک یک جعبه دنده اتوماتیک Sequential Shiftmatic که شامل تعداد زیادی ضرایب دنده بوده و مانند گیربکس سی وی تی عمل مینماید، نیروی حاصل را به سوی محور جلو روانه میکند.
گیربکس مذکور شامل چرخ دندههای سیارهای بوده اما فاقد تسمه است. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون استرات بوده و در عقب از نوع جناغی دوگانه است.
پیشرانه 2.5 لیتری، موتور الکتریکی، ژنراتور و جعبهدنده آن قدر فشرده و جمع و جور هستند که کمری جدید به درب کاپوتی کم ارتفاع منجر شده تا ضریب مقاومت آیرودینامیکی آن بهبود یابد. باتری نیز به قدری کوچک است که از صندوق عقب به زیر صندلیهای ردیف دوم آورده شده و گنجایش فضای صندوق را افزایش داده است.
در داخل کابین، داشبورد و صندلیها در ارتفاع نسبتا کوتاهی قرار دارند. تنظیمات کافی به منظور مناسب کردن موقعیت راننده و سرنشین وجود دارد. ردیف جلو به نحوی منطقی راحت و جادار است؛ در ردیف عقب به طرز شگفت آوری فضای پای فراوانی وجود داشته و فضای سر نیز در حد مناسب است. سه نفر بزرگسال به راحتی میتوانند در ردیف عقب قرار گرفته و چمدانهای خود را در صندوق 524 تویوتا کمری قرار دهند.
داشبورد، غربیلک فرمان و کنسول مرکزی گرچه جدید هستند اما نمیتوان آنها را مدرن، شیک و نوآورانه دانست. در اینجا شما یک اهرم تعویض دنده (برای تعویض دندهها در حالت دستی)، نمایشگر لمسی 7 اینچی، یک نمایشگر کوچک کامپیوتر سفری که بین دو عقربه آنالوگ گیر افتاده است، به دست خواهید آورد.
به هر حال طراحی معقولی در شکل دهی به کابین و داشبورد کمری، به کار گرفته شده که موجب میشود نیازی به چشم برداشتنهای طولانی از جاده وجود نداشته باشد.
حداکثر سرعت تویوتا کمری هیبرید معادل 180 کیلومتر بر ساعت است که رقمی متوسط محسوب میشود. قطعا این محدودیت سرعت به طور عمدی انجام شده وگرنه محصولات لکسوس و دیگر مدلهای تویوتا با پیشرانه مشابه از حداکثر سرعت بالاتری برخوردار هستند.
شتاب 0 تا 100 کمری هیبرید برابر 8.3 ثانیه است. پیشرانه بنزینی قادر به تولید 176 اسب بخار بوده و موتور الکتریکی نیز 118 اسب بخار قدرت دارد؛ توان خروجی کل سیستم به طور ترکیبی برابر 215 اسب بخار است که با 202 نیوتن متر گشتاور الکتریکی و 220 نیوتن متر گشتاور حاصل از پیشرانه بنزینی همراه خواهد شد.
در حالت تمام برقی، خودرو بسیار نرم و ساکت حرکت میکند؛ در سرعت های نسبتا پایینتر پیشرانه بنزینی چهار سیلندر نیز آرام و کم مصرف عمل میکند اما در سرعت های بالا نسبتا پر سر و صدا بوده و از خود خشونت به خرج میدهد. جعبه دنده نیز چندان با افزایش دور موتور هماهنگ نیست.
میزان مصرف سوخت کمری هیبرید معادل 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است که بسیار فوق العاده به نظر میرسد. کیفیت سواری خوب است اما غربیلک فرمان دقت و بازخورد چندان مناسبی ندارد. کمری حین عبور از پیچ ها خونسرد و با اطمینان عمل میکند.
در پایان باید خدمتتان عرض کنیم که تویوتا کمری هیبرید 2019 دارای کابین بسیار جادار و راحت است که نیاز خانوادهها را از این منظر کاملا مرتفع میسازد و میزان مصرف سوخت آن بسیار مقتصدانه است؛ اما به هیچ وجه نباید عملکردی هیجان انگیز را از آن انتظار داشته باشید، با این وجود کمری می تواند همچنان برای دفاع از عنوان پر فروش ترین سدان بازار آمریکا بجنگد و در مدل هیبریدی حتی با سدان های برقی ساخت تسلا نیز رقابت نماید.